Page 12 - Kelam 1. Ünite
P. 12

Ancak bu ilimler varlık âlemiyle ilgilenirken varlıkları başlangıç
                                                   ve sonuçları itibariyle ele almazlar. Ayrıca onlar, sadece bu âlemde
                                                   bilinen ve duyu organlarıyla anlaşılabilen varlıkları konu edinirler.
                                                   Ama onları var eden bir ilk sebebin bulunup bulunmadığını ve fi-
                                                   zikötesi dediğimiz bir âlemin olup olmadığını araştırmazlar. Dola-
                                                   yısıyla onlar, bu varlıkların yaratılmalarındaki maksat ve hikmeti
                                                   sorgulamadıkları gibi, varlıklarını yitirdikten ya da öldükten sonra
                                                   ne olacakları sorularına da cevap aramazlar. Hâlbuki kelam ilmi
                                                   bu sorulara cevap vermeye ve varlığın nedenini ve niçinini araş-
                                                   tırmaya çalışır. 17
             Kelam ilmi tabiî ilimlerin elde ettiği sonuç ve
                    verilerden de istifade eder.      Tabiî bilimler de âlemi konu edinerek onun nasıl var olduğu-
                                                   nu, âlemi oluşturan unsurları ve özelliklerini farklı açılardan ele
                                                    alır. Örneğin fizik, âlemdeki maddeyi ve maddeler arası ilişkileri
                                                    ele alırken coğrafya, insanlar ve yer (mekân) ile bunlar arasındaki
                                                    ilişkiyi neden-sonuç ilkesine bağlı olarak inceleyen bir bilim dalı-
                                                    dır. Biyoloji insanın fiziksel yapısı, bitkiler ve hayvanlar hakkındaki
                                                    araştırmalarıyla tüm canlıları inceler. Kelam ise bütün bu ilimlerin
                                                    ilgi alanına giren tüm âlemi, yaratılışı ve yaratıcıyı göstermesi açı-
                                                    sından ele alır.

                                                      Daha önce belirtildiği gibi kelam öncelikle Allah’ın (c.c.) varlı-
                                                    ğının delillerini, bazen Kur’an ayetlerinden hareketle bazen insa-
                                                    nın özelliklerinden hareketle bazen de Allah’ın (c.c.) ayeti olarak
                                                    kabul edilen tabiattan hareketle izah eder. Bu anlamda kelam ilmi,
              Allah’ı tanımanın yolu eserlerini tanımaktan
              geçer. Zira beşerî bilimlerin inceleme konusu   alt konularını oluşturan varlığın niceliği ve niteliğiyle ilgili bilgilere
              olan varlık âlemi, tümüyle Allah’ın mülkü ve   ulaşmak için zaman zaman fizik, kimya, coğrafya, biyoloji ve ast-
                          yarattığıdır.
                                                    ronomi gibi tabiat bilimlerinin elde ettiği verilerden de faydalanır.

              Kelam ilmi insan ve toplum bilimleriyle de yakından ilgilidir. İnanç alanıyla ilgilenen kelam ilminin, amacını gerçekleş-
           tirmede başarılı olabilmesi için insanî ve toplumsal olguya, sosyal olaylara ve onları etkileyen dinamiklere dikkat etmesi ve
           onlardan yararlanması gerekir. Bunun için de sosyal ve beşerî bilimlerin değerlendirmelerinden istifade etmelidir. Özellikle
           fert ve kitle psikolojisinden, din sosyolojisinden, insanın davranışlarını iyi ve kötü ekseninde değerlendiren ahlak ilminin
           verilerinden yararlanmak, çağa hitap etmek durumunda olan bir kelam ilmi için elzemdir. 18


           5. Kelam İlminin Yöntemi

              Kelam ilmi tarihî süreç içerisinde iki temel bilgi kaynağına dayanarak yöntemini geliştirmiştir. Bunlardan birincisi vahiy,
           diğeri de akl-ı selîmdir. Kelam ilminin ele aldığı iman esasları vahiy ile belirlendiği için bu aşamada aklın bir rolü yoktur.
           Ancak vahyin anlaşılması ve inanç esaslarının temellendirilmesinde kelam ilmine göre insanın aklından ve duyularından
           başka kullanabileceği bir araç da yoktur. Bu nedenle kelam ilmi, ele aldığı konuları mantık kanunlarına uygun olarak akli bir
           yöntemle açıklar. Kur’an baştan sona hep akla hitap etmekte, sürekli aklın çalıştırılmasını ve onun verilerinden yararlanıl-
           masını istemektedir.



           17  Cağfer Karadaş, Kelama Giriş, s. 4.
           18  Cağfer Karadaş, Kelama Giriş, s. 19.

                                                     22
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17