Page 29 - Siyer 4. Ünite
P. 29

Ünıte 4

            Gatafanlılar ve civar Arap kabileleriyle birleşerek
            Medine üzerine yürümeye karar vermişlerdi. Hz.
            Peygamber  böyle  bir  hazırlığı  haber  alır  almaz
            olayın  doğruluğunu  araştırmak  üzere  Abdullah
            b.  Revaha  başkanlığında  bir  heyeti  Hayber’e
            göndererek barış teklifinde bulundu. Ancak on-
            lar teklifi reddederek Müslümanlarla savaşmak
            için  hazırlıklara  başladılar.  Peygamberimiz (s.a.v.)
            Hudeybiye Seferi’nden dönüp Medine’de bir ay
            kaldıktan sonra ashâbına Hayber’in fethi için ha-
            zırlanmalarını emretti. İki bin kişilik İslam ordusu
            hicretin yedinci yılında Medine’den hareket ede-
            rek gizlilik içerisinde üç günlük bir yolculuktan
            sonra Hayber’e vardı. Sabah olduğunda Müslü-
            man ordusunu karşılarında gören Yahudiler kor-
            ku içinde kalelerine kapandılar. Allah Resulü (s.a.v.)
            onları İslam’ı kabule ya da barış yapmaya çağır-     Görsel 4.11: Hayber Kalesi’nin
            masına  rağmen  onlar  bu  teklifleri  reddettiler.   günümüze ulaşan kalıntıları
            Yirmi gün süren kuşatmadan sonra Yahudilerin
            Gatafanlılardan bekledikleri yardım gelmeyince Hayber fethedildi. Tevrat’a göre hüküm veril-
            seydi bütün yetişkin erkekler kılıçtan geçirilecek, kadın ve çocuklar da köle yapılacaktı. Ancak
            Hz. Peygamber önce halkın tamamının canını bağışlayarak yanlarına hiçbir şey almadan kale-
            lerini terk etmelerine izin verdi. Sonra kararını yumuşatarak arazilerinin işletilmesi, ürünlerinin
            yarısının Müslümanlara verilmesi kaydıyla Yahudileri Hayber’de bıraktı. Hayber Kalesi düşünce
            Fedek Yahudileri cizye ödemek karşılığında barış istediler. Hz. Peygamber, Hayber’in fethinden
            dönerken Yahudi yerleşim merkezi olan Vadi’l-kur’a ve Teyma Yahudileri ile cizye ödemek şar-
            tıyla anlaştı. Böylece Yahudilerin gücü kırılmış oldu. 99
            Hayber’in fethi sırasında Yahudi reislerinden Sellâm b. Mişkem’in eşi Zeyneb bnt. Hâris, Hz. Mu-
            hammed’e (s.a.v.)  zehir konulmuş et ikram etmiş ancak Allah Resulü (s.a.v.)  daha ağzına aldığı ilk lokma-
            da yemeğin zehirli olduğunu söyleyerek yemekten elini çekmişti. Etten yiyen bir sahabinin ölmesi
            üzerine Yahudi kadın suçunu itiraf etmiş ve kendi akrabaları tarafından öldürülmüştü. 100
            4.2. Hıristiyanlar

            Allah Resulü’nün (s.a.v.)  Hudeybiye Barışı’nı fırsat bilerek gönderdiği İslam’a davet mektupların-
            dan ikisi Hıristiyan dünyasını temsil eden Bizans ve aynı inancı paylaşan Habeş hükümdarlarına
            yazılmıştı.
            İslam davetinin önemli vasıtalarından olan mektuplardan biri Hâris b. Umeyr’in eliyle Bizans’a
            bağlı Busra Valiliği’ne gönderilmişti. Hâris, Suriye’de hüküm süren Gassânî emirlerinden Şürahbil
            b. Amr’ın kontrolündeki bölgeden geçerken yakalanıp öldürüldü. Allah Resulü (s.a.v.)  elçilik teamül-
            lerine aykırı olan bu hareketi savaş sebebi sayarak Zeyd b. Hârise komutasında üç bin kişilik bir
            orduyu Şam’a doğru harekete geçirdi. Müslümanlardan bölge halkını İslam’a davet etmelerini,
            kabul ederlerse savaşmamalarını, sözlerinde durmalarını,  çocukları, kadınları, yaşlıları, ibadet
            eden din adamlarını öldürmemelerini istedi.
                                                 101
            Hz. Peygamber’in elçisini öldüren Gassan Meliki Şürahbil, Müslümanların kendi bölgesine doğ-
            ru gelmekte olduğunu Bizans’a haber verdi. Bizanslıların yüz bin kişilik bir orduyla yola çıkması
            üzerine Müslümanlar durumu Hz. Peygamber’e bildirmeyi ve ondan gelecek habere göre ha-
            reket etmeyi düşündüler. Ancak Abdullah b. Revaha’nın düşman ordusunun büyüklüğünden
            korkarak geri durmak yerine savaşarak ya şehit ya da muzaffer olmayı isteyen konuşmasından
            99  Belâzürî, Fütûhu’l-büldân, s. 32-44.
            100  İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 352-353.
            101  Vâkidî, Meğâzî, C 2, s. 755-756; İbn Hişâm, es-Sîre, C 4, s. 15.



                                                                                          117117
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34