Page 22 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 22

54  Peygamberimiz ve Sahabe            Peygamberimiz ve Sahabe                    55



            tarzına dayanmaktadır. O bu konuda şöyle demiştir: “Sizden hüküm verme durumunda olan kim-
            se önce Allah’ın Kitabına baksın, aradığı orada yoksa Resulünün hükmüne başvursun; bunların
            her ikisinde de yoksa salihlerin hükmettiği ile hüküm versin. Şayet bunların hiçbirinde bir hüküm
            bulamıyorsa kendi görüşüne başvursun. Bunu da beceremiyorsa hüküm vermekten vazgeçsin.”
                                                                                                45
                Kûfe’de kadılık da yapan Abdullah b. Mes’ud (r.a.) resmi vazifesi yanında ilmi faaliyetlerde
            de bulunmuştur.  Hz. Osman (r.a.) tarafından Medine’ye çağrılan Abdullah b. Mes’ud (r.a.), Medi-
            ne’de bir süre kaldıktan sonra hastalanmış ve altmış yaşını geçmiş olarak vefat etmiştir. 46

            7. Hadisten Hayata






                     َ
                    ْ َ ُ ّٰ    َّ  َ  ّ  َّ  َ ُ ْ َ ُ ّٰ  َ َ ُ ْ َ      ْ ّٰ    ْ َ ْ َ
                   ِهيلع للا لص بلنا نع هنع للا  ِ ضر ورمع نب ِللاِدبع نع
                                           ِ
                                                                         ِ
                                     ِ ِ
                              َ َ    َ ْ       ُ َّ َ َ ْ َ ُ ْ ُ     ْ َ    َ َ َّ
                                                                                 َ َ َ
                       ” . ِهِديو ِهِناسِل نِم سالنا مِلس نم مِلسمل ا “:لاق ملسو

                  Abdullah b. Amr’den (r.a.) Peygamberimizin (s.a.v.) şöyle söylediği rivayet
                                                  edilmiştir:
                  “Müslüman, dilinden ve elinden insanların selamette kaldığı kimsedir. ”
                                           (Buhârî, İman, 4,5; Rikak, 26.)






                İslamiyet’in amacı, kişi ve toplum olarak insanlar arasındaki huzur ve güveni yerleştirmektir.
            İslam’ın hangi hükmüne bakılırsa bakılsın bu hedefe yönelik olduğu görülür. Güven ve emniyeti
            ortadan kaldıran her hareket İslami hükümlere karşıdır.
                Müslüman, Müslümanların dilinden ve elinden emniyette olduğu kimsedir. Mümin ise top-
            lumda yaşayan herkesin can ve malı konusunda emin olduğu kişidir.  Peygamberimizin (s.a.v)
                                                                          47
            emin olma kavramını zikretmesi dikkat çekicidir. Zira o kendisine vahiy gelmeden emin sıfatı ile
            tanınmıştır. Hadis-i Şerifte insanı diğer insanlara güvenilir hale getirecek dil ve el gibi iki önemli
            organımız öne çıkarılmıştır. Dil düşüncenin dışarıya yansıtılmasına yarar. İnsanlar arasında ileti-
            şimi sağlayan köprüdür. El ise gücü temsil eder. Kişi güzel bir sözle bir insanın gönlüne girebilir.
            Sevgi ve saygı ile insanlara yardım elini uzatabilir. İyi veya kötü davranışı insan kendi iradesiyle
            gerçekleştirir.
                Kişinin Allah’ın (c.c) hakları yanında insan hakkını da gözetmesi gerekir. Kişi elini ve dilini iyilikte
            kullanırsa bunu gerçekleştirebilir. Ayrıca burada kişinin dilini ve elini kötülükte kullanmasını engel-
            lemeye yönelik bir uyarı bulunmaktadır. Özetle anlatılmak istenen dil ve elin insan hayatında etkili
            olduğudur. Sahabe, yukarıdaki hadiste belirtildiği gibi Peygamberimizin (s.a.v.) koyduğu ölçüler doğ-
            rultusunda yaşamıştır. Onların İslam'ı yaşamadaki samimiyeti tüm Müslümanlar için örnek olmuştur.

            45. İbn Kayyim el-Cevziyye, İ'lâmü'l-Muvakkı'în, C 1, s. 63.
            46. bk. İsmail Cerrrahoğlu, "Abdullah b. Mes’ud", DİA, C 1, s. 117.
            47. A. Himmet  Berki, 250 Hadis Terceme ve İzahı, s. 83.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27