Page 27 - Siyer 4. Ünite
P. 27
Ünıte 4
Hz. Peygamber Medine Dönemi’nde münafıkların önce dışarıdan aldığı desteklerini keserek
onları yalnızlığa itmiş, Müslümanlar arasında kurduğu kardeşlik ve birlik şuuruyla iç huzuru
ve güvenliği sağlamıştır. Böylece Allah Resulü’nün (s.a.v.) vefatına yakın dönemde münafıkların
toplum içerisindeki etkileri azalmıştır.
4. Diğer Din Mensuplarıyla Münasebetler
Mekke Dönemi’nde Hz. Peygamber’in İslam davetinin ilk muhatapları putperest inanca sa-
hip müşriklerdi. Allah Resulü’nün (s.a.v.) şirki ortadan kaldırmayı amaçlayan tevhid mücadelesi
Mekke’de on iki yıl boyunca devam etti. Medine’ye hicretten sonra Hz. Muhammed (s.a.v.) müşrik
Araplar dışında farklı inanç gruplarıyla karşı karşıya geldi. Bunların ilki ehl-i kitaptan olan Me-
dineli Yahudilerdi. Daha sonra gelişen hadiselerle birlikte İslam’ın bölgedeki siyasi gücünün
artmasına bağlı olarak Hıristiyanlarla da temasa geçilmiş oldu.
SÖZ SİZDE
“Ehl-i kitap onu (o kitaptaki peygamberi), öz oğullarını tanıdıkları gibi tanırlar.
Buna rağmen onlardan bir grup bile bile gerçeği gizler.”
(Bakara suresi, 146. ayet.)
Ehl-i kitabın Hz. Peygamber’e bakışını ayetin ışığında açıklayınız.
4.1. Yahudiler
Kendilerinin seçilmiş bir millet olduklarını iddia eden
Yahudiler, çok eski zamanlardan beri Medine’ye gelip
yerleşmişlerdi. Hz. Peygamber Medine’ye hicret etti-
ğinde şehir nüfusunun hemen hemen yarısını Yahu-
diler oluşturuyordu. Şehirde Kaynuka, Kurayza ve Na-
diroğullarıyla birlikte yirmiden fazla Yahudi kabilesi
mevcuttu. Medine dışında en güçlü ve teşkilatlı Yahu-
di grubu ise Hayber’de bulunuyordu. Bölgenin siyasi
ve iktisadi gücü Yahudilerin ellerinde bulunuyordu.
Hz. Peygamber, Medine’ye hicret ettikten sonra ora-
da yerleşik ve önemli bir nüfuza sahip Yahudilerle din
özgürlüklerini ve temel haklarını güvence altına alan
bir sözleşme imzalamış ve birlikte barış içerisinde
yaşamanın kurallarını belirlemişti. Ancak, Yahudiler
Hz. Peygamber’in Medine’de güçlenmesinden ve İs- Görsel 4.10: Yahudilerin kutsal kitabı: Tevrat
lam’ın giderek yayılmasından korkup sahip oldukları
konumlarını kaybetmekten endişeye kapıldılar. Pey-
gamber Efendimiz zaman zaman onları İslam’a davet edip dostane ilişkiler kurmaya çalışmışsa
da onlar bu davete düşmanlıkla karşılık vermişler, bununla da yetinmeyerek Müslümanların
aleyhine çeşitli komplo ve hilelere başvurmuşlardı. 94
Müslümanlarla yaptıkları antlaşma hükümlerine aykırı hareket eden ilk Yahudi kabilesi Kaynu-
kaoğulları olmuştur. Kaynukaoğulları, Bedir Savaşı’ndan sonra Müslümanların elde ettikleri ba-
şarıyı Kureyşlilerin savaş tekniğini bilmemelerine bağlayarak olumsuz propagandaya başlayıp
şehirde güvensizlik ortamı oluşturdular. Kaynukaoğulları çarsısında alışveriş yapan Müslüman
bir kadına bir grup Yahudinin tacizde bulunması üzerine bir Müslümanın müdahale etmesiy-
le çıkan arbedede olayın müsebbiplerinden bir Yahudi öldürülmüş bir sahabi de şehit edil-
mişti. Bu olaya çok üzülen Hz. Peygamber Kaynukaoğullarından Medine Sözleşmesi’ne sadık
kalmalarını istemişse de Yahudiler antlaşmayı bozduklarını açıklayarak savaşa hazırlandılar.
94 bk. Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi, C 1, s. 570-575; Ömer Faruk Harman, “Yahudilik”, DİA, C 43, s. 224.
115115