Page 9 - İslam Tarihi 3. Ünite
P. 9

3. Ünite
                                                                                        3. Ünite
            aldıysa da hasta olarak sürdürdüğü halifelik göre-
            vinden kısa süre sonra ayrılmış ve ardından vefat
            etmişti. 18
               II. Muaviye’nin ölümü üzerine bir otorite boş-        HÂŞİYE
            luğu  meydana  geldi.  Hatta  Şam’da  bazı  gruplar
            kendi aralarında Abdullah b. Zübeyr’e biat etmeyi
            tartışmaya başladılar. Ubeydullah b. Ziyad’ın gay-        Genç yaşta halifelik makamına oturan
            retleriyle  Ümeyyeoğulları,  Cabiye  şehrinde  top-    Muaviye b. Yezid bir cuma hutbesinde “Be-
            lanmış,  uzun  tartışmalar  sonucunda  ailenin  en     nim  size  halife  olamayacağım,  bu  görevi
            yaşlı  üyesi  Mervan  b.  Hakem’e  biat  etmişlerdir.   üstlenmekte  aciz  olduğum  açıktır.  Bunu
            Böylece halifelik Ümeyyeoğullarının bir başka kolu     bilmekle beraber size Ebu Bekir’in yaptığı
            Mervanîlere geçmiştir. 19                               gibi  birini  tavsiye  edemiyorum.  Ömer  b.
               Mervan  b.  Hakem’in  ilk  işi  halifelerin  art  arda   Hattab’ın  yaptığı  gibi  altı  kişilik  bir  şura
            ölümüyle  oluşan  siyasi  boşluk  sırasında  kendisini   tayin etmek istedim. Ancak bu işe uygun
            halife ilan eden Abdullah b. Zübeyr’e savaş açmak       kişileri de bulamadım. Artık siz işinizi daha
            oldu. Hicaz’a gönderdiği ordu Abdullah b. Zübeyr ta-    iyi bilirsiniz. Bu makama uygun birini ken-
            rafından yenilgiye uğratılsa da o, Irak ve Mısır’ı geri   dinize halife seçin.” sözleriyle bu görevin-
            almayı başardı. Abdullah b. Zübeyr’in Filistin’i almak   den ayrıldığını açıkladı.
            için gönderdiği ordunun başarısız olmasıyla Suriye,
            Filistin ve Mısır Emevi idaresinin; Hicaz ve doğu illeri            (Taberî, Tarih, C 5, s. 530-531.)
            ise Abdullah b. Zübeyr’in hâkimiyetinde kaldı.
               Mervan b. Hakem’in ölümü üzerine yerine ge-
            çen oğlu Abdülmelik b. Mervan ile Abdullah b. Zü-
            beyr bu dönemde hem birbirleriyle hem de bölgelerindeki iç meselelerle baş etmek zorunda kaldı-
            lar. Abdullah b. Zübeyr, Mekke muhasarasında desteğini almasına rağmen daha sonra anlaşmazlığa
            düştüğü Hâricîleri 686 yılında ağır bir yenilgiye uğratmıştır. Diğer taraftan Hz. Hüseyin’in intikamını
            Emevilerden almak için yola çıktığını iddia eden Muhtar es-Sakafi de Kâbe kuşatmasında Abdullah b.
            Zübeyr’i desteklemişti. Ancak Muhtar es-Sakafi daha sonra ters düştüğü Abdullah b. Zübeyr’den Bas-
            ra dışında kalan doğu eyaletlerini aldı. 687 yılında Abdullah b. Zübeyr, kardeşi Musab komutasında
            gönderdiği ordu ile Muhtar es-Sakafi’yi bertaraf ederek yeniden bu bölgeye hâkim olmayı başardı.
               Emevi Devleti’nin ikinci kurucusu kabul edilen Abdülmelik b. Mervan gerçekleştirdiği seferlerde
            Musab’a karşı başarılı olarak Hicaz dışında kalan bölgeye hâkim olmuştur. Onun gönderdiği Haccac b.
            Yusuf es-Sakafi komutasındaki ordu tarafından Mekke ikinci kez muhasara altına alınmış, hac mevsimi
            olmasına rağmen mancınıklarla şehre taş yağdırılmıştı. Altı aydan fazla süren kuşatma sonunda şehirde
            yiyecekler tamamen tükenmiş ve açlık baş göstermişti. Olumsuz koşullar çekilemez boyutlara ulaşınca
            Abdullah b. Zübeyr’in taraftarlarının sayısı da azalmıştır. En sonunda kendisine bağlı az sayıdaki aske-
            riyle taarruz ederek Mekke’den ayrılan Abdullah b. Zübeyr 692 yılında öldürüldü. 20
               3. Fetihler ve İslam Coğrafyasının Genişlemesi
               Hz. Osman’ın halifeliğinin son yılları ile Hz. Ali Dönemi’ndeki iç karışıklıklar sebebiyle sekteye
            uğrayan İslam fetihleri Muaviye’nin siyasi istikrarı sağlamasıyla yeniden hız kazanmıştır. Anadolu ve
            Ermenistan, Horasan ve Sind, Kuzey Afrika ve Endülüs olmak üzere üç cephede başlayan İslam fe-
            tihleriyle Emevi Devleti’nin sınırları batıda Atlas Okyanusu’ndan doğuda Hint Okyanusu’na kadar
            uzanırken kuzeyde Kafkasya’ya güneyde ise Kuzey Afrika’ya kadar genişlemişti. Fetihlerle geniş bir
            coğrafyaya yayılan İslam dini, birçok insan tarafından kabul edilirken Müslüman olmayı kabul etme-
            yenler cizye vermek şartıyla dinlerini yaşamada serbest bırakılmıştır. 21

            18  Taberî, Tarih, C 5, s. 501-503.
            19  Muhammed el-Hudari Bek, Muhadarat, s. 137.
            20  Yakubî, Tarih, C 2, s. 320-338.
            21  bk. Yunus Akyürek, “Emevîler Dönemi Fetih Politikası ve Mâverâünnehir’in Fethi”, UÜİFD, C 22, S 1, s. 85-115.




                                                                                                55
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14