Page 8 - İslam Kültür ve Medeniyeti 2. Ünite
P. 8

II. ÜNİTE
                                                                      İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI



             Kur’an-ı Kerim, barışın tesisinde adaletin gerekliliğini ve önemini vurgular: “Eğer müminler-
          den iki grup birbirleriyle vuruşurlarsa aralarını düzeltin. Şayet biri ötekine karşı saldırmaya devam
          ederse Allah’ın buyruğuna dönünceye kadar saldıran tarafla savaşın. Eğer dönerlerse artık aralarını
          adaletle düzeltin ve adaletli davranın. Şüphesiz ki Allah, âdil davrananları sever. Müminler ancak kar-
                                                                                       21
          deştirler. Öyleyse kardeşlerinizin arasını düzeltin ve Allah’tan korkun ki esirgenesiniz.”
             2. İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİ'NDE YÖNETİM ANLAYIŞININ ESASLARI

             İnsan, hakikati yeryüzünde hâkim kılma sorumluluğu ile yaratılmıştır. Müslümanlar, haki-
          kat, iyilik, doğruluk ve güzellik değerleri üzerine erdemli bir toplum meydana getirmekle vazife-
          lelidir. Toplumun varlığını sürdürmesi, istikamet ve akibet bilincini diri tutarak bilgi ve erdemin
          gereklerini yerine getirmesiyle mümkündür. Yönetim, erdemli toplumu oluşturacak yöntemleri
          uygulama faaliyetidir.
                              22
             Hz. Muhammed (s.a.v.) Dönem'i'nde devletin kurumsallaşması başlamış; İslam tarihinin
          ilerleyen dönemlerinde bu kurumsallaşma gelişerek devam etmiştir. Kurumların oluşmasında
          ve işleyişinde Kur’an ve Hz. Peygamber’in (s.a.v.) uygulamaları belirleyici olmuştur.





                                             İslam Medeniyetinde
                                          Yönetim Anlayışının Esasları










                 Emanet            Adalet           Liyakat           İstişare        Meşruiyet




             2.1 Emanet

             İslam Kültür ve Medeniyeti'nde ema-
          net, korunması istenen maddî ve manevî            YORUMLAYALIM
          bir sorumluluktur. Kişinin kullanıp sahibi-  “Ey genç adam, bu düstur sana emanet olsun:
          ne iade etmek üzere aldığı eşyanın ema-      Ötelerden habersiz nizama lânet olsun!”
          net  olması  gibi  yönetim  yetkileri  olan                      Necip Fazıl Kısakürek, Çile, s.371.
          hizmet  makamları  ve  kamu  malları  da    Necip Fazıl’ın ‘düstur’ ve nizam ifadelerini ‘ema-
          birer emanettir. Hukuki metinler, ulusal     net’ kavramı çerçevesinde yorumlayınız.
          ve uluslararası antlaşmalar, sözleşmeler
          de emanet kapsamındadır. Emanetlerin
          amacına uygun olarak kullanılması, muhatap ve ilgililerine teslim edilmesi, yüklenilen sorum-
          luluğun gereğidir. 23


          21 Hucurat suresi, 9 ve 10. ayetler.
          22 İlhan Kutluer, Erdemli Toplum ve Düşmanları, s. 14.
          23 Heyet, Kur’an Yolu, Türkçe Meâl ve Tefsir, II, s. 82.


                                                      31
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13