Page 4 - Siyer 1. Ünite
P. 4

SIYER

                     Sevgili Peygamberimizin yaşamı günümüzde bütün insanların muhtaç olduğu inceliklerle dolu-
                     dur. Bu inceliklerden nasiplenmek için öncelikle onlardan haberdar olmak gerekir. Dolayısıyla
                     Hz. Muhammed’in (s.a.v.)  hayatını öğrenmek, her Müslüman için ihmal edilemeyecek bir mesu-
                     liyettir. Bu, esas gayenin ancak ilk adımı olur. Asıl maksat ise öğrendiklerimizi uygulamak ve
                     yaşantımızı Peygamber Efendimizin yaşantısına yaklaştırmaktır. Rabbimiz de “(Resulüm!) de
                     ki: Eğer Allah’ı seviyorsanız bana uyunuz ki Allah da sizi sevsin ve günahlarınızı bağışlasın…”
                                                                                                    5
                                                    buyurarak bize bunu emretmektedir. Bu ve benzeri ayet-
                                                    lerin konuya atfettiği önem ve değer Müslümanların Hz.
                                                    Peygamber’in hayatı ve şahsiyetine duyduğu ilgiyi canlı
                                                    tutmuştur. Sa’d b. Ebi Vakkas’ın torunu “Babam bize Re-
                              Derkenar              sulullah’ın meğâzisini öğretir, ‘Sakın bunu öğretmeyi ih-
                                                    mal etmeyin’ derdi.”  Bu söz sahabenin Kur’an öğretimine
                                                                     6
                                                    gösterdiği gayreti siyer öğretimine de gösterdiğini açıkça
                                                    ortaya  koyar.  Sahabeden  gelen  bu  anlayış  tüm  Müslü-
                Siyer Kaynağı Olarak Hadis          manlara örnek olacak mahiyettedir.
                Külliyatı
                Sahih ve güvenilir hadislerin büyük   2. Siyer İlminin Temel Kavramları ve Kaynakları
                bir kısmını ihtiva eden altı hadis   Siyer  kavramı;  hâl,  tutum,  davranış,  âdet,  bir  kimsenin
                kitabına Kütüb-i Sitte, üç eser     ahlakı ve hayat hikâyesi gibi anlamlara gelen sîret kelime-
                ilavesiyle oluşan meşhur dokuz      sinin çoğuludur. Siyer ise Hz. Peygamber’in doğumundan
                hadis kitabına ise Kütüb-i Tis’a    vefatına kadar hayatını ve şahsiyetini, ahlak ve şemaili-
                denir.                              ni,  tebliğ  faaliyetlerini,  siyasi  ve  askerî  mücadelelerini
                                                    konu alan ilim dalıdır.  Bu alanda yazılan eserlere “Siyer-i
                                                                      7
                1. Buhârî: el-Câmiu’s-sahih         Nebi”, “es-Siretü’n-Nebeviyye” veya kısaca “Siyer” adı
                2. Müslim: el-Câmiu’s-sahih         verilir.  Hz.  Peygamber’in  doğumundan  vefatına  kadar
                3. Ebu Dâvûd: es-Sünen              olan dönemi konu edindiği için aslında İslam tarihinin bir
                                                    parçası olan siyer ilmi, Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrir-
                4. Nesâî: es-Sünen                  lerini ele aldığından hadis ilmiyle de alakalıdır.
                5. Tirmizî: es-Sünen                Başlangıçta siyer ile aynı anlamda kullanılan meğâzî kav-
                6. İbn Mâce: es-Sünen               ramı,  daha  sonraları  Hz.  Peygamber’in  gazve  ve  seriy-
                7. Dârimî: es-Sünen                 yelerini  anlatan  kitaplara  da  isim  olmuştur.  Dolayısıyla
                8. İmam Mâlik: el-Muvatta           siyer daha umumi, meğâzî ise daha hususi bir anlam ifa-
                                                    de etmektedir. Aslında Hz. Peygamber’in Medine Döne-
                9. Ahmed b. Hanbel: el-Müsned       mi’ndeki askerî faaliyetlerini kendine konu edinen bir ilim
                                                    dalı olan meğâzî, savaş hukuku ve diplomatik ilişkiler açı-
                                                    sından da son derece önemli bilgiler içermektedir.
                                                                                              8
                                                    Siyer ilminin doğuşunu etkileyen unsurların başında Müs-
                                                    lümanların Resulullah’ın (s.a.v.)  örnek ve model insan olma
                                                    vasıflarını sonraki nesillere aktarma arzusu gelmektedir.
                                                    Kur’an’ın Hz. Peygamber’e tabi olmayı emreden ayetleri
                                                    de Müslümanları siyer araştırmalarına teşvik etmiştir. Bu
                                                    sebeple Resul-i Ekrem’in vefatından sonra sahabi çocuk-
                                                    ları başta olmak üzere Tabiin Dönemi’nde yetişen birçok
                     kişi siyer ve meğâzî sahasındaki çalışmalara büyük katkılarda bulunmuştur.
                     Hz. Peygamber’in hayatına dair bilgi veren en sahih kaynak olma özelliğinden dolayı Kur’an-ı
                     Kerim, siyer ve meğâzî ilminin esas kaynağıdır. Nübüvvet, menâkıb, meğâzî ve cihat gibi konu-
                     ları ihtiva etmesi sebebiyle hadisler de bu ilme kaynaklık eder.
                     5  Âl-i İmrân suresi, 31. ayet.
                     6  İbn Kesîr, es-Sîre, C 1, s. 428.
                     7  Mustafa Fayda, “Siyer ve Meğâzî”, DİA, C 37, s. 319.
                     8  bk. Mustafa Fayda, “Siyer ve Meğâzî”, DİA, C 37, s. 319-320.



                    1616
   1   2   3   4   5   6   7   8   9