Page 18 - Siyer 1. Ünite
P. 18

SIYER

                     Yahudiler Yesrib’e gelip yerleştikten sonra Arap kabile geleneğini benimsemiş ve hatta Arap
                     isimleri almaya başlamışlardır. İlerleyen zamanlarda Yemenli Ezd kabilesinin iki kolu olan Evs
                     ve Hazrec, Yemen’deki Me’rib Barajı’nın yıkılması üzerine Hicaz bölgesine göç etmiş ve Yes-
                     rib’e yerleşmişti.  Kahtânî Araplarından olan Evs ve Hazrecliler, burada Yahudilerin ekonomik
                                   67
                     ve siyasal baskısı altında yaşamaya başlamışlardı. Gassânîler ve diğer bazı Arap kabilelerinin
                     desteğini alan Hazrecliler Yahudilere üstünlük sağlayınca bu iki kabile Yahudilerin baskısından
                     kurtulmuş oldu. Şehirde hâkimiyeti ele geçiren Evs ve Hazrec kabileleri Yahudilerin kışkırtmala-
                     rı sonucu bir süre sonra birbirine düşman iki kabile hâline geldi. 68


                            SÖZ SİZDE



                       Yahudilerin Evs ve Hazrec kabilelerini birbirine düşman etmeye çalışmasının
                       sebepleri neler olabilir? Düşüncelerinizi paylaşınız.




                     İnanç olarak putperestliği benimsemiş olan Evs ve Hazrec kabilelerinin Menât isimli putları
                     bulunmaktaydı. Onlar Yesrib ile Mekke arasında bulunan Kudeyd’deki tapınağa yerleştirdikleri
                     bu puta çok fazla değer verir, hac için Kâbe’ye gittiklerinde bile Menât’a gelip tıraş olmadan
                     haccı tamamlanmış saymazlardı. Çeşitli vesilelerle hediyeler takdim edip kurbanlar sundukları
                                                                       Menât’a verdikleri değerden dolayı
                                                                       çocuklarına  Abdumenât  veya  Zey-
                                                                       dumenât isimlerini verirlerdi. 69
                                                                       Yesribliler  ticaretle  uğraşmalarına
                                                                       rağmen  bu  konuda  Hicaz’ın  diğer
                                                                       şehirleri kadar ileri değillerdi. Halk
                                                                       daha çok tarım ve hayvancılıkla ge-
                                                                       çinmekle beraber dokumacılık, de-
                                                                       mircilik gibi işleri yapanlar da vardı.
                                                                       Benî  Kaynuka  kabilesi  ise  kuyum-
                                                                       culuk  ve  silah  imalatında  adından
                                                                       söz  ettiriyordu.  Kendilerine  ait  bir
                                                                       çarşıları da bulunan Kaynukalıların
                                                                       öncülüğünde Yahudiler şehrin eko-
                                                                       nomisinde söz sahibiydiler.
                                                                       Merkezî  bir  yönetim  olmadığı  için
                                                                       Yesrib’de  her  kabile  bağımsız  bir
                                                                       şekilde  kendi  kurallarına  göre  ya-
                      Görsel 1.10: Yesrib şehrinin temsilî görüntüsü  şıyordu. Bununla birlikte ekonomik
                                                                      açıdan üstün durumda bulunan Ya-
                     hudiler zaman zaman bu üstünlüklerini idari konulara da yansıtıyor, Araplar onlara tabi olmak
                     zorunda kalıyordu. Daha sonra şehrin hâkimiyeti Araplara geçince Yahudiler Evs ve Hazrec’i
                     birbirine düşürerek onların daha fazla güçlenmelerini engellemişti. Bu süreçte Evsliler, Benî
                     Kurayza ve Benî Nadir ile; Hazrecliler ise Benî Kaynuka ile ittifak kurmuşlardı. Şehirdeki bu par-
                     çalanmışlık, Hz. Peygamber’in gelişine kadar uzun bir süre devam etmiştir.
                                                                                   70
                     67  İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 13-14.
                     68  Yâkut el-Hamevî, Mu’cemu’l-buldân, C 5, s. 82-87; Semhûdî, Vefâü’l-vefâ, C 1, 166-167.
                     69  İbnü’l-Kelbî, Kitabu’l-asnâm, s. 29-30.
                     70  Nebi Bozkurt, Mustafa Sabri Küçükaşcı, “Medine”, DİA, C 28, s. 309-311.



                    3030
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23