Page 7 - Siyer 1. Ünite
P. 7

Ünıte 1

            Arap Yarımadası’nın Sâmî ırkın anavatanı olduğu, bu soy mensuplarının milattan önce dört
            bininci yıldan itibaren çeşitli ülkelere göç ederek oralarda devletler kurdukları kabul edilmek-
            tedir. Arabistan; kuzey, güney ve Hicaz olmak üzere üç coğrafi bölgeye ayrılır. Güney Arabis-
            tan’da Main, Sebe ve Himyer; Kuzey Arabistan’da ise Nabâtî, Tedmür, Gassânî ve Hîre devlet-
            leri kurulmuştur. Şüphesiz Yarımada’nın İslam tarihi açısından en önemli bölgesi Hicaz’ı için-
            de bulunduran Orta Arabistan’dır. Bölgenin en önemli şehirleri ise Mekke, Yesrib ve Taif’tir.
            Güney ve Kuzey Arabistan’daki yerleşik hayatın aksine Hicaz’da coğrafi yapıdan kaynaklanan
            bedevi hayat hâkimdir.
                                14
            Hz. Muhammed’in (s.a.v.)  doğduğu, yetiştiği ve peygamber olarak gönderildiği coğrafyanın siyasi,
            dinî, sosyal ve kültürel yapısının bilinmesi, tebliğ sürecinin daha iyi kavranması için gereklidir.
            İslam’ın dünyaya yayıldığı merkez olan Arap Yarımadası’nın tarihini bilmenin olayları anlamada
            daha geniş bir ufuk kazandıracağı muhakkaktır.
            3.1. Dinî Hayat
            İslam’dan önceki Arapların dinleri hakkındaki
            bilgiler, bölgede yaşamış halklardan kalan kita-
            belere dayanmaktadır. Cahiliye Dönemi’ndeki
            müşrik  Arapların  dinleri  hakkındaki  en  güve-
            nilir bilgiyi veren kaynak ise Kur’an-ı Kerim’dir.
            Pek çok kadim inanç sisteminin yaşadığı Arap
            Yarımadası’nda  özellikle  Yahudilik,  Hristiyan-
            lık, Mecûsîlik, Sâbiîlik, putperestlik ve Haniflik
            inançlarından bahsetmek mümkündür. 15
            Yahudilik
            Arabistan’da  görünen  en  eski  dinlerden  biri
            olan Yahudilik, Filistin’den gelip Hicaz bölgesine
            sığınmak durumunda kalan Yahudiler vasıtasıy-
            la Arap Yarımadası’na girmiştir. Bâbil sürgünün-
            den kaçan Yahudiler, zamanla Suriye sınırların-
            dan Hicaz’a kadar uzanan geniş bir alana yayıl-
            mışlardır. Özellikle Yesrib ve Hayber çevresine
            yerleşen Yahudiler, Medine’de çeşitli kabileler
            oluşturmuşlardır. Güney Arabistan’a Yahudiliğin              Harita 1.2
            girişi ise Yemen ile Medyen arasında ticaret ya-  Cahiliye Dönemi’nde Arap Yarımadası’nın dinî durumu
            pan Yahudi tüccarlar vasıtasıyla gerçekleşmiştir.
            Yahudilik hem Kuzey hem de Güney Arabistan’a girmiş olmasına rağmen Araplar arasında pek
            yayılmamıştır. Bu durumu Yahudiliğin millî bir din olması ile açıklamak mümkündür. Zira Yahu-
            diliğe göre İsrailoğulları, güzide ve seçkin kullardır. Bu sebeple diğer milletler onlara nispetle
            daha aşağı seviyede kabul edilir. Dolayısıyla özgürlüklerine düşkün Araplar, gururlarına do-
            kunan bu durumu kabul etmedikleri için yaşam tarzlarına da uygun olmayan Yahudi inanışını
            benimsememişlerdir. 16

            Hıristiyanlık
            Hıristiyanlık, Yarımada’ya miladi dördüncü asırdan itibaren kuzeyde Suriye, güneyde Habeşis-
            tan üzerinden ulaşmıştır. Suriye yoluyla Arabistan’a ulaşan Hıristiyanlar, daha çok Suriye ile
            Hicaz arasındaki bölgede hayat sürmüşlerdir. Bu yüzden Hıristiyanlık ancak Suriye bölgesin-
            deki Gassânîler ile Irak’taki Lahmiler arasında yayılabilmiş, Hicaz bölgesine ulaşamamıştır. Gü-
            ney Arabistan’a Hıristiyanlığı götürenler ise bölgeyi iki defa işgal eden Habeşlilerdir. Hıristiyan
            14  Hakkı Dursun Yıldız, “Arabistan”, DİA, C 3, s. 252-254.
            15  bk. Mustafa Çağrıcı, “Arap”, DİA, C 3, s. 316-320.
            16  Şemsettin Günaltay, İslam Öncesi Araplar ve Dinleri, s. 86-89.



                                                                                           1919
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12