Page 2 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 4. Ünite
P. 2

HİTABET VE MESLEKİ UYGULAMA


               1. Musiki ve Dinî Musiki



                   BİLİYOR MUSUNUZ?                Musiki; bir duygu, düşünce veya tabii bir olayı anlatmak
                                                amacıyla, ölçülü ve ahenkli seslerin, ritimli ve ritimsiz olarak
                                                                                          1
                  II.  Beyazıt’ın  1486’da  Edir-  estetik bir şekilde bir araya getirme sanatıdır.  En içten duy-
               ne’de yaptırdığı Külliye'nin şifa-  gular musiki ile dile getirilmiş ve bu özellikleri taşıyan eserler
               hanesinde sinir ve akıl hastaları   insanlık  tarihinin  unutulmaz  abideleri  arasında  yer  almıştır.
               için  özel  olarak  on  makamda   Musiki, dinleyenlerin kalplerine neşe ve sevinç verir, insan-
               bestelenen musikî parçalarıyla   ların dinî duygularını harekete geçirme hususunda etkili bir
               hastalar tedavi edilmiştir.      araçtır. İbadetlerde teslimiyetin ve içtenliğin artmasına vesile
                                                olduğu için, bütün dinlerde musikiden yararlanılmıştır. Mese-
                                                la Hinduizm’de ilahiler müzik aletleri eşliğinde okunmaktadır.
                                                Yahudilikte  ibadet  esnasında  Mezmurlar  belli  bir  makam
                                                ve tarzda okunur. Hıristiyanlıkta kiliselerde okunmak üzere
                                                bestelenmiş pek çok eser bulunmaktadır.


                                                   Hz.  Peygamber’in  (s.a.v.),  “Allah  güzeldir,  güzeli  sever.”
                                                                                                      2
                                                hadisi  İslam’ın  estetiğe  verdiği  önemi  göstermektedir.  İs-
                                                lam toplumunda, musikinin ibadetlerde Müslümanlara şevk
                                                ve heyecan vermesi ilk olarak Peygamberimiz döneminde,
                                                Kur’an kıraatı ve ezan okuma gibi dinî formlarda kendini gös-
                                                termiştir. Peygamberimiz, “Kur’an’ı seslerinizle süsleyiniz.”
                                                                                                      3
                                                buyurarak Kur’an’ın güzel bir sesle okunmasını istemiş, bu-
                                                lunduğu  meclislerde  sesi  güzel  olan  sahabilere  Kur’an  ve
                                                ezan okutmuştur. Hz. Peygamber (s.a.v.) döneminden günü-
                                                müze kadar İslam toplumlarında musiki, kültürün aktarılma-
               Musikî, kültürün, inancın ve duyguların   sında, inancın ifadesinde ve dinin sevdirilmesinde önemli rol
                  ifadesinde önemli bir unsurdur.  oynamıştır. Camilerde ve tekkelerde yapılan ibadet ve zikir
                       TARTIŞALIM                esnasında  icra  edilen  musiki  meydana  gelmiş,  buna  “dinî
                                                 musiki” adı verilmiştir. Ezanlarda, kametlerde, salâvat-ı şeri-
                  İslam’da   musikî’nin   yerini   felerde bu musikinin uygulandığını görmekteyiz. Dinî musiki
               araştırıp  arkadaşlarınızla  tartışı-  “sema” adıyla geniş ölçüde tasavvufta ve tekkelerde de icra
               nız.                              edilmiştir.


               İslam geleneği musikinin sadece dinî duyguların ifadesinde değil, gündelik hayatta da kullanı-
            labileceğini ortaya koymuştur. Peygamberimiz zamanında düğünlerde, bayramlarda, karşılama ve
            uğurlamalarda,  yolculuklarda,  savaşlarda  musikinin  icra  edildiği  kaynaklarda  yer  almaktadır.   Hz.
                                                                                                   4
            Peygamber (s.a.v.), Mekke’den Medine’ye hicret ettiğinde Beni Neccar’dan kızlar ellerinde deflerle
            şiir ve türküler okuyarak onu karşılamışlardı. 5
            1  Zekâi Kaplan, Dini Musiki Dersleri, s. 11.
            2  Müslim, "İman", 147; İbn Mace, "Dua", 10.
            3  Buhârî, "Tevhid", 52; Ebu Davud, "Vitr", 2.
            4  Akif Köten, "Asr-ı Saadette Eğlence ve Düğün", Asr-ı Saadette İslam, C 4, s. 413-414.
            5  İbn Mace, "Nikâh", 21.
                                                           90
   1   2   3   4   5   6   7