Page 28 - Siyer 4. Ünite
P. 28
SIYER
Bunun üzerine Hz. Peygamber hicretin ikinci yılında kalelerine çekilen Kaynuka Yahudilerini on
beş gün sıkı bir kuşatma altında tuttu. Medine Yahudilerinin en cesurları olan Kaynuka Yahu-
dileri Allah’ın (c.c.) kalplerine korku salmasıyla ümitsizliğe kapılıp Allah Resulü’nün (s.a.v.) hükmüne
boyun eğeceklerini bildirerek teslim oldular. Hz. Peygamber onları bağışlayıp, Medine’den çık-
malarına karar verince mallarını ve silahlarını bırakarak Şam bölgesine yerleştiler. 95
Hicretten sonra Medine’den sürülen ikinci Yahudi kabilesi olan Nadiroğulları en kalabalık Yahu-
di grubu oluşturuyordu. Müslümanlarla Yahudiler arasında mevcut olan antlaşmaya göre taraf-
lardan birinin ceza diyeti ortaklaşa ödenecekti. Uhud Savaşı’ndan sonra Peygamberimizin (s.a.v.)
gönderdiği yetmiş öğretmen Bi’r-i Maune’de şehit edilmişti. İçlerinden sağ kurtulan Amr b.
Ümeyye ise dönüş yolunda yanlışlıkla Müslümanlarla aralarında anlaşma bulunan Âmiroğulla-
rından iki kişiyi öldürmüştü. Hz. Peygamber, antlaşmaya dayanarak Nadiroğullarının da diyete
katılmasını istemek üzere bizzat onların mahallesine gitti. Nadir Yahudileri başlangıçta diyete
ortak olacaklarını bildirdiler. Ancak Hz. Peygamber arkadaşlarıyla bir duvarın dibinde gölge-
lenirken üzerine bir taş yuvarlayarak onu öldürmeyi planladılar. Vahiy yoluyla Yahudilerin bu
girişiminden haberdar olan Allah Resulü (s.a.v.) , oradan ayrıldı. 96
Hz. Peygamber bu suikast girişimi üzerine Muhammed b. Mesleme’yi elçi olarak gönderip on
gün içinde Medine’yi terk etmelerini istedi. Bir taraftan da savaş hazırlıklarına başladı. Nadi-
roğulları önce şehri terk etmeye karar verdiyseler de münafıklardan Abdullah b. Übey’in ken-
dilerine yardım vaadine inanarak bundan vazgeçtiler. Bunun üzerine hicretin dördüncü yılında
Nadiroğullarının kalelerini kuşatan Hz. Peygamber, onları önce antlaşmaya davet etti. Ancak
Yahudiler bunu kabul etmeyince kuşatma on beş gün sürdü. Herhangi bir yardımın gelmemesi
üzerine Medine’den çıkmaya razı oldular. Yapılan antlaşma gereğince savaş malzemeleri hariç,
develere yükleyebildikleri mallarını ve ailelerini alarak Hayber’e gittiler. 97
Kaynuka ve Nadiroğullarının Medine’den çıkarılmasıyla şehirde sadece Kurayzaoğulları kalmış-
tı. Kurayza Yahudileri de Hendek Savaşı’nda müşriklere destek vererek Müslümanları şehrin
savunmasında yalnız bıraktıkları gibi kadın ve çocukların olduğu bölgeye saldırıda bulunmuş-
lardı. Onların bu ihanetiyle Müslümanlar çok zor durumda kalmıştı. Hz. Peygamber hicretin
beşinci yılında Hendek Savaşı’nın ardından Kurayzaoğullarını kuşatma altına aldı. Kalelerine
çekilerek Müslümanları tahrik eden Kurayzalılar, kuşatmanın uzaması üzerine zor durumda ka-
larak çözüm arayışı içerisine girdiler. Eski müttefikleri olan Sa’d b. Muaz’ın vereceği karara razı
olmak şartıyla teslim oldular. Sa’d (r.a.) , Tevrat’ın hükmüne göre karar verilmesini isteyince Allah
Resulü (s.a.v.) yetişkin erkeklerin savaş suçu dolayısıyla öldürülmesine, kadınların ve çocukların
esir alınmasına, malların ise ganimet statüsünde değerlendirilmesine karar verdi. 98
SÖZ SİZDE
Medine’deki Yahudilerin gösterdikleri düşmanlıklara karşılık Hz. Peygamber’in
farklı uygulamalarda bulunmasının sebepleri nelerdir? Açıklayınız.
Kurayza Yahudilerinin bertaraf edilmesiyle Medine, Yahudi tehdidinden kurtulmuştu. Ancak
Müslümanlar için Yahudi tehlikesi hâlâ varlığını sürdürüyordu. Hz. Peygamber Medine’den sü-
rülen Yahudilerin Hayber’e yerleşmeleri, müşriklerle birlikte hareket edip onlara destek verme-
leri sebebiyle ticaret yolu üzerinde tehdit oluşturan bu duruma bir çözüm yolu arıyordu. Ku-
rayzaoğullarının başlarına geleni öğrenen Hayber Yahudileri ise Fedek ve Vadi’l-kura Yahudileri,
95 Vâkidî, Megâzî, C 1, s. 176-180; İbn Hişâm, es-Sîre, C 3, s. 50-53.
96 Vâkidî, Meğâzî, C 1, s. 363-366.
97 bk. Haşr suresi, 2. ayet; Buhârî, Meğâzî, 14; İbn Hişâm, es-Sîre, C 3, s. 199-201.
98 bk. Ahzâb suresi, 26-27. ayetler; Buhârî, Meğâzî, 30; Vâkidî, Meğâzî, C 2, s. 454-459.
116116