Page 7 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 4. Ünite
P. 7
DİNÎ HİZMETLERDE CAMİ MUSİKİSİ
İki kişinin karşılıklı olarak okuduğu ezana UYGULAYALIM
“çifte ezan” denilir. Bu ezanda müezzinlerin
ses güzelliği, ses genişliği ve musiki bilgisi Beş vakit okunan ezan ve kametin
önemlidir. Bir müezzinin başladığı ses perde- geleneklere uygun bir tarz ve makamda
sini ve ses tonunu diğer müezzin takip etmeli, okunuşunu dinleyiniz. Aynı okunuşu öğ-
uyumlu geçişler yapmalıdır. renip uygulamaya çalışınız.
Cuma namazında hatip, minbere çıktığı sı-
rada cami içinde okunan ezana “iç ezan” de-
nilir. Bu ezan dış ezandaki seyir düzenine göre
biraz daha kısa okunur. Hatip, minbere çıkar-
ken müezzin tarafından Ahzab suresi 56. aye-
ti, sonrasında ise salâtü selam okunur.
Ezan okurken ve kamet getirirken kıbleye
yönelmek sünnettir. Ezan namaz vakti girdik-
ten sonra Arapça sözleri ve bilinen sırasıyla
okunmalıdır. Ezan, içten gelerek okunduğu
için, müezzinin sesi güzel ve makam bilgisi
de olursa, ezan çok daha etkili olur. Lüzumsuz
uzatmalar, gereksiz nağmeler yaparak ezan
sözlerini bozmamak gerekir.
Yeni doğan bebeğin sağ kulağına hafif sesle ezan, sol kulağına da kamet okumak menduptur. 9
2.2. Namaz Tesbihatı
“Yüce Rabb'inin adını tenzih ederek an;” 10
Tesbih etmek; “sübhânallah” kelimesini söylemek, DEĞERLENDİRELİM
Allah’ı (c.c.) yüceltmek, O’nu noksan sıfatlardan uzak
tutmak anlamına gelir. Namaz tesbihatı ise, vakit “Güzel Ezan Okuma Yarışması”
namazların sonunda otuz üçer defa “sübhânallah”, yapmak için sınıfınızdan on öğrenci
“elhamdülillah” ve “Allahüekber” sözlerini seçiniz. Diğer öğrenciler arasından
seçilen jüri üyelerinin yarışmaya ka-
söylemekten ibarettir. Bu namaz tesbihatının
tılan öğrencileri değerlendirmesini
cemaatle kılınan farz namazlarda selamdan sonra isteyiniz.
müezzinler tarafından ses musikisi ile okunması,
bir cami musikisi formudur. Her bir tesbih sözü önce
müezzin tarafından yüksek sesle, sonra cemaatin sessiz tekrarı ile okunur. Tesbihat, bir veya birkaç
müezzin tarafından değişik makamlarda icra edilebilir.
9 Ebû Dâvûd, "Edeb", 108.
10 A'lâ suresi, 1. ayet.
95