Page 14 - Fıkıh 2. Ünite
P. 14
FIKIH
İmam Âzam'ın kabrinin yanındaki Âzamî camisi, Bağdat-Irak
Hanefi mezhebinde hüküm çıkarılırken önce Kur’an’ı Ke-
rim’e müracaat edilir. Sonra Peygamberimizin sünnetine daha
İmam Âzam'ın görüşleri ve sonra da sahabe icmasına ve sahabe sözüne bakılır. Bu üç de-
ilmi mirası öğrencileri aracı- lilde hükmü bulunmayan konularda ise kıyas, istihsan, örf gibi
lığıyla yayılmıştır. Öğrencile- usullerle hüküm çıkarılır. Ebû Hanife hüküm çıkarırken tâbiîn
23
rinden İmam Muhammed ile fetvasına bağlı kalmamıştır.
İmam Ebû Yusuf 'a "imameyn" Hanefi mezhebi; günümüzde Türkiye, Orta Asya, Türk Cum-
adı verilir. Ayrıca İmam Züfer huriyetleri, Balkanlar, Kafkasya, kısmen Hint kıtasında, Orta-
ve Hasan b. Ziyad gibi pek çok doğu ve Mısır’da yayılmıştır.
24
öğrencisi vardır.
Her dönemde Hanefi mezhebi, fıkhi sorunlara çözüm üret-
mede en aktif mezhep olmuştur. İmam Âzam ve talebeleri fık-
hi meseleleri tartışarak, gerçekleşme ihtimali olan durumlar
üzerinde de durarak fıkhi hükümler ortaya koymuşlardır. 25
2.2.2. Mâliki Mezhebi
Mâliki mezhebinin imamı olan İmam Malik’in (h.93/m.711–
h.179/m.795) tam adı Mâlik b. Enes el-Esbahî’dir. Medine-
li olup hayatı boyunca Medine dışına pek çıkmamıştır. İmam
Nafi’, Zührî ve özellikle fıkıh ilminde Rabiatu’r-Re’y en etkili
hocalarıdır. İmam Şâfii onun talebesidir. Hadis ilminde de en
güvenilir (sika) imamlardandır. el-Muvatta' adlı hadis kitabı,
ilk hadis kaynaklarından biridir. Medine’de vefat etmiş olup
mezarı Cennetu’l-Baki’dedir.
Medinelilerin yaşantısına fıkıhta özel önem veren İmam
Mâlik, mesâlih-i mürseleyi en çok kullanan müçtehit imamdır.
İmam Malik’in bu mezhebi özellikle Kuzey ve Orta Afrika’ya
İmam Mâlik'in yayılmıştır.
Muvatta' adlı eseri
23 Hüseyin b. Ali es-Saymerî, s. 10; Muvaffak b. Ahmed el-Mekkî, s. 74.
24 Ali Bardakoğlu, "Hanefi Mezhebi", TDV İslam Ansiklopedisi, C 16, s. 13.
25 bk. Ali Bardakoğlu, "Hanefi Mezhebi", TDV İslam Ansiklopedisi, C 16, s. 10.
34