Page 11 - Hüsnihat 2. Ünite
P. 11

2. ÜNİTE


            Celî Divanî; divanînin celîsi anlamına gelmekle birlikte ikisi arasında farklar vardır.
          Celî divanî, geniş ağızlı kalemle, istifli olarak ve  hareke ile tezyinî işaretler çokça kulla-
          nılarak yazılır. Osmanlıda sadece padişah fermanlarında kullanılmıştır. Günümüzde ise
          ayet-i kerime ve hadis-i şerîflerin  yazılarak levha yapılmasında kullanılmaktadır.


            3. 3. Rik’a ( ةعقر) :

            Sözlükte “kâğıt, deri parçası” anlamına gelmektedir.  Hat sanatında çabuk, kolay yaz-
          ma ve okuma ihtiyacından doğmuş bir yazı türünün adıdır.
            Rik’a,  divanî  yazı  harflerinin  sadeleştirilip  küçültülmesiyle  geliştirilmiştir.  Rik’ada
          divanîye nisbetle harflerin  kavis ve meyilleri azaltılmıştır. Fe, kaf, mim, vav harflerinin
          gözleri kapanmış, sin dişleri kaybolmuştur.   Rik’a yazıda nokta, kalemin çıkardığı nokta-
          nın yarısıdır. İki nokta bir çizgi, üç nokta kıvrık bir biçim kazanmıştır. Harfler ve kelime-
          ler harekesiz olup, 20-30 derece açıyla satıra oturacak şekilde dizilmiş, yalnız küpler  ve
          “mim”in  “elif”i  satırdan  aşağıya sarkmıştır.

            Süratle yazılabilmesi için harf bünyelerinde yapılan bu kısaltmalar  rik‘a  yazısının
          diğer yazı çeşitlerine kıyasla estetik ifade gücünü biraz azaltmıştır.

            3. 3. 1. Rik’a Yazısının Ortaya Çıkışı

            Rik’a  yazısının ortaya çıkış tarihi kesin olarak bilinmemekle birlikte 15. asrın  ikinci
          yarısından sonra Dulkadiroğulları döneminde kullanıldığı görülmektedir.















            Güzel bir rik’a hattı örneği.

            Osmanlılarda celî divanî padişah fermanlarında, divanî de Divan-ı Hümâyun’da kulla-
          nılmakla sıkı sıkıya sınırlı tutulmuştur. Ancak devlet yönetimi sadece padişah ve divândan
          ibaret  değildir  ve  büyük  Osmanlı  ülkesinin  en  uzak  yerlerine  kadar  yönetim  birimleri
          ve memurları vardır. İşte bu devlet memurlarının yazı ihtiyaçlarını karşılamak üzere de
          divanî yazı harflerinin sadeleştirilip küçültülmesiyle rik’a yazısı ortaya çıkmıştır. Rik’a, 18.
          yüzyılın ikinci yarısından sonra Dîvân-ı Hümâyun’da belli kurallara bağlanmış ve ana çiz-
          gileriyle beliren bir karakter kazanmıştır.

            İlk olarak Hattat Mümtaz Efendi (ö.1872) Bâbıâli’de kullanılan eski rik’ayı, divanî yazı-
          dan ayrı belirgin özellikler kazandırarak ve belli kurallara bağlayarak üsluplaştırmıştır.
          Bundan sonra rik’a yazısına, Mümtaz Efendi Rik’ası denmiş ve Bâbıâli’de hükümet daire-
          lerinde çalışan memurlar tarafından işlek olarak  kullanılmaya devam etmiştir.



                                                       38
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16