Page 17 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 2. Ünite
P. 17
DİNÎ HİTABET
Vaiz dinleyicilerin karşısına çıkmadan önce hazırlanan metin ya da notların gözden geçirilmesin-
de yarar vardır. Böylece eksik kalan yönler fark edileceği gibi, yeni hatırlanan bilgiler de ilave edile-
bilir. Telaffuzu zor kelimeler varsa, bunlar ya eş anlamlılarıyla değiştirilmeli ya da birkaç kez tekrar
edilmek suretiyle söyleyiş kolaylığı sağlanmalıdır.
Cemaatin anlamada güçlük çektiği yabancı dillerdeki kavram ve terkipleri mümkün olduğu öl-
çüde kullanmamalı, sade bir Türkçe kullanmaya özen gösterilmelidir. Ayet ve hadislerde geçen kav-
ramların anlamları, cemaatin anlayacağı şekilde açıklanmalıdır.
Vaaz ve hutbede dinî bilgilerin niteliği kadar bu bilgileri sunuş biçimi de önemlidir. İnsanlara yu-
muşak dil ve güzel bir üslupla hitap etmenin sevdirici, hatırlatıcı, düşündürücü ve birleştirici bir özel-
liği vardır.
Vaaz ve hutbenin metne bakmadan (irticalen) sunulması, hatibin bilgili ve konuya hazırlıklı olduğu
izlenimini verir. Bu nedenle irticalen yapılan sunum cemaat üzerinde daha etkili olmaktadır. Vaazla-
rın sürekli kitaba, hazırlanan metne bakılarak veya metinden okunarak yapılması cemaat üzerindeki
etkisini azaltır.
Vaiz konuşurken beden dilini kullanmaya özen göstermeli, ölçülü jest ve mimikleriyle konunun
anlaşılmasını kolaylaştırmaya çalışmalıdır. Sunum sırasında sesi gereğinden fazla yükseltmek, vü-
cudu, elleri ve kolları normalin ötesinde hareket ettirmek doğru değildir.
Hatip cemaatin kültürel yapısını iyi tanımalı, cemaatin anlayabileceği bir ifade ve üslup kullanma-
lıdır. Cümlelerin anlaşılabilir, bilgi kazandırıcı, düşündürücü, ümit verici, gönülleri ısındırıcı nitelikte
olması önemlidir. Korkutucu ifadelerden uzak durmak, ümitlendirici ve müjdeleyici bir yaklaşım ser-
gilemek dinî hitabetin cemaat üzerindeki etkinliğini artırmaktadır.
TAMAMLAYALIM
konuşmasına
önceden hazırlanır
konuşurken İYİ BİR
beden dilini etkili HATİP
kullanır
Yukarıdaki kavram haritasını tamamlayınız.
51