Page 16 - İslam Tarihi 3. Ünite
P. 16

yapan taraf olmuştur. Her iki taraftan birinin rakibine üstünlük sağladığı dönemler olmuş ancak bu
          durum uzun sürmemiştir. Hâkimiyet mücadelesinden çok prestij sağlama ve kendi bölgesini koruma
          düşüncesiyle cereyan eden çatışmalarda Bizans’ın öncelikli koruma alanı İstanbul, Emeviler için ise
          Şam toprakları olmuştur. Nitekim Anadolu harekâtının en önemli girişimi Muaviye zamanında başla-
          tılan İstanbul’un fethine yönelik seferlerdir.
             Neticesiz muhasaralara rağmen Arap orduları Bizans üzerine düzenli olarak yaz ve kış seferleri dü-
          zenlemişlerdir. Diğer taraftan Bizans Devleti, Emeviler Dönemi’nde meydana gelen iç karışıklıkları fır-
          sat bilerek Emevileri kendilerine vergi vermeye mecbur bırakmıştır. Arap-Bizans mücadelesini sürdü-
                                                            ren diğer önemli isim Abdülmelik b. Mervan
                                                            olmuştur. Muaviye Dönemi’ne nispetle daha
                                          TETKİK            az etkili olan seferler genelde sınır boyların-
                                                            da ve kısa süreli devam etmiştir.
                                                               Velid b. Abdülmelik’in halifeliği esnasın-
                                                            da iki devlet arasında istisnai bir şekilde iş
               Emeviler Dönemi’nde İstanbul’un fethine      birliği  faaliyetleri  gerçekleşmiştir.  Her  iki
               yönelik yapılan seferleri araştırınız.       ülke savaş hâlinde olmalarına rağmen ticari
                                                            ilişkilerini sürdürmüş, resmî düzeyde müna-
                                                            sebette  bulunmuştur.  Nitekim  Şam  Emevi
                                                            Camii’nin inşasında Bizans İmparatoru’ndan
                                                            usta  ve  inşaat  malzemesi  talep  eden  Hali-
          fe’nin bu isteği kabul edilmiştir. Hişam b. Abdülmelik, seleflerinin başlatmış olduğu Anadolu sefer-
          lerini devam ettirmiştir. Ancak kendisinden sonra Arap-Bizans mücadelesi, Emevilerin iç meselelerle
          uğraşması sebebiyle uzun bir duraklama dönemine girmiştir.
                                                                 34
             Emevilerin dış ilişkileri bağlamında değerlendirilebilecek bir diğer husus da Ermenistan ile
          mücadelesidir.  Ermeniye  bölgesine  Hz.  Ömer  Dönemi’nde  başlayan  akınlar  Muaviye’nin  Şam
          valiliği döneminde fetih hareketine dönüştü. Bölgenin Müslümanlar tarafından fethedilmesi Er-
          meniler için yeni bir dönemin başlangıcı oldu. Zira Ermeni halkı daha önce Sâsânîlerden ve Bi-
          zanslılardan görmedikleri imtiyazlar elde etmişlerdir. Bu sebeple Ermeniler eski hâkimleri yerine
          İslam idaresini tanımayı daha uygun bulmuşlardır. Muaviye Dönemi’nde Ermenistan’ın büyük
          bölümünü ve Gürcistan’ın doğusunu kapsayan “Ermeniye” eyaleti kurulmuştur. Yezid b. Mua-
          viye Dönemi’nde başlayan karışıklıkları fırsat bilen Ermeniler, Gürcüler ve bir Kafkas halkı olan
          Ağvanlar Arap hâkimiyetini yıkmak için isyan ettiler. Abdülmelik b. Mervan zamanında Müslü-
          manlarla vardıkları antlaşmayı tekrar bozmaları üzerine Halife Velid b. Abdülmelik, Ermeniye
          seferlerinde etkin olan Muhammed b. Mervan’ı büyük bir orduyla bölgeye gönderdi. Araplarla
          Ermeniler arasında bozulan ilişkiler yeniden düzeltildi. Hazarların, topraklarına saldırı düzenle-
          mesi üzerine Emevi idaresi ile iş birliği içine giren Ermeniler, Hazarlara karşı yürütülen savaşlar-
          da da Müslümanları desteklediler. 35
             Kuzey Afrika toprakları, Emevi Devleti’ni meşgul eden diğer bir bölgedir. Kuzey Afrika’da İslam’ı
          yaymanın ilk adımları Muaviye’nin halifeliği döneminde atılmış, Abdülmelik b. Mervan’ın zamanında
          ise büyük gelişim göstermiştir. Bölge insanı önceleri dirense de zamanla Müslümanlarla müttefik
          olma yolunu seçmişlerdir. İslam medeniyeti böylelikle Kuzey Afrika üzerinden Avrupa’ya taşınma
          olanağı elde etmiştir. 36
             6. Emevilerin Yıkılışı
             Devletlerin tarih sahnesinden çekilmelerinin pek çok sebebi vardır. Çok geniş bir coğrafi alana
          yayılmış olmasına rağmen ancak doksan yıl ayakta kalabilmiş olan Emevi Devleti’nin yıkılışında da
          birçok amil etkili olmuştur.
          34  Âdem Apak, “Emevîler Döneminde Anadolu’da Arap-Bizans Mücadelesi”, UÜİFD, C 18, S 2, s. 98-115.
          35  Oktay Bozan, “Emeviler Döneminde Arap-Ermeni İlişkileri”, DÜİFD, C 16, S 1, s. 51-74.
          36  bk. Âdem Apak, “Kuzey Afrika’da İlk İslâm Fetihleri”, UÜİFD, C 17, S 2, s. 171.




                62
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21