Page 16 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 2. Ünite
P. 16

HİTABET VE MESLEKİ UYGULAMA



                   LİSTELEYELİM

                  Aşağıdaki boşluklara dinî hitabette kullanılacak belli başlı kaynak eserleri listeleyiniz.

                                       el- Mu’cemü’l- Müfehres li Elfazi’l- Kur’ani’l-Kerim
                                      Taberi’nin Camiu’l-beyan
                      Dinî            ........................................................................................................................
                   hitabette
                  kullanılacak        ........................................................................................................................
                   kaynaklar          ........................................................................................................................
                                      ........................................................................................................................





               İslamî ilimlerin yanı sıra Türk tarihi ve kültürü, İslam coğrafyası gibi konularda da önemli ve kap-
            samlı bir eser olan Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi de önemli bir başvuru kaynağıdır.

                       PAYLAŞALIM                      Dinî hitabetin hazırlık sürecinde toplanan bilgiler pla-
                                                    na ve önem derecesine göre düzenlenir. Bilgiler arasın-
                  Tarihte önemli kabul edilen hita-  da bağlantılar kurulur. Tespit edilen ayetlerin açıklama-
               bet örnekleri bulunuz. Sınıfta arka-  larına tefsir kitaplarından bakılarak gerekli notlar alınır.
               daşlarınızla paylaşınız.             Ayetlerin  anlaşılmasında  sebeb-i  nüzul  bilgisi  önemli
                                                    katkı  sunacaktır.  Dolayısıyla  ilgili  ayetin  inişine  sebep
            olarak gösterilen herhangi bir husus varsa bu bilgiden yararlanılmalıdır. Müjdeleyici ve uyarıcı ayet-
            ler arasında denge dikkate alınmalıdır. Sadece cennetle müjdeleyen tebşir ayetlerini ya da yalnızca
            azap çeşitlerinden söz eden inzar ayetlerini kullanmak, cemaati ya tamamen gevşemeye ya da ümit-
            sizliğe sevk edebilir. Gerekli hâllerde hadislerin açıklamaları için hadis şerhlerine bakılır. Âlimlerin
            konuyla ilgili görüşleri dikkate alınır. Hurafe ve yanlış anlaşılmalara sebep olacak bölümler çıkarılır.
            Bütün bunlardan sonra cemaate doğru bir şekilde sunulacak metin son hâlini alır. Hazırlanan metin
            yazı dili ile tasarlandığı için metnin sunumu esnasında sözlü anlatım esas alınmalıdır.


               3.4. Bilgi Aktarma İlke ve Yöntemleri


               Dinî hitabette hutbe ve vaazın hazırlanması kadar cemaate sunulması da son derece önemlidir.
            Nice hatip içeriği güzel olan konuşmaları hitabet tekniklerine dikkat etmeden sunduğu için dinlenil-
            mez ve anlaşılmaz hâle getirmektedir.

               Bu bölümde önce vaaz ve hutbe sunumuyla ilgili ortak noktalara değinilecek daha sonra hutbe ve
            vaazda dikkat edilmesi gereken özel hususlara işaret edilecektir.


               Vaaz ve hutbe sunumunda dikkat edilecek ortak noktalar:


               Vaiz veya hatip, sunumunu yapmak için cemaatin karşısına geçmeden önce gerekli hazırlıkları
            yapmalıdır. Kıyafetinin temiz, düzgün ve uyumlu olmasına dikkat etmelidir. Ayrıca vaizin kürsüdeki
            oturuşu, hatibin minberdeki duruşu, vaiz ses tonu ve beden dili cemaate güven vermelidir.



                                                           50
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21