Page 3 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 4. Ünite
P. 3
DİNÎ HİZMETLERDE CAMİ MUSİKİSİ
Dinî musikinin fıtri ve ölçülü şekilde uygulanması in- ARAŞTIRALIM
sana güzel duygular yaşatır, dinî hayatın canlı ve etkili bir
şekilde devam etmesine katkı sağlar, insanı dinî duygula- İslam âlimlerinden Farabi, diğer
rını güçlendirir. ilim dallarının yanı sıra musiki ile
Dinî musiki formları; cami musikisi ve tekke (Tasav- de uğraşmış ve ses fiziği üzerinde
vuf) musikisi olmak üzere ikiye ayrılır. Belli başlı cami çalışmalar yapmıştır.” Farabi gibi
musiki alanında çalışmalar yapmış
musikisi formları şunlardır: Ezan ve kamet, namaz tes- İslam bilginleri hakkında bilgi topla-
bihatı, mevlit, ilahi, salâ, tekbir. Tekke mûsikisi ise daha yınız.
çok ritme dayalı, bazen bir veya birkaç enstrümanın da
kullanılmasıyla ortaya çıkan mûsikidir. Tekke musikisi
formları şu şekilde sıralanabilir: Mevlevi ayini, mersiye, kaside, ism-i celal, durak, şuğul, savt ve nefes.
Naât ve ilahi formları ortak özellikleri gereği hem cami hem de tekkede okunmaktadır. 6
2. Cami Musikisi
Cami musikisi, gerek ibadet esnasında gerekse ibadet öncesi ve sonrasında icra edilen, çoğun-
lukla önceden bestelenmemiş nağmelerden meydana gelen ses musikisidir. Ezan, kametten önce-
ki dua ve sureler (İhlas vb.), kamet, namazın cemaatle kılınması sırasında imamın kıraatı, selamdan
sonra müezzinler tarafından okunan tesbihat ve dualar cami musikisi formlarını oluşturur. Bunların
dışında değişik zaman ve yerlerde okunan temcîd, salâ, münâcât, tekbir, mevlit, mi‘raciye, tevşih ve
ramazan ilahileri de cami musikisi türlerindendir.
GÖZLEM YAPALIM
Mevlit, ilahi, tekbir, salâvat gibi musiki çeşitlerinin insanlar üzerindeki etkisi üzerinde göz-
lem yapınız. Gözlem sonuçlarını arkadaşlarınızla değerlendiriniz.
Cami musikisine bir örnek.
6 Zekâi Kaplan, Dini Musiki Dersleri, s. 13.
91