Page 15 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 15
DİN HİZMETLERİ VE İLETİŞİM
Ortamdan kaynaklanan sorunlar: Din hizmetlerini zorlaştıran sorunlardan bazıları da ortamdan
kaynaklanır. Din hizmetlerinin gerçekleştiği ortam ortaya konan faaliyetin başarılı veya başarısız
olmasında önemli bir etkiye sahiptir. Hizmetin sunulduğu yerin fiziksel konumu ve nitelikleri yani
büyüklüğü ve biçimi, rengi, sessiz ya da gürültülü olması, ses düzeni gibi özellikler o mekân içindeki
din hizmetini etkiler. Isınma ve aydınlanma sorunları bulunan, rutubetli, havasız mekânlarda kaliteli
bir din hizmeti yerine getirilemez. Din görevlisi bu hususları göz önünde bulundurmalı ve din hizmet-
lerini yerine getirirken ortamın özelliklerine dikkat etmelidir. Örneğin camiyi daha ferah, temiz ve
kullanışlı hâle getirmek için gerekli önlemleri almalıdır.
3. Din Hizmetlerinde Hedef Kitle
Din hizmetlerinde hedef kitle; yaş, akıl seviyesi, eğitim
düzeyi, öğrenme isteği, cinsiyet ve diğer özellikleri itibariyle PAYLAŞALIM
birbirinden farklı kişi ve gruplardan oluşmaktadır. Bu kişiler
camilerde gerçekleştirilen vaaz, hutbe, yaz kursları, sohbet Camide namaz kılarken sizi
rahatsız eden durumlar neler
ve akşam kursları gibi faaliyetlerle dinî ve sosyal konularda
oluyor? Düşüncelerinizi payla-
bilgilendirilmektedir. Din hizmetlerinde muhatap kitlenin şınız.
yapısal özellikleri, düşünce ve beklentileri bilindiği takdirde
bu hizmetin sunumu kolaylaşır.
Şehrin merkezi ile kenar semtlerdeki cemaat, kentteki ile köydeki cemaat, üniversitelerin olduğu
bir bölge ile mahalle camiindeki cemaat, beş vakit namaza gelen cemaat ile cuma ya da bayram
cemaati farklıdır. Genç, orta yaşlı ve yaşlı kişilerin değişik beklentileri vardır. Yaşlılar sordukları soru-
lara verilecek cevapların genellikle “doğru-yanlış”, “helal-haram”, “caiz-caiz değil” gibi kısa ve kesin
ifadelerden oluşmasını bekler. Gençler ise genelde hükümlerin arkasındaki hikmeti öğrenme arzu-
sunda olur.
LİSTELEYELİM
Bir yere din görevlisi olarak ilk defa gitseniz öncelikle neler yaparsınız? Listeleyiniz.
• Kendimden önceki görevlilerle görüşürüm.
• ......................................................................................................................................................................................................................
• ......................................................................................................................................................................................................................
• ......................................................................................................................................................................................................................
• ......................................................................................................................................................................................................................
• ......................................................................................................................................................................................................................
• ......................................................................................................................................................................................................................
• ......................................................................................................................................................................................................................
• ......................................................................................................................................................................................................................
• ......................................................................................................................................................................................................................
25