Page 14 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 14
46 Peygamberimiz ve Sahabe Peygamberimiz ve Sahabe 47
Müslümanlara duyurulması ve onlara dinin emirlerinin öğretilebilmesi için yeni bir mekâna ihti-
yaç duyulmuştur. İlk Müslümanlardan ve sahabenin seçkinlerinden Erkam b. Ebi’l Erkam (r.a), bu
görevi yerine getirmek için evini Hz. Peygamber’in (s.a.v.) emrine vermiştir. Safa Tepesi eteklerin-
de bulunan bu eve Dârülerkam adı verilmiştir.
Hz. Peygamber (s.a.v.) Dârülerkam’ı kendisine merkez yapmış, bu mekanda ashabına dinî bil-
giler öğretmiş, Kur’an-ı Kerim okumuş ve namaz kıldırmıştır. Nitekim Mekke Dönemi’nde indirilen
ayetlerin büyük bir kısmı Müslümanlara Dârülerkam’da duyurulmuştur. Bu evin en önemli özel-
liği gerek Mekkeli gerekse dışardan gelen kişilere İslamı tebliğ etme mekanı olmasıdır. Erkam b.
Ebi’l-Erkam (r.a), Hz. Peygamber’in (s.a.v.) vahiy kâtipleri arasında yer almıştır. O aynı zamanda Me-
dine Dönemi’nde Hz. Peygamber (s.a.v.) tarafından zekât memuru olarak da görevlendirilmiştir.
4. Sahabenin Peygamber Efendimize ve Sünnetine Bağlılığı
Peygamber Efendimiz İslam’ı tebliğ etmesi kendisine bildirildiği ilk günden itibaren kadın er-
kek, genç ihtiyar, zengin fakir, müşrik ehl-i kitap ayrımı yapmadan herkesi İslam’a davet ediyordu.
Sahabiler de Efendimiz'in (s.a.v.) bu metodunu benimsemiş ve dini yaymak için çaba göstermiş-
lerdir.
İslam Dininin İkinci Kaynağı Sünnet
DÜŞÜNELİM-YORUMLAYALIM
MOHAMET (MUHAMMET)
Allah benim adımı andı! Bundan emin olun
Topraktan insan, nurdan bir peygamberim.
İsa’nın getirdiği dini tamamlamaya geldim.
Ashabım, ben sabır taşıyım, İsa tatlı dilliydi.
“Ben artık kalkamıyorum, dedi, Ebu Bekir’e
Kitabı alıp yanına, sen kıldıracaksın namazı.”
Eşi Aişe de o sırada cemaatin arkasındaydı
Ebu Bekir okuyor, Muhammed ise dinliyordu.
(Victor Hugo, L’an Neuf del’Hegire La Legende des Siecles, pp. 59-65'ten
yazarlar tarafından tercüme edilerek alınmıştır.)
Yukarıdaki şiirde sahabenin peygamberimize bağlılığı ile ilgili anlatılmak istenen nedir?
Arkadaşlarınızla paylaşınız.
İslam dininin ana kaynağı Kur’an-ı Kerim ve sünnettir. Peygamber Efendimiz (s.a.v.) Veda Hac-
cı’nda insanlara yaptığı konuşmada, “Ey insanlar! Size öyle iki şey bırakıyorum ki onlara sarılır-
sanız hiçbir zaman sapkınlığa düşmezsiniz. Allah’ın Kitabı (Kur’an) ve Peygamber’inin sünnetidir
(uygulaması).” buyurmuştur.
29
Sünnet; izlenen yol, yöntem, örnek alınan uygulama, örf ve gelenek manalarına gelmektedir.
Hz. Peygamberin (s.a.v) söz, fiil ve takrirlerinin bütünüdür. Sünnetin çoğulu ise sünendir. Müslü-
29. Mâlik b. Enes, Muvatta, Kader, 3.