Page 17 - İslam Ahlâkı 2. Ünite
P. 17
AHLAKİ TUTUM VE DAVRANIŞLAR 2. ÜNİTE
HATIRLAYALIM
Her konuda olduğu gibi kanaat mevzuunda da Resul-i Ekrem bizim için en güzel
örnektir. O, eline geçen malları, vakit geçirmeden infak etmiş, ihtiyacından fazlasını
yanında alıkoymamıştır. Sık sık; “Allah’ım! Muhammed ailesinin rızkını ihtiyaç mik-
tarı kadar ver.” diye dua etmiştir. Peygamberimiz, ashabını da kimseden bir şey iste-
memeleri konusunda uyarmış, onlardan bu konuda söz almıştır: “Kim bana, halktan
hiçbir şey dilenmeyeceğine dair söz verirse, ben de ona cenneti garanti ederim.”
buyurmuştur.
(Müslim, Zekât, 126; Ebû Dâvûd, Zekât, 27)
şikâyet etmek nimetin elden gitmesine sebep olabilir. Bu sebeple İslam ahlakının önemli bir
esası olan kanaati, Peygamber Efendimiz (s.a.v) övmüş ve ümmetini kanaatkâr olmaya teşvik
etmiştir. Bir kimse ne kadar çok zengin olursa olsun gerçek zenginliğin ancak kanaat olduğunu
bildirmiştir: “Gerçek zenginlik, mal çokluğu değil, gönül tokluğudur.” 85
Sevgili Peygamberimiz (s.a.v), nefsinden emin,
bedeni sıhhatli ve günlük yiyeceği de mevcut olan
kimseye dünyanın bütün iyiliklerinin verilmiş bulun-
duğunu: “Sizden kim nefsinden emin, bedeni sıhhatli
ve günlük yiyeceği de mevcut ise sanki dünyalar onun
olmuştur.” sözleri ile ifade etmiştir. Bir başka hadis-i
86
şerifte de yeterli rızka sahip kanaatkâr bir Müslü-
man’ın kurtuluşa ereceğini bildirmiştir: “Müslüman
olan, kendisine yeteri kadar rızık verilen ve elindeki ni-
mete karşı Allah’ın kanaat sahibi kıldığı kimse, şüphesiz
kurtuluşa ermiştir.” 87
Peygamber Efendimiz (s.a.v), kanaati, şükrün YORUMLAYALIM
en ileri derecesi olarak görmüş ve kanaatkâr bir Mevlana Celâleddin Rûmî, sabah
kimsenin, insanların en çok şükredeni olacağını namazını kıldırıp eve gelmiş ve
beyan etmiştir. Başka bir hadis-i şerifte de şükür ve hanımına,”Bugün kahvaltılık bir
88
sabır ehlinin vasıflarını şöyle sıralamıştır: “Dindarlıkta şey var mı?” diye sormuş.
kendinden üstün olana bakıp ona uymak, dünyalıkta Hanımı, “Sen de biliyorsun
ise kendinden aşağı olana bakıp Allah’ın kendine ki evde yiyecek bir şey yok”
verdiği üstünlüğe hamdetmek. Böyle yapanları Allah, cevabını vermiş. Bunun üzerine
şükredici ve sabredici olarak yazar. Kim de dindarlıkta Mevlana, “Allah’a hamdolsun
kendinden aşağı olana, dünyalıkta ise kendinden bugün evimiz Peygamberimizin
üstün olana bakar da elde edemediğine üzülürse, evine benziyor” Mevlananın
Allah onu şükredici ve sabredici olarak yazmaz.” 89 bu sözünü kanaatkar olmak
açısından yorumlayınız.
85 Buhârî, Rikak,15; Müslim, Zekât, 120; Tirmizî, Zühd, 40.
86 Tirmizî, Zühd, 34.
87 Müslim, Zekât, 25.
88 İbn Mâce, Zühd, 24.
89 Tirmizî, Kıyamet, 58.
33