Page 12 - Siyer 3. Ünite
P. 12

SIYER

                     Yok eğer o Kureyş adına Arap’a üstün gelirse onun şerefi sizin şerefiniz olur.” diyerek Hz. Pey-
                     gamber ve risaleti ile ilgili düşüncelerini paylaştı. Ancak müşrikler onun Muhammed tarafından
                     büyülenmiş olduğunu iddia ederek sözlerine kulak vermediler. Hz. Peygamber’e benzer teklif-
                     leri daha sonra da yapan Kureyşlilere, Allah Resulü’nün (s.a.v.)  cevabı, “Sizden istediğim mal veya
                     krallık değildir. Fakat Allah beni size Resul olarak gönderdi. Getirdiğim şeye iman ederseniz bu
                     sizin dünyadaki nasibinizdir. Eğer inkâr ederseniz Allah, benimle sizin aranızda hüküm verinceye
                     kadar yaptıklarınıza sabrederim.” şeklinde olmuştur. 42

                              YORUMLAYALIM



                       “Ey Muhammed! Senin kavmin tekliflerini sana arz etti sen kabul etmedin. Sonra
                       senin Allah katındaki makamını görmek ve sana tabi olmak için senden mucizeler
                       istediler sen bunları da gerçekleştirmedin. Sonra senden onları kendisiyle korkuta-
                       cağın azaplar indirmeni isteyerek meydan okudular sen bu azabı da onların üzerine
                       indirmedin. Allah’a yemin ederim ki göğe merdiven kurup oradan sana şahitlik edecek
                       dört melek getirmedikçe sana asla inanmam. Şayet bunu yapsan bile yine de sana iman
                       edeceğimi zannetmiyorum.”
                                                                      (İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 318.)
                       Abdullah b. Ebi Ümeyye’nin yukarıdaki sözlerini Hz. Peygamber’in risaletine müşriklerin
                       bakışını göstermesi bakımından yorumlayınız.


                     Yaptıkları  tekliflerin  Allah  Resulü’nü (s.a.v.)   tebliğinden  alıkoymadığını  gören  müşrikler,  dinleri
                     birleştirme önerisiyle bir nevi uzlaşmayı dahi denediler. Bunun için Ümeyye b. Halef, Velid b.
                     Muğire, Âs b. Vâil, gibi kabile ileri gelenleri, “Ey Muhammed! Gel biz senin ibadet ettiğine ta-
                     palım sen de bizim taptığımıza uy. İbadette seninle ortak olalım. Eğer senin ibadet ettiğin ilah
                     daha hayırlı ise biz nasibimizi almış oluruz. Eğer bizim taptığımız daha hayırlı ise sen nasibini
                     almış olursun.” dediler.  Yaptıkları bu teklife cevap Kâfirûn suresi ile verilmiştir.
                                        43

                            DEĞERLENDİRELİM



                       Kâfirûn suresinin nüzul sebebinden hareketle müşriklerin İslam davetini en-
                       gelleme çabalarında geldikleri noktayı değerlendiriniz.




                     İslam davetini engellemek için her yolu deneyen Kureyşli müşrikler düşmanlıkları sebebiyle
                     gerek Hz. Peygamber’e gerekse diğer Müslümanlara baskı ve işkence uygulamışlardır. Hz. Pey-
                     gamber’i himaye eden Haşimoğullarına boykot kararı alarak zulmü daha da artırmışlardır. Bu
                     şekilde Mekkelilerin İslam’a sözlü başlayan saldırıları işkence ve boykot aşamasıyla devam et-
                     miş, sonunda Hz. Peygamber’i öldürme teşebbüsüne kadar varmıştır.

                     3.1. Mekke’de İslam’ı Kabul Edenlerin Genel Özellikleri
                     Hz. Peygamber risalet görevini üstlendikten sonra yakın akrabalarından başlayarak toplumun
                     tüm kesimlerini İslam’a davet etti. Kadın erkek, köle hür, genç ihtiyar, zengin fakir ayrımı ya-
                     pılmaksızın gerçekleştirilen çağrıyı kabul edenler böylelikle Müslümanların ilki olma şerefini
                     42  İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 313-316; Belâzürî, Ensâb, C 1, s. 171.
                     43  Belâzürî, Ensâb, C 1, s. 151.



                    66
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17