Page 15 - Siyer 1. Ünite
P. 15

Ünıte 1

            4.1. Mekke

            Kur’an-ı Kerim’de “Mekke”, “Bekke” , “Ümmü’l-kurâ”
            ve  “Beledü’l-emin”  gibi  isimlerle  anılan  şehir   aynı
                                                    51
            zamanda “ekin bitmeyen bir vadi” olarak nitelenmiş-
            tir.  Kurak ve sıcak bir iklime sahip olduğundan, dü-
            zensiz yağışlar ve konumu dolayısıyla tarih boyunca
            birçok defa sel baskınlarına uğramıştır. 52
            Mekke’nin ilk sakinlerinin Amâlikalılar olduğu kabul
            edilir. Amâlikalılar ve onlardan sonra şehrin sakinleri
            olan Cürhümîlerin Mekke’nin merkezinde değil çev-
            resindeki bölgelerde yaşamış oldukları düşünülmek-
            tedir. Mekke’nin bilinen tarihi ise Hz. İbrahim ve aile-
            sinin buraya gelmesi ve Kâbe’yi inşa etmesi ile başlar.
            İbrahim (a.s.) , tevhid mücadelesi verirken Nemrut tara-
            fından  atıldığı  ateşten  kurtularak  kendisine  inanan-
            larla birlikte Kudüs tarafına göç etmişti. Daha sonra
            vahyin yol göstermesi ile eşi Hacer ve oğlu İsmail’i (a.s.)
            Mekke’ye götürüp bırakmıştı. Yanlarındaki su ve er-
            zak tükenince çaresiz kalan Hacer’in imdadına ilahi yar-  Görsel 1.7: Kâbe’nin hemen yanındaki
            dım  yetişmiş  kupkuru  vadiden  zemzem  adı  verilen  su     Makam-ı İbrahim
            akmaya başlamıştı. Hz. İsmail ve annesine hayat veren
            zemzem, Mekke’nin şehirleşmesini de sağlamış Cürhümîler oraya yerleşerek Hz. İsmail ile ak-
            rabalık kurmuşlardır. Kâbe, Allah’ın (c.c.)  emri ile İbrahim (a.s.)  ve oğlu İsmail (a.s.)  tarafından yeniden
            inşa edilmiştir.  Mekke’yi emin bir şehir yapması için Rabbine dua eden Hz. İbrahim’in duası
                         53
            kabul edilmiş, Kâbe ve çevresi Allah Teâlâ tarafından dokunulmaz anlamında harem olarak be-
            lirlenmiştir. Bu bölgede canlıların öldürülmesi ve bitki örtüsüne zarar verilmesi yasaklanmıştır. 54

                   ARAŞTIRALIM




                Hz. İsmail ve annesi Hacer’in Mekke’ye götürülme sebebini ve sonrasında
                yaşananların ayrıntılarıyla araştırınız. Bulduğunuz bilgileri sınıf panosunda
                paylaşınız.


            Kendisine peygamberlik vazifesi verilen İsmail (a.s.)  babasının vefatından sonra Kâbe ve hac işleri-
            ne dair hizmetleri uzun yıllar sürdürmüştür. Hac ibadetinin menasiki de Hicaz halkına Hz. İsmail
            tarafından öğretilmiştir. 55
            Cürhümîlerin Mekke’deki varlığına son vererek şehrin yeni hâkimi olanlar Amr b. Luhay ida-
            resindeki Huzâalılardır. Üç asır kadar süren Huzâalıların hâkimiyetinden sonra Mekke’nin ida-
            resi Kusay b. Kilab liderliğindeki Kureyş kabilesine geçti.  Hz. Muhammed’in (s.a.v.)  atalarından
                                                            56
            olan Kusay’ın yaptığı ilk iş, Mekke çevresinde yarı göçebe bir hayat süren kabilesini bir araya
            toplayarak Kâbe’nin etrafına yerleştirmek olmuştur. Kusay, Kureyş kabilesinin önemli işlerini
            görüşmek üzere Dârünnedve’yi kurmuş, zamanla Mekke’nin idaresinde ve hac hizmetlerinde
            bazı yenilikler gerçekleştirmiştir. Kâbe’nin avlusuna yerleştirdiği deriden havuza şehir dışındaki

            51  bk. Fetih suresi, 24. ayet; Âl-i İmrân suresi, 96. ayet; En’âm suresi 92. ayet; Tîn suresi, 3. ayet.
            52  bk. İbrahim suresi, 37. ayet; Nebi Bozkurt, Mustafa Sabri Küçükaşçı, “Mekke”, DİA, C 28, s. 555.
            53  Ezrakî, Ahbâru Mekke, C 1, s. 97, 104.
            54  Ezrakî, Ahbâru Mekke, C 2, s. 680; bk. Âl-i İmrân suresi, 96-97. ayetler.
            55  Ömer Faruk Harman, “İsmail”, DİA, C 23, s. 80.
            56  Ezrakî, Ahbâru-Mekke, C 1, s. 187, 153, 164.



                                                                                           2727
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20