Page 5 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 4. Ünite
P. 5

DİNÎ HİZMETLERDE CAMİ MUSİKİSİ



          liflerde bulunuldu. Ancak nâkûs Hıris-       YORUMLAYALIM
          tiyanların, boru Yahudilerin, ateş Me-
          cusilerin adeti olduğu için Resulullah
          tarafından  kabul  edilmedi.  Bu  sırada
          sahabilerden Abdullah b. Zeyd’e (r.a.)
          rüyada  ezan  öğretilmiş,  o  da  ertesi
          gün  Hz.  Peygamber’e  (s.a.v.)  gelerek
          durumu  haber  vermişti.  Bunun  üze-
          rine Peygamber Efendimiz Hz. Bilal’e
          (r.a.)  ezan  cümlelerini  ezanda  ikişer,
          kamette  ise  birer  defa  okumasını
          emretti. Bu arada Hz. Ömer (r.a.) Re-
          sulullah’a  gelip  aynı  rüyayı  kendisi-
          nin de gördüğünü, ancak Abdullah b.
          Zeyd’in (r.a.) daha erken davrandığını
          bildirmiştir.  Hz. Bilal (r.a.), Neccaroğul-
                    7
          ları’ndan bir kadına ait yüksek bir evin
          üstüne çıkıp ilk olarak sabah ezanını
          okudu. Bu olaydan sonra namaza da-      Ruhumun senden, İlahi, şudur ancak emeli:
          vet amacıyla ezan okunmaya başlan-     Değmesin mabedimin göğsüne nâmahrem eli.
          mış  ve  günümüze  kadar  bu  şekliyle   Bu ezanlar ki şahadetleri dinin temeli
          ulaşmıştır. Ezanın metninde ilk okun-  Ebedî yurdumun üstünde benim inlemeli.
                                                                                Mehmet Âkif Ersoy
          duğu günden bu yana hiçbir değişik-
          lik olmamıştır.
                                                 Yukarıdaki İstiklâl Marşı'nın bu kıtasını ezanın önemi
            Ezan aracılığıyla insanlar bir taraf-  açısından yorumlayınız.
          tan namaza çağrılırken diğer taraftan
          İslam’ın üç temel ilkesini oluşturan Allah’ın varlığı ve birliği, Hz. Muhammed’in (s.a.v.) O'nun elçisi ol-
          duğu ve asıl kurtuluşun (felâh) ahiret mutluluğunda bulunduğu gerçeği açıklanmış olur. Namaz va-
          kitleri dünyanın güneş karşısındaki konumu ve kendi çevresinde dönüşü ile oluşur. Bu durum göz
          önünde bulundurulduğu takdirde Müslümanların yaşadığı her yerde günde beş defa okunan ezan
          kesintisiz devam etmekte ve bu ilahi mesaj günün her anında yeryüzünden yükselmektedir.



                                                                                   ِ
            Ezanı işiten bir Müslüman, müezzinin sözlerini ondan sonra tekrar eder. Ancak,“ةلاصلا ىَلع ىح”
                                                                                     َ
                                                                                                 َ
                                                                                             َ
                                                                                       َّ
                                                                                                َّ
                                                ِ
                                                      ِ
          ve " حلافْلا ىَلع ىح" ta bunların yerine " للاِب  َّ لاا ةوق  َ لاو  َ لوح  َ لا" (Güç ve kuvvet sadece Yüce ve
                                                       َ ُ
                                                 ّٰ
              ِ َ َ
                            َ
                       َ
                                                                 ْ َ
                                                              َ
                                                         َّ
                          َّ
          büyük olan Allah'a aittir.) cümlesini tekrar eder.
          7  Buhârî, "Ezân", 1.
                                                       93
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10