Page 11 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 11
DİN HİZMETLERİ VE İLETİŞİM
PAYLAŞALIM
Çevrenizde bulunan bir camide görev yapan imam hatiplerle "imamlık" görevinin ge-
rektirdiği mesleki yeterlilikler konusunda bir röportaj yaparak sınıfınızda arkadaşlarınızla
paylaşınız.
1.3.3. Müezzinlik ve Uygulaması
Müezzin, “ezan okuyan, kamet getiren” demektir. Müs-
lümanlar günde beş defa ezanla namaza davet edilir. Eza- RÖPORTAJ YAPALIM
nı oluşturan cümleler İslam’ın temel ilkelerini ifade eder.
Bir imam hatiple görüşerek
Hz. Peygamber (s.a.v.), çeşitli hadislerinde müezzinlik gö- görevleri ile ilgili röportaj yapınız.
revinin önemini ve ezan okumanın faziletini belirtmiştir.
Bir hadisinde müezzinliğin önemine işaret ederek şöyle
buyurmuştur: “İnsanlar müezzinlik yapmanın ve ilk safta
bulunmanın ne kadar sevap olduğunu bilselerdi buna ulaşmak için kuraya başvururlardı.” 17
Başka bir hadisi şerifte ise "Müezzin, sesinin (ulaştığı yer) genişliğinde mağfirete erişir. Kuru-yaş
ne varsa ona şahidlik eder.” buyurulmuştur.
18
Müezzinlik ilk defa Medine döneminde günde-
me gelmiştir. İlk müezzin, ezan ve kameti sevgili
peygamberimizden öğrenen Hz. Bilal-i Habeşi’dir
(r.a.). Müezzinlik görevi Medine’de Hz. Bilal-i Ha-
beşi (r.a.) ve Hz. İbn Ümmü Mektum (r.a.), Kuba’da
Hz. Sa‘d b. Âiz el-Karaz (r.a.) ve Mekke’de Hz. Ebu
Mahzure (r.a.) tarafından yerine getirilmiştir. Mü-
ezzinler bir arada bulundukları vakit Bilal (r.a.) bi-
rinci, Ebu Mahzure (r.a.) ikinci, İbn Ümmü Mektum
(r.a.) üçüncü müezzin sayılırdı.
19
Klasik Fıkıh kitaplarına göre ezan okuyacak
kimsenin temyiz çağına gelmiş, erkek, akıllı, tak-
va sahibi olması gerekir. Müezzinin gür ve güzel
sesli olması, ezanı ayakta ve yüksekçe bir yere
çıkıp dinleyenlerin tekrarına imkân verecek şe- Minare ezanın daha geniş kitlelere ulaşması için camilere
bitişik olarak yapılan mimari bir yapıdır.
20
kilde yavaş okuması müstehaptır. Ezan abdest-
li okunmalıdır. Ezan ve kamette müezzin ayakta kıbleye doğru yönelir. “Hayye ale’s-salâh” derken
sağa, “Hayye ale’l-felâh” derken sola döner. Ezanı minareden okuyorsa, sağ taraftan sol tarafa doğru
dolaşarak okur. Sesinin gür çıkması için iki parmağıyla veya eliyle kulağını kapatır.
17 Buhârî, "Ezân", 8.
18 Buhârî, "Ezân", 5; Nesaî, "Ezân", 14; İbn Mace, "Ezân", 5.
19 Fatih Koca, "Hz. Peygamber'in Müezzinleri", Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, s. 300-304.
20 Vehbe ez-Zühaylî, el-Fıḳhü’l-İslâmî ve Edilletüh, C 1, s. 533-562.
21