Page 15 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 15

DİN HİZMETLERİ VE İLETİŞİM



            Ortamdan kaynaklanan sorunlar: Din hizmetlerini zorlaştıran sorunlardan bazıları da ortamdan
          kaynaklanır.  Din  hizmetlerinin  gerçekleştiği  ortam  ortaya  konan  faaliyetin  başarılı  veya  başarısız
          olmasında önemli bir etkiye sahiptir. Hizmetin sunulduğu yerin fiziksel konumu ve nitelikleri yani
          büyüklüğü ve biçimi, rengi, sessiz ya da gürültülü olması, ses düzeni gibi özellikler o mekân içindeki
          din hizmetini etkiler. Isınma ve aydınlanma sorunları bulunan, rutubetli, havasız mekânlarda kaliteli
          bir din hizmeti yerine getirilemez. Din görevlisi bu hususları göz önünde bulundurmalı ve din hizmet-
          lerini yerine getirirken ortamın özelliklerine dikkat etmelidir. Örneğin camiyi daha ferah, temiz ve
          kullanışlı hâle getirmek için gerekli önlemleri almalıdır.



            3. Din Hizmetlerinde Hedef Kitle

            Din hizmetlerinde hedef kitle; yaş, akıl seviyesi, eğitim
          düzeyi, öğrenme isteği, cinsiyet ve diğer özellikleri itibariyle   PAYLAŞALIM
          birbirinden farklı kişi ve gruplardan oluşmaktadır. Bu kişiler
          camilerde gerçekleştirilen vaaz, hutbe, yaz kursları, sohbet   Camide namaz kılarken sizi
                                                                     rahatsız  eden  durumlar  neler
          ve akşam kursları gibi faaliyetlerle dinî ve sosyal konularda
                                                                     oluyor?  Düşüncelerinizi  payla-
          bilgilendirilmektedir.  Din  hizmetlerinde  muhatap  kitlenin   şınız.
          yapısal özellikleri, düşünce ve beklentileri bilindiği takdirde
          bu hizmetin sunumu kolaylaşır.

            Şehrin merkezi ile kenar semtlerdeki cemaat, kentteki ile köydeki cemaat, üniversitelerin olduğu
          bir bölge ile mahalle camiindeki cemaat, beş vakit namaza gelen cemaat ile cuma ya da bayram
          cemaati farklıdır. Genç, orta yaşlı ve yaşlı kişilerin değişik beklentileri vardır. Yaşlılar sordukları soru-
          lara verilecek cevapların genellikle “doğru-yanlış”, “helal-haram”, “caiz-caiz değil” gibi kısa ve kesin
          ifadelerden oluşmasını bekler. Gençler ise genelde hükümlerin arkasındaki hikmeti öğrenme arzu-
          sunda olur.


                LİSTELEYELİM
               Bir yere din görevlisi olarak ilk defa gitseniz öncelikle neler yaparsınız? Listeleyiniz.


               •  Kendimden önceki görevlilerle görüşürüm.
               • ......................................................................................................................................................................................................................
               • ......................................................................................................................................................................................................................
               • ......................................................................................................................................................................................................................
               • ......................................................................................................................................................................................................................
               • ......................................................................................................................................................................................................................
               • ......................................................................................................................................................................................................................
               • ......................................................................................................................................................................................................................
               • ......................................................................................................................................................................................................................
               • ......................................................................................................................................................................................................................








                                                       25
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20