Page 10 - İslam Ahlâkı 6. Ünite
P. 10
ADAB-I MUAŞERET 6. ÜNİTE
üzere bütün Müslümanlar için ilgi konusu olmuştur.
Onun neleri giyip giymediği, hangi çeşit giyecekleri “Giyimde sadelik
tavsiye ettiği ve hangilerinden sakındırdığı üzerinde imandandır.”
önemle durulmuştur. Peygamber Efendimiz Ebu Davud, Tereccül, 1.
(s.a.v), bazan ashabın erkek ve kadınlarının giysi
diktikleri kumaşların cinsine, elbiselerin şekline ve
rengine, giyim kuşam tarzına müdahale etmiştir.
Bu şekilde Müslümanlar’ı yanlış yönelişlerden ve
çirkin davranışlardan korumaya çalışmıştır. Onları
gayrimüslimlere benzemekten sakındırmış, rahatsız
edici görünümde olanları uyarmıştır.
Resulullah’ın (s.a.v) yolculuğa çıkan ashabına ver-
diği şu nasihatler de oldukça manidardır: “Sizler kar-
deşlerinizin yanına varacaksınız; binek hayvanlarınızı
düzene koyunuz, elbiselerinize çeki düzen veriniz! Tâ ki
insanlar arasında, yüzdeki güzelliğin timsali olan ben
(şâme) gibi olunuz. Çünkü Allah çirkin görünüşü ve kötü
sözü sevmez.” 470
Peygamber Efendimiz (s.a.v) bir hadis-i şerifinde de maddi imkânı elverdiği hâlde, te-
vazu göstererek lüksü ve israfı terkeden kişiyi, Allah Teala’nın ödüllendireceği müjdesini
vermiştir: “Bir kimse, gücü yettiği hâlde mütevazi davranarak lüks elbise giymeyi terkederse
Allah kıyamet gününde o insanı yarattıklarının en başında huzuruna çağırır ve onu iman ehlinin
giyeceği elbiselerden dilediğini giymede serbest bırakır.” 471
Unutmamak gerekir ki giyim kuşamda moda ve lüks belirleyici olmamalıdır. Cinsiyet far-
kının gerektirdiği kıyafet biçimine dikkat edilmelidir. Kadın ve erkek, kendi fıtri özelliklerine
uygun olmayan giyim kuşamdan uzak durmalıdır. Kişi, tesettüre uygun olmayan elbiseleri
kullanmaktan kaçınmalıdır. İmkânlar ölçüsünde hoş bir görünüme sahip olmaya gayret edil-
melidir. Kıyafet tercihinde israf, kibir ve riyadan uzak durulmalıdır.
4. Temizlik ADABI
“… Allah tertemiz olanları
Arapçada “taharet” kelimesiyle ifade edilen temizlik, sever.”
maddi ve manevi pisliği gidermek anlamına gelir. Temiz- (Tevbe suresi, 108. ayet.)
lik, aynı zamanda sağlığımıza zarar verecek her türlü kir-
den arınmaktır.
İslam dininde temizliğe büyük önem verilmiş, Kur’an-ı Kerim’in birçok ayetinde ve hadis-i
şeriflerde temizliğin gerekliliği üzerinde durulmuştur. İbadet için temizlik şart koşulmuştur.
Abdest ve gusül emredilmiş, ayet-i kerime ile nasıl yapılacağı izah edilmiştir. Yüce Allah’ın
472
namaz kılmak için abdest almayı şart koşması, kulunu huzurunda temizlenmiş olarak görmek
istemesi, şüphesiz ki İslam’ın temizliğe ne kadar önem verdiğini açıklar mahiyettedir.
470 Ebû Dâvûd, Libâs, 25.
471 Tirmizî, Sıfatu’l Kıyamet, 39.
472 bk. Mâide suresî 6. ayet.
151