Page 14 - İslam Tarihi 3. Ünite
P. 14

Ömer b. Abdülaziz Dönemi’ne kadar sürmüştür. Arap

                 HÂŞİYE                               olmayan  Müslümanlardan  cizye  alınmasını  yasakla-
                                                      yan  Halife’nin  vefatının  ardından  eski  anlayışa  geri
                                                      dönülerek vergiler tekrar konulmuştur.
                   Mevali hukuki açıdan özgür ancak fiilî  Emevi idarecilerinin Arap olmayanlar aleyhine ta-
                olarak  Araplarla  aynı  mertebede  değildi.  kındığı tutum sebebiyle mevali, devlete karşı gerçek-
                Arapların mevaliye değer vermediğini gös-  leşen isyanların gönüllü katılımcısı olmuştur. Nitekim
                teren  birtakım  örnekler  rivayetlerde  yer  kendisini mevalinin hamisi ilan eden Muhtar es-Saka-
                alır. Sosyal statüsüne denk görmediği için  fi’nin ordusunda yer alarak Kûfe’de yönetime karşı is-
                 mevaliye  kız  vermek  istemediği,  onlarla  yan edenlerle birlikte hareket etmişlerdir. Daha sonra
                 aynı  hizada  yürümediği  ve  onlara  künye  Basra’da Emevi yönetimine karşı ayaklanan Abdullah
                 vermeyerek ismiyle hitap ettiği zikredilir.  b. Carud’u destekleyen mevali, İbnü’l-Eş’as’ın gerçek-
                 Mevali, Arap’la bir sofrada bulunduğunda  leştirdiği isyana da yaklaşık yüz bin kişiyle katılmıştır.
                 ayakta bekler yahut Arap olmadığını belli  Araplarla eşit haklara sahip olmak arzusuyla destek
                 etmek  üzere  kendisine  gösterilen  yerde  verdikleri  bu  girişimler  dışında  mevali  doğrudan  is-

                  otururdu.  (Adnan Demircan, İslâm Tarihinin İlk   yana  da  kalkışmıştır.  Nitekim  Hişam  b.  Abdülmelik
                                                      zamanında  Soğdlular,  Müslüman  oldukları  hâlde
                       Döneminde Arap-Mevâli İlişkisi, s. 87.)  kendilerine gayrimüslimlerden alınan cizye vergisinin
                                                      yüklenmesi üzerine ayaklanma başlatmışlardır.
                                                         Mevaliden cizye vergisinin kaldırılması, ordudaki
                                                      Araplarla mevali arasında eşitlik sağlanması gibi talep-
                                                           lerle ayaklanan Haris b. Süreyc isyanına mevali-
                                                           nin yoğun destek vermesi sonucunda Horasan
                  ÖSYM Sormuş!                             ve Mâverâünnehir’de Emevilerin otoritesi zayıf-
                                                           lamıştır. Mevali ayrıca Ali evladı adına hareket
                                             ÖSYM          eden Zeyd b. Ali’nin Kûfe’de başlattığı isyana da
                                                           katılmış, ayrıca çoğunlukla Hz. Ali taraftarlarının

                Emeviler Dönemi’nde Arap milliyetçiliği politikası   gerçekleştirdikleri Abdullah b. Muaviye isyanını
                izlenmiş ve ayrıca babadan oğula geçen bir saltanat   desteklemiştir. Ehl-i beytten birinin ismi etrafın-
                sistemi uygulanmıştır.                     da toplanmayı vaat eden Abbasi ihtilal hareketi
                Bu uygulamaların Dört Halife Dönemi’ndeki,   içinde etkin bir şekilde yer alan mevali, ihtilalin
                 I. Bütün Müslümanlar eşittir.
                 II. Vilayetleri, merkezden atanan valiler yönetir.  başarıya ulaşmasında önemli bir rol oynamıştır.
                 III. Halifeler seçim yoluyla belirlenir.  Kuzey Afrika’daki Berberîler de Emevi idarecile-
                durumlarından hangileriyle çeliştiği söylenebilir.  rinin haksız ve adaletsiz uygulamaları sebebiyle
                A) Yalnız I                                Müslümanlar arasında eşitliği savunan Hâricî-
                B) Yalnız II                               lerden etkilenerek bu gruba dâhil olmuşlardır.
                C) Yalnız III                              Dolayısıyla Berberîler de Kuzey Afrika’da Emevi
                D) I ve III                                idaresine karşı gerçekleştirilen isyanlara katıla-
                E) II ve III                               rak yönetimi uzun süre meşgul etmişlerdir.
                                                                                                30
                                             (2016-YGS)
                                                              5.2. Diğer İç Sorunlar
                Cevap: D                                      Emeviler  Dönemi’nde  asabiyet,  hadiseler
                Arap milliyetçiliğine dayalı mevali politikaları ve hi-  üzerinde  daha  önceki  dönemlerde  olmadığı
                lafetin saltanata dönüşmesi, Müslümanların eşitliği
                ile  halifelerin  seçimle  iş  başına  gelmesi  ilkelerine   kadar etkili olmuştur. Öyle ki asabiyet; Emevi
                aykırıdır.                                 hanedanı  iç  mücadelesi,  Emevi-Haşimi,  Ku-
                                                           reyşli  olan-olmayan,  Kuzeyli-Güneyli  Arap  ve
                                                           nihayetinde Arap-mevali mücadelesi şeklinde
                                                           çok  katmanlı  boyutlara  ulaşmıştır.  Emevilerin

            30  İsmail Yiğit, “Mevâlî”, DİA, C 29, s. 424-426.



                60
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19