Page 16 - Hüsnihat 2. Ünite
P. 16

HAT SANATINDA YAZI ÇEŞİTLERİ


                                              5. Müsennâ Yazılar


                                              Müsenna sözlükte “iki kısım veya iki parçadan oluşan
                                           ikili,  iki  katlı”  anlamına  gelmektedir.  Terim  olarak  ise
                                           “çift karşılıklı  yazı” demektir.

                                              Aynalı yazı da denilen müsennâ, bir hat çeşidi değil,
                                           bir yazı biçimi olup her çeşit hat ile yazılabilir. Süs ma-
                                           hiyetinde  kullanılmıştır.  Herhangi  bir  ibare  yazıldıktan
                                           sonra şeffaf bir kağıda kenarlarından dikkatle çizilir. Bu
                                           kâğıt tersine çevrilerek önceki ibare ile her ikisinin uçla-
                                           rı birbirine değecek  veya geçecek şekilde tekrar çizilir.
                                           Daha sonra kenarları tesbit edilen bu ters bölümdeki ya-
                                           zıların içi mürekkeple yazılarak müsennâ yazı elde edilir.
                                              Osmanlı  döneminde  müsennâ  yazıda  Türk  hattat-
                                           larının  çok  cazip  eserler  meydana  getirdikleri  ve  âdeta
                                           yazı ile resim ve grafik sanatını birleştirdikleri görülür.
            Müsennâ  (aynalı)  “Edeb  yâ  hû”
           Hat: Ahmet Kutluhan.            Büyük hattatlar dışında halk arasında yetişmiş hattatlar
          da müsennâ yazıya ilgi göstermişler kûfî hatla camiler resmetmişler, sülüs hatla çifte
          “vav”lar, Kelime-i Tevhidler, Allah (c.c.), Muhammed(s.a.v), Ali (r.a.) kelimelerini yaz-
          mışlar, bunun dışında yazıyla kuşlar,  kandiller,  ibrikler,  taçlar,  kavuklar  yapmışlardır. 2
            14.ve 15. yüzyıllarda Bursa ve Edirnede yapılan camilerde müsennâ yazılara çokça rast-
          lanır. Fatih devrinde Ali b.Yahya Sûfî tarafından yazılan Topkapı Sarayı Bâb-ı Hümâyun
          üzerindeki müsennâ celî sülüs kitabeti, Hâmid Aytaç’ın Şişli Camii kapısı üzerindeki
          müsennâ celî sülüs levhası en güzel örneklerden birkaçıdır.


































            “İstanbul beldetün tayyibetün”cümlesinin müsennâ (aynalı) yazılmış hâli. Hat: Mehmet Arif Vural.
          2    Ali Alparslan,  “müsennâ” md., TDV İslam Ansiklopedisi, C 32, s.87-88.


                                                       43
                                                       43
   11   12   13   14   15   16   17   18   19