Page 19 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 19

52             Peygamberimiz ve Sahabe                                                                                     Peygamberimiz ve Sahabe                   53




                                          DÜŞÜNELİM-TARTIŞALIM


                                      Hz. Peygamber (s.a.v.) Veda Haccı esnasında
                                     “Burada bulunanlar, sözlerimi bulunmayanlara
                                                iletsin!” buyurmuştur.


                  Hz. Peygamber’in (s.a.v.) bu emri onun sahabeyle iletişimi açısından arkadaşlarınızla tar-
                  tışınız.




                   Hz. Peygamber’in (s.a.v.) meclislerinde sıkça yer alır, onu kendi içlerinden biri olarak görür,
               düşüncelerini ve isteklerini rahatlıkla dile getirirlerdi. Sahabilerin hayat tarzı bunun şahididir. On-
               lar günlük işlerinden devletler arası ilişkilere varıncaya kadar pratik hayatta bu yolu izlemişlerdir.
               Söz gelimi Bedir’de savaş konumuyla ilgili olarak Hubab b. Münzir‘le (r.a.) Hz. Peygamber (s.a.v.)
               arasında şu konuşma geçer.
                   Hubab b. Münzir (r.a.):
                   - Ey Allah’ın Resulü, bu yeri siz kendi görüşünüze göre mi belirlediniz, yoksa Allah (c.c.) mı
               böyle istedi?
                   Peygamberimiz (s.a.v.):

                   - Kendi görüşümle belirledim.
                   Hubab b. Münzir (r.a.):
                   - Öyleyse bu yer harp için uygun değil. Bir kere suya en yakın yerde olmalıyız. Diğer kuyuları
               iptal ederiz. Biz su içebiliriz, onlar (Mekkeli müşrikler) su içemez.
                                                                        41

                                                  BİLİYOR MUSUNUZ?




                      Hz. Peygamber (s.a.v.) döneminde Mescid-i Nebi’de bulunan Suffe’de ilmî sohbetler
                  yapılırdı.  Suffe,  temel  olarak  kalacak  yeri  olmayanların  barındığı  yer  olduğu  kadar,
                  Müslümanların  kaynaşmasını  sağlayan  özelliğe  de  sahipti.  Suffe’de  Kur’an-ı  Kerim,
                  dinî bilgiler ve okuma yazma öğretiminin yanında toplumu ilgilendiren konularda bilgi
                  alışverişinde  bulunulurdu.  Burada  bir  kısmı  devamlı,  bir  kısmı  da  geçici  olarak  kalan
                  sahabilere  Ashab-ı  Suffe  ismi  verilmiştir.  İslam  medeniyetindeki  medrese  kurumunun
                  çekirdeği Suffe olmuştur.
                                                             bk. Mustafa Baktır, “Suffe”, DİA, C 37, s. 469-470.



                   Sahabe sohbetinin özünü Resul-i Ekrem (s.a.v.) oluşturmuştur. İslam adına ortaya konan her
               güzelliğin ilk gerçekleştiricileri olan sahabiler, sonraki Müslüman toplumların doğru yolu bulma-
               larına öncülük etmişlerdir. Peygamber Efendimizin (s.a.v.) sözlerini ve davranışlarını aktararak na-
               sıl davranılması gerektiğini bizlere öğretmişlerdir.


               41. İbn-i Sa’d, Tabakâtü’l-kübrâ, C 2, s. 15 ve C 3, s. 567.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24