Page 2 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 4. Ünite
P. 2
HİTABET VE MESLEKİ UYGULAMA
1. Musiki ve Dinî Musiki
BİLİYOR MUSUNUZ? Musiki; bir duygu, düşünce veya tabii bir olayı anlatmak
amacıyla, ölçülü ve ahenkli seslerin, ritimli ve ritimsiz olarak
1
II. Beyazıt’ın 1486’da Edir- estetik bir şekilde bir araya getirme sanatıdır. En içten duy-
ne’de yaptırdığı Külliye'nin şifa- gular musiki ile dile getirilmiş ve bu özellikleri taşıyan eserler
hanesinde sinir ve akıl hastaları insanlık tarihinin unutulmaz abideleri arasında yer almıştır.
için özel olarak on makamda Musiki, dinleyenlerin kalplerine neşe ve sevinç verir, insan-
bestelenen musikî parçalarıyla ların dinî duygularını harekete geçirme hususunda etkili bir
hastalar tedavi edilmiştir. araçtır. İbadetlerde teslimiyetin ve içtenliğin artmasına vesile
olduğu için, bütün dinlerde musikiden yararlanılmıştır. Mese-
la Hinduizm’de ilahiler müzik aletleri eşliğinde okunmaktadır.
Yahudilikte ibadet esnasında Mezmurlar belli bir makam
ve tarzda okunur. Hıristiyanlıkta kiliselerde okunmak üzere
bestelenmiş pek çok eser bulunmaktadır.
Hz. Peygamber’in (s.a.v.), “Allah güzeldir, güzeli sever.”
2
hadisi İslam’ın estetiğe verdiği önemi göstermektedir. İs-
lam toplumunda, musikinin ibadetlerde Müslümanlara şevk
ve heyecan vermesi ilk olarak Peygamberimiz döneminde,
Kur’an kıraatı ve ezan okuma gibi dinî formlarda kendini gös-
termiştir. Peygamberimiz, “Kur’an’ı seslerinizle süsleyiniz.”
3
buyurarak Kur’an’ın güzel bir sesle okunmasını istemiş, bu-
lunduğu meclislerde sesi güzel olan sahabilere Kur’an ve
ezan okutmuştur. Hz. Peygamber (s.a.v.) döneminden günü-
müze kadar İslam toplumlarında musiki, kültürün aktarılma-
Musikî, kültürün, inancın ve duyguların sında, inancın ifadesinde ve dinin sevdirilmesinde önemli rol
ifadesinde önemli bir unsurdur. oynamıştır. Camilerde ve tekkelerde yapılan ibadet ve zikir
TARTIŞALIM esnasında icra edilen musiki meydana gelmiş, buna “dinî
musiki” adı verilmiştir. Ezanlarda, kametlerde, salâvat-ı şeri-
İslam’da musikî’nin yerini felerde bu musikinin uygulandığını görmekteyiz. Dinî musiki
araştırıp arkadaşlarınızla tartışı- “sema” adıyla geniş ölçüde tasavvufta ve tekkelerde de icra
nız. edilmiştir.
İslam geleneği musikinin sadece dinî duyguların ifadesinde değil, gündelik hayatta da kullanı-
labileceğini ortaya koymuştur. Peygamberimiz zamanında düğünlerde, bayramlarda, karşılama ve
uğurlamalarda, yolculuklarda, savaşlarda musikinin icra edildiği kaynaklarda yer almaktadır. Hz.
4
Peygamber (s.a.v.), Mekke’den Medine’ye hicret ettiğinde Beni Neccar’dan kızlar ellerinde deflerle
şiir ve türküler okuyarak onu karşılamışlardı. 5
1 Zekâi Kaplan, Dini Musiki Dersleri, s. 11.
2 Müslim, "İman", 147; İbn Mace, "Dua", 10.
3 Buhârî, "Tevhid", 52; Ebu Davud, "Vitr", 2.
4 Akif Köten, "Asr-ı Saadette Eğlence ve Düğün", Asr-ı Saadette İslam, C 4, s. 413-414.
5 İbn Mace, "Nikâh", 21.
90