Page 13 - İslam Tarihi 3. Ünite
P. 13

3. Ünite
                                                                                        3. Ünite
            yönelik başlatılan Emevi uygulamasına karşı
            çıktığı  için  idam  edilmesini  dine  aykırı  bul-
            muş,  bu  hususta  idareyi  uyarmıştır.  Gerek-                         HÜLASA
            tiğinde fiilî oluşumlarda da yer alan ulema,
            iktidarın  ötekilere  karşı  uyguladığı  baskıcı
            politikalarına karşı çıkan İbnü’l-Eş’as’ın ger-  Şam merkezli Emevi Devleti, tarihsel arka
            çekleştirdiği  isyana  bizzat  iştirak  etmiştir.   planını  kabile  mücadelelerinin  oluşturduğu
            Ehl-i  beyt  mensupları  ve  yönetim  arasında   bir  temel  üzerine  oturmuştur.  Emevilerin  si-
            zaman  zaman  yaşanan  iktidar  mücadele-        yasi rakip gördükleri Hz. Ali ve taraftarlarına
                                                             uyguladıkları baskı politikalarının sebebi de
            sinde de ehl-i beyt tarafında yer almıştır. Bu   siyasi otoriteyi ve gücü ele geçirme mücade-
            sebeple Zeyd b. Ali tarafından Kûfe’de ger-      lesidir. Mevcut iktidarlarını kaybetmemek adı-
            çekleştirilen isyana başta Ebu Hanife olmak      na Emeviler, Haşimilerin temsilcisi konumun-
            üzere birçok âlim destek vermiştir. 28           daki Hz. Ali ve evladına psikolojik baskının
               Emevilere karşı mücadele edenler sadece       yanı sıra şiddet ve zulme varan uygulamalar
            Hz.  Ali  taraftarları  değildi.  Sıffîn  Savaşı’nda   gerçekleştirmişlerdir. Bu durum karşı tarafta
            yaşanan  tahkim  hadisesinden  sonra  orta-      -aşırı uçların da etkisiyle- farklı şekil ve gö-
            ya çıkan Hâricîler de yönetimi meşgul eden       rüntülere bürünen söylem ve tavırları ortaya
            gruplardan  birisi  olmuştur.  Emevi  idaresini   çıkarmıştır. Böylece tarafların mücadelesi
            uğraştıran bir diğer husus ise kabilecilik an-   şeklinde başlayan iktidar çatışmaları Emevi-
            layışına (asabiyet) bağlı uygulamalardır. Öyle   lerin yıkılışına kadar devam etmiştir.
            ki asabiyet düşüncesi idarenin değişmesinde
            belirleyici  bir  rol  üstlenecek  kadar  etkili  bir   (M. Bahaüddin Varol, “Emevilerin Hz. Ali ve
            konuma  gelmiştir.  Arap  üstünlüğüne  dayalı           Taraftarlarına Hakaret Politikası Üzerine”,
            mevali politikaları sebebiyle de Emeviler, mu-                           İSTEM, S 8, s. 87.)
            halif kesim tarafından eleştirilmiştir.
               5.1. Mevali
               Hukuki bir terim olan ve azat edilmiş köle
            manasına  gelen  mevla  sözcüğünün  çoğulu
            olan mevali kelimesi genel anlamda İslam’ın ilk dönemlerinden başlayarak Arap olmayan Müslüman-
            ları tanımlamak için kullanılmıştır. Hz. Peygamber ve Hulefâ-yi Râşidîn Dönemi’nde mevali, Arap olan
            Müslümanlarla aynı haklara sahip olmuş, farklılıklarını hissettirecek uygulamalarla karşılaşmamışlardır.
            Muaviye’nin iktidara gelmesiyle başlayan Emevi Devleti’nin mevaliye bakışı ise farklı olmuştur. Nitekim
            fethedilen yeni bölgelerde İslam’ı kabul eden gayri Arap unsurlar, Arap olan Müslümanların faydalan-
            dığı birçok imkândan yararlanamamıştır. Öyle ki orduda görev alan mevali, süvari olarak değil ancak
            piyade olarak bulunabilme hakkına sahipti. Üstelik onlar feyden pay alamıyor, ganimetlerden de cüzi
            oranda yararlanabiliyorlardı. Bu sebeple mevali bilhassa ırk ayrımı yapılmayan ilmî ve fikrî alanda etkili
            olmuş; Mekke, Yemen, Mısır, Suriye, Cezire ve Horasan gibi merkezlerde bu grup içinden meşhur âlim-
            ler yetişmiştir. 29
               İlk İslam fetihlerinin ardından Müslüman olan, çoğunluğunu doğuda İranlılar ve Türklerin, Kuzey
            Afrika ve Endülüs’te Berberîlerin, Mısır’da Kıptilerin oluşturduğu mevaliye Emeviler Dönemi’nde ikin-
            ci sınıf tebaa muamelesi yapılması Araplarla bu grup arasındaki kırılmayı zamanla derinleştirmiştir.
            Emevilerin, Müslümanlar arasında ayrım yapan birtakım uygulamaları zamanla mevalinin Emevilere
            karşı  tavrının  sertleşmesine sebep  olmuştur.  Nitekim Abdülmelik  b.  Mervan  Dönemi’nden  itibaren
            artan ihtida hareketlerine bağlı olarak cizye ve haraç gelirlerinin azaldığını gören Irak Valisi Haccac,
            İslam’ı  kabul  edenlerden  alınmaması  gereken  cizye  vergisini  mevaliden  almaya  devam  etmişti.
            Üstelik  tarımı  güçlendirmek  adına  mevalinin  şehirlere  girişini  yasaklamış,  şehirlerde  meskûn  olan-
            ları  da  köy  ve  kasabalara  göç  etmeye  zorlamıştı.  Mevaliye  karşı  uygulanan  bu  ayrımcı  politikalar
            28  bk. Mustafa Özkan, “Emevî İktidarının Siyasi İcraatları Karşısında Ulemânın Tavrı”, İSTEM, S 11, s. 94-107.
            29  Osman Aydınlı, “Mezheplerin Oluşum Sürecinde Mevalinin Rolü”, GÜÇİFD, C 2, S 3, s. 1-7.



                                                                                                59
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18