Page 3 - Siyer 1. Ünite
P. 3
Ünıte 1
1. Peygamberimizin Hayatını Öğrenmenin Önemi
Yüce Allah, ilk insan olarak yarattığı Hz. Âdem’e eşyanın isimlerini öğreterek onu meleklerden üs-
tün bir konuma getirmiştir. Aynı zamanda insanı yeryüzünde kendisinin halifesi kılarak ona büyük
bir sorumluluk yüklemiştir. İnsanın halifeliği, dünyada Allah’ın (c.c.)* iradesine uygun yaşamak ve
1
O’nun emirleri doğrultusunda hareket etmek anlamına gelir. Ancak insan, bu büyük sorumlu-
2
luğu sadece kendi bildiklerinden yola çıkarak yerine
getiremez. Bu sebeple Allah (c.c.) , insanları kendi hâli-
ne bırakmamış, onlar arasından peygamberler gön-
dermiştir. İnsanlık tarihinde kendisine peygamber
gelmeyen hiçbir toplum olmadığını bildiren Cenab-ı
3
Hak, Hz. Muhammed’i de (s.a.v.)** son peygamber ola-
rak göndermiştir. Bu yüzden onun getirdiği emir ve
yasaklar yalnızca gönderildiği toplum için değil, ken-
disinden sonra yaşayacak olan bütün insanlık için de
bağlayıcıdır.
Müminler, yaratılış gayesine uygun olarak Allah’a (c.c.)
kulluk görevini hakkıyla yerine getirebilmek için
Hz. Muhammed’in (s.a.v.) rehberliğine muhtaçtır. Al-
lah’ın (c.c.) emirlerinin ilk muhatabı olan Hz. Peygam-
ber; gönderilen emirleri en doğru şekilde uygula-
mış, gerektiğinde açıklamalar yapmıştır. Kur’an-ı
Kerim’de ayrıntılarıyla yer almayan bir kısım hu-
suslar Allah Resulü’nün (s.a.v.) izah ve uygulamala-
rıyla açıklığa kavuşmuştur. Öyle ki bazı ibadetleri
Peygamberimizin (s.a.v.) sünneti olmaksızın sadece Görsel 1.1: Ahzâb suresi, 21. ayet
ayetlere bakarak yerine getirmek mümkün değildir. (Hat: Ali Hüsrevoğlu )
Bunun yanında din yalnızca belirlenmiş ibadetler-
den ibaret de değildir. Rabbimiz yüce kitabımızda Müslümanların sahip olması gereken ahlaki
erdemleri ve uzak durması gereken kötü davranışları da açıkça belirtmiştir. Ahlakı Kur’an olan
Peygamberimiz (s.a.v.) , Cenab-ı Hakkın çizdiği sınırlara tam anlamıyla riayet etmiş, Müslümanlar
için bir “üsve-i hasene” olmuştur.
4
Müslümanlar, kâmil insan olabilmek için Peygamber Efendimizin rehberliğine ihtiyaç duyar. Bu
sebeple Hz. Peygamber’in hayatını sahih kaynaklardan doğru bir şekilde öğrenmek gerekmekte-
dir. “İbadetleri nasıl yerine getirirdi, düşmanlarıyla nasıl mücadele ederdi, günlük hayatı nasıldı,
haksızlıklar karşısında nasıl davranırdı, üzüldüğünde ne yapardı, nasıl bir eşti, nasıl bir babaydı,
neye güler neye ağlardı?” gibi birçok soru ancak onun hayatı öğrenildiğinde cevaplanabilir.
YORUMLAYALIM
“Andolsun ki Resulullah; sizin için, Allah’a ve ahiret gününe kavuşmayı uman-
lar ve Allah’ı çok zikredenler için güzel bir örnektir.”
(Ahzâb suresi, 21. ayet.)
Yukarıdaki ayet-i kerimeyi Peygamberimizin (s.a.v.) hayatını öğrenmenin önemi açısın-
dan yorumlayınız.
1 bk. Bakara suresi, 30-33. ayetler.
2 bk. Kur’an Yolu, C 1, s. 101.
3 bk. İsrâ suresi, 15. ayet.
4 bk. Ahzâb suresi, 21. ayet; Müslim, Salâtü’l-müsâfirîn, 139.
* Celle celalühü: O’nun şanı yücedir.
** Sallallahu aleyhi vesellem: Allah’ın salat ve selamı onun üzerine olsun.
1515