Page 11 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 11

DİN HİZMETLERİ VE İLETİŞİM




                    PAYLAŞALIM


               Çevrenizde bulunan bir camide görev yapan imam hatiplerle "imamlık" görevinin ge-
             rektirdiği mesleki yeterlilikler konusunda bir röportaj yaparak sınıfınızda arkadaşlarınızla
             paylaşınız.




            1.3.3. Müezzinlik ve Uygulaması
            Müezzin, “ezan okuyan, kamet getiren” demektir. Müs-
          lümanlar günde beş defa ezanla namaza davet edilir. Eza-      RÖPORTAJ YAPALIM
          nı oluşturan cümleler İslam’ın temel ilkelerini ifade eder.
                                                                     Bir  imam  hatiple  görüşerek
          Hz. Peygamber (s.a.v.), çeşitli hadislerinde müezzinlik gö-  görevleri ile ilgili röportaj yapınız.
          revinin  önemini  ve  ezan  okumanın  faziletini  belirtmiştir.
          Bir hadisinde müezzinliğin önemine işaret ederek şöyle
          buyurmuştur: “İnsanlar müezzinlik yapmanın ve ilk safta
          bulunmanın ne kadar sevap olduğunu bilselerdi buna ulaşmak için kuraya başvururlardı.” 17

            Başka bir hadisi şerifte ise "Müezzin, sesinin (ulaştığı yer) genişliğinde mağfirete erişir. Kuru-yaş
          ne varsa ona şahidlik eder.”  buyurulmuştur.
                                  18
            Müezzinlik ilk defa Medine döneminde günde-
          me gelmiştir. İlk müezzin, ezan ve kameti sevgili
          peygamberimizden öğrenen Hz. Bilal-i Habeşi’dir
          (r.a.). Müezzinlik görevi Medine’de Hz. Bilal-i Ha-
          beşi (r.a.) ve Hz. İbn Ümmü Mektum (r.a.), Kuba’da
          Hz. Sa‘d b. Âiz el-Karaz (r.a.) ve Mekke’de Hz. Ebu
          Mahzure (r.a.) tarafından yerine getirilmiştir. Mü-
          ezzinler bir arada bulundukları vakit Bilal (r.a.) bi-
          rinci, Ebu Mahzure (r.a.) ikinci, İbn Ümmü Mektum
          (r.a.) üçüncü müezzin sayılırdı.
                                    19
            Klasik  Fıkıh  kitaplarına  göre  ezan  okuyacak
          kimsenin temyiz çağına gelmiş, erkek, akıllı, tak-
          va sahibi olması gerekir. Müezzinin gür ve güzel
          sesli  olması,  ezanı  ayakta  ve  yüksekçe  bir  yere
          çıkıp  dinleyenlerin  tekrarına  imkân  verecek  şe-  Minare ezanın daha geniş kitlelere ulaşması için camilere
                                                                bitişik olarak yapılan mimari bir yapıdır.
                                        20
          kilde yavaş okuması müstehaptır.  Ezan abdest-
          li okunmalıdır. Ezan ve kamette müezzin ayakta kıbleye doğru yönelir. “Hayye ale’s-salâh” derken
          sağa, “Hayye ale’l-felâh” derken sola döner. Ezanı minareden okuyorsa, sağ taraftan sol tarafa doğru
          dolaşarak okur. Sesinin gür çıkması için iki parmağıyla veya eliyle kulağını kapatır.
          17  Buhârî, "Ezân", 8.
          18  Buhârî, "Ezân", 5; Nesaî, "Ezân", 14; İbn Mace, "Ezân", 5.
          19  Fatih Koca, "Hz. Peygamber'in Müezzinleri", Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, s. 300-304.
          20  Vehbe ez-Zühaylî, el-Fıḳhü’l-İslâmî ve Edilletüh, C 1, s. 533-562.




                                                       21
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16