Page 19 - Siyer 3. Ünite
P. 19
Ünıte 3
5. Hz. Hamza (r.a.) ve Hz. Ömer’in (r.a.) Müslüman Oluşları
Bir gün Safâ Tepesi’nde Resulullah (s.a.v.) ile karşılaşan Ebu Cehil, Sevgili Peygamberimize türlü
hakaretlerde bulundu. Kendisine yapılan çirkin davranış karşısında Resulullah (s.a.v.) sabretti ve
sessiz kaldı. Bu sıralarda avdan dönen Hamza b. Abdulmuttalib, âdeti olduğu üzere evine dahi
gitmeden tavaf etmek için Kâbe’ye gelmişti. Olanlara şahit olan Abdullah b. Cüd’an’ın cariyesi
Hz. Hamza’ya Ebu Cehil’in, yeğenine yaptıklarını haber verince Hz. Hamza öfkeye kapıldı. Der-
hal Kâbe’de bulunan Ebu Cehil’in yanına doğru koştu ve karşısına dikildi. Hışımla kaldırdığı yayı
ile vurarak başını yardı. Ardından da “Ona hakaret edersin ha! Ben de onun dinindeyim ve o ne
söylerse ben de aynısını söylüyorum. Şimdi gücün yetiyorsa beni yolumdan döndür!” diyerek
Müslüman olduğunu ilan etti. Mahzumoğullarından bazıları Ebu Cehil’e yardım etmek üzere
ayağa kalktılarsa da Ebu Cehil “Onu bırakın. Çünkü ben vallahi onun kardeşinin oğluna çok çir-
kin sözler söylemiştim.” diyerek onlara engel oldu. Bu olayın ardından Hz. Hamza’ya, atalarının
dininden ayrılmış olmak biraz güç geldi. Zihnini meşgul eden soruları kendisini uykusuz bıraktı.
Nihayet Kâbe’ye giderek Allah’a (c.c.) yakarıp kendinden bu hâli gidermesi için yalvardı. Duası
sona erdiğinde kalbinde şüpheden eser kalmamıştı. Sabahleyin erkenden Resulullah’a (s.a.v.) gitti
ve yaşadıklarını anlattı. Bunun üzerine Nebi (s.a.v.) , Allah Teâlâ’nın kendisini dinde sabit kılması
için dua etti.
70
Hz. Hamza’nın İslam’ı kabul etmesi Resulullah’ı (s.a.v.)
fazlasıyla memnun etti. Ebu Leheb’in cariyesi Süvey- Şair Diliyle
be, hem Hz. Hamza’yı hem de Peygamber Efendimizi
emzirdiği için onlar aynı zamanda sütkardeşiydiler.
Çocukluk ve gençlik yılları birlikte geçmiş, araların- …
da güçlü bir bağ oluşmuştu. Bu sebeple Hz. Hamza, “O ses, sokağa vuran,
yeğeni Hz. Muhammed’e (s.a.v.) karşı gösterdiği koru- Nedir?”… “Işte bak, Kur’ân!”
macı yaklaşımını sürdürmeye devam etti. Kureyş, Baktı, çarpıldı bir ân…
Hamza’nın (r.a.) hidayeti ile Müslümanların önemli bir İçi süt liman oldu.
yardımcı ve güçlü bir koruyucu kazandığının farkına Ömer Müslüman oldu.
vardı. Bundan sonra az sayıdaki zayıf Müslümanlar bir
nebze de olsa rahatladılar. 71 Kur’ân, esrar oluğu…
Sonsuzluğun soluğu…
Hz. Hamza’nın İslam’ı kabul etmesinden kısa bir süre Gösteren ok, kulluğu…
sonra bütün Müslümanlara derin bir nefes aldıran Inkârı iman oldu.
bir olay daha gerçekleşti. Peygamberimize (s.a.v.) ve Ömer Müslüman oldu.
Müslümanlara karşı çok sert davranmasıyla bilinen
Hz. Ömer, Müslüman oldu. Hz. Ömer, Peygamberi- (Necip Fazıl Kısakürek, Esselam, s. 68.)
mizin (s.a.v.) kabul olunan duasıydı. Resulullah (s.a.v.) Ku-
reyş içinde nüfuzları bulunan iki kişiden birinin İslam
ile şereflenmesi için Dârülerkam’da “Ya Rabbi! Amr
b. Hişâm (Ebu Cehil) veya Ömer b. Hattâb’dan sana
sevgili olan ile İslam’ı güçlendir.” diye niyaz etmişti. Hz. Ömer’in İslam’ı kabul etme süreci
72
ile ilgili iki farklı rivayet anlatılmaktadır. Bu rivayetlerin ortak noktası ise Hz. Ömer’in Kur’an-ı
Kerim’den etkilenerek kalbinin hidayete açılmasıdır.
Rivayete göre Ömer b. Hattâb, Hz. Muhammed’i (s.a.v.) öldürmek için kılıcını kuşanarak yola çık-
mıştı. Yolda kendisi de Müslüman olan Nuaym b. Abdullah’tan kardeşi ve eniştesinin de Müslü-
man olduğunu öğrendi. Bunun üzerine onların evine yöneldi. Bu sırada Habbab b. Eret, kardeşi
Fâtıma ile eniştesi Said b. Zeyd’e Tâhâ suresini okumaktaydı. Ömer b. Hattâb’ın sesini duyunca
Kur’an sayfasını gizlediler ve Habbab b. Eret de saklandı. Öfkeyle kız kardeşini ve eniştesine
sert bir şekilde müdahale eden Ömer daha sonra yaptığından pişmanlık duymuş, onlardan
70 İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 311-312.
71 İbn Abdilberr, el-İstîâb, C 1, s. 369-370; İbn Hacer, el-İsâbe, C 2, s. 37; İbnü’l-Esîr, Üsdü’l-ğâbe, C 2, s. 51-52.
72 Tirmizî, Menâkıb, 17.
73