Page 20 - Siyer 3. Ünite
P. 20

SIYER

                     okudukları şeyi kendisine açıklamalarını istemiştir. “Bu ne güzel ve ne kerim sözdür!” diyerek
                     dinlediği ayetlerin etkisi ile Hz. Ömer yumuşamış ve derhal Resulullah’ın (s.a.v.)  huzuruna giderek
                     İslam’ı kabul etmiştir. 73
                     Bir  diğer  rivayete  göre  Hz.  Ömer,  Müslüman  olmadan  önce  sataşmak  için  aradığı  Resulul-
                     lah’ı (s.a.v.)  Mescid-i Haram’da namaz kılarken buldu. Kâbe’nin örtüsü altında gizlenerek onu din-
                     lemeye karar verdi. Hz. Peygamber bu sırada Kureyş’in iddialarına cevap veren Hâkka suresini
                     okuyordu. İşittiği ayetler, gönlünde hidayet ateşini yakınca Müslüman olmaya karar verip Hz.
                     Muhammed’i (s.a.v.)  evine kadar takip etti. Hz. Peygamber’in, onu fark edip “Bu saatte ne oldu
                     ya Ömer?” diye sorması üzerine Hz. Ömer, “Allah’a, Resulü’ne ve onun Allah katından getirdiği
                     şeylere iman etmeye geldim.” dedi. Resulullah, “Ey Ömer! Allah sana hidayet nasip etti.” diye-
                     rek göğsünü mesh etti ve imanda sebat etmesi için ona dua etti.
                                                                           74
                     Hayatını korkusuzca yaşayan Hz. Ömer’in karakterini göstermesi bakımından İslam dinini benim-
                     sediğini ilan etmesi önemlidir. O, ilk iş olarak Ebu Cehil’in evine gidip İslâm’ı kabul ettiğini haber
                     verdi. Ardından Kureyş’in habercisi Cemil b. Ma’mer el-Cumahî’yi bularak mescidin kapısında
                     Müslüman olduğunu ilan ettirdi. Bunun üzerine İslam düşmanları onun üzerine atıldılar. Güneşin
                     batmasına kadar onlarla mücadele etti. Nihayet onun İslâm’a girişi Mekke’de kalan Müslüman-
                     lara cesaret vermiş Müslümanlar ilk defa Kâbe’de toplu olarak namaz kılmaya başlamışlardır. 75

                              YORUMLAYALIM


                       Abdullah b. Mesud şöyle demiştir: “Ömer’in Müslüman olması fetihti. Onun
                       hicreti  yardımdı.  Emirliği  ise  rahmetti.  Biz  Ömer  Müslüman  oluncaya  kadar
                       Kâbe’nin  yanında  namaz  kılamıyorduk.  Müslüman  olduğunda  Kureyş’le  savaştı,
                       Kâbe’nin yanında namaz kıldı ve biz de onunla birlikte namaz kıldık.”
                                                                 (İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 366-367.)
                       Yukarıdaki metne bakarak Hz. Ömer’in İslam’ı kabul etmesinin Müslümanlar açısından
                       önemini yorumlayınız.

                     6. Boykot Yılları
                     Müşrikler, Mekke’de Resulullah’ı (s.a.v.)  engellemek için birçok yol denediler. Sırasıyla alay, iftira,
                     baskı ve tehditlere başvurdular. İslam’ın sinelerde kabulünü engelleyemeyince zulümlerini iş-
                     kence yapmaya ve onları öldürmeye kadar vardırdılar. Bu süreçte Müslümanlardan kimi şehit
                     edilmiş kimi inançları için yaşadığı toprakları terk etmeye mecbur kalmıştı. Mekke’nin Habeşis-
                     tan’a sığınan Müslümanları geri getirmek için gönderdiği elçiler de eli boş dönmüştü.
                     Müşriklerin bütün baskılarına rağmen İslam’a inananların sayıları Mekke’de artmış, Allah’ın (c.c.)
                     bir olduğunu söyleyenlerin sesleri Kâbe’de yükselmeye başlamıştı. Bu süreçte Kureyşliler, Pey-
                     gamberimizi (s.a.v.)  himaye etmekten vazgeçmesi için Ebu Talib ile defalarca görüştüyseler de iste-
                     diklerini alamadılar. Bu sebeple Ebu Talib’in desteğini ortadan kaldırmak için kabilesinin tama-
                     mına karşı baskı uygulamaya karar verdiler. Haşimoğulları ve Muttaliboğullarını sosyal ve ikti-
                     sadi yönden baskı altına almak için bir dizi karar alıp yazdılar. Sonra yemin ederek imzaladıkları
                     bu metni Kâbe’ye astılar.  Kabilesinin yanında yer almayan Ebu Leheb dışında bütün kabile Ebu
                                         76
                     Talib’in mahallesine taşındı. 616'da başlayıp üç yıla yakın süren ambargo süresince Haşimoğul-
                     ları ve Muttaliboğullarını çok zor günler karşıladı. Akrabalarının açlık içinde kalmasına gönülleri
                     el vermeyen bazı yakınlarının zaman zaman gizlice yaptığı yardımlar ise yeterli olmadı.
                                                                                              77
                     73  İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 367-370.
                     74  İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 371-373; İbnü’l-Esîr, Üsdü’l-ğâbe, C 4, s. 139.
                     75  İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 373-375.
                     76  İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 375; bk. Buhârî, Hac, 45.
                     77  İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 379; Belâzürî, Ensâb, C 1, s. 270.



                    74
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25