Page 12 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 4. Ünite
P. 12

HİTABET VE MESLEKİ UYGULAMA


               Salâ, ezan ve kamet gibi güzel nağmelerle okunması gereken cami musikisi formlarındandır.


               Salât-ı ümmiyye camilerde ve diğer meclislerde, dinî törenlerde belirli dinî gün ve gecelerde, sa-
            kal-ı şerif ve Peygamberimize (s.a.v.) ait eşyanın ziyareti esnasında, cenazelerde, mevlit program-
            larında okunan salâttır. Segâh makamındaki Salât-ı ümmiyye, Buhûrizâde Mustafa Itri tarafından
            bestelenmiştir. Sözleri şöyledir:
                                                                            ٍ
                                                                                    ِ
                                              ۪
                                         ِ
                                                      ِ ِ
                                                                  ِ
                                        ِ مّلسو هِبحصو هلٰا ىٰلعو  ِ ىــمُلاْا  ِ ىِبنلا دمحم اندِيس ىٰلع  ِّ لص مهّٰللَا
                                                                                   َ
                                          َ َ   ْ َ َ       َ َ ّ ّ    ّ  َّ  َّ َ ُ  ّ َ  َ    َ َّ  ُ
               Anlamı: ‘‘Allah’ım! Efendimiz, ümmi peygamber Muhammed’e rahmet eyle. Onun ehl-i beytine ve
            ashabına da güven ve huzur ver.”
                        SÖYLEYELİM
                  Teravih namazında camide sesli olarak salâvat okunduğunda neler hissedersiniz?
                Söyleyiniz.



































               2.6. Mevlit


               Mevlitin sözlük manası, doğum yeri,  doğum zamanı  demektir. Terim olarak ise İslam edebiyatı ve
            sanatında Hz. Peygamber’in (s.a.v.) doğum yıl dönümünde yapılan törenleri; bu törenlerde okunmak
            üzere yazılmış eserlerin ortak adını ifade eder. Bir cami musikisi formu olarak mevlit Hz. Peygamber’in
            (s.a.v.) doğumu, peygamberliği, mi’racı, mucizeleri ve vefatını konu alan mesnevi türündeki şiirlerin,
            irticali beste ile okunmasıdır.
                                      18


            18  Necla Pekolcay, Mevlid, s. 19.



                                                           100
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17