Page 6 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 6
HİTABET VE MESLEKİ UYGULAMA
ِ
ِ
ِ
...ادي ۪هش مكيَلع ُ لوسرلا نوكيو سانلا ىَلع ءادهش اونوكتل اًطسو ًةمُا مكانْلعج كل ٰ ذكو َ
َ
َ ُ
ً
َ
ُ
َ
َ ُ
َّ
ُ َ
ُ ُ َ
َ
َ َ َ
َ َ
َ َ
ْ ْ
َ َ َّ ْ
ُ َّ
“Böylece, sizler insanlara birer şahit (ve örnek) olasınız ve Peygamber de size bir şahit (ve ör-
nek) olsun diye sizi orta bir ümmet yaptık...”
7
ِ ّٰ للاِب نونمؤتو ِركنمْلا ِ نع نوهنتو فورعمْلاِب نورمْأت سانلل تجِرخُا ةمُا ريخ متنك
ِ
ِ
ِ
ٍ
ِ
َ
ْ
َ
َ
َ ُ ْ ُ
ْ َ ْ َ
َ
ُ ُ
َ ْ
َّ
ْ َ
َ
َ
ُ ُ
َ
َّ َ ْ
ُ ْ َ
ْ
ُ
“Siz, insanlar için çıkarılmış en hayırlı ümmetsiniz. İyiliği emreder, kötülükten men eder ve Al-
lah’a iman edersiniz...” 8
Hayber Kalesi’nin kuşatılması sırasında Hz. Ali (r.a.), “Hayber Yahudileriyle bizim gibi Müslüman
oluncaya kadar savaşmalıyız.” şeklinde öneride bulunmuştu. Bunun üzerine Resul-i Ekrem’in verdiği
cevap irşadın İslam’daki önemini belirtmesi açısından dikkat çekicidir: “Acele etme ya Ali! Hayber
toprağına sükunetle gir, sonra onları İslam’a davet et.
TARTIŞALIM Şunu bil ki tek bir kişinin senin irşadınla Müslüman ol-
Hz. Peygamber (s.a.v.) şöyle bu- ması en değerli ganimet olan kızıl develerin sana veril-
yurmuştur:“Allah Teâlâ’nın koymuş ol- mesinden hayırlıdır.” 9
duğu sınırlara uygun yaşayanlar ile bu Din görevliliğinin gerektirdiği bazı kişisel nitelikler
sınırları ihlâl eden kimselerin durumu vardır. Bunlar; görevini benimseme, görevin gerektir-
bir gemiye binmiş, gemi içerisindeki
yerleri kura ile belirlenmiş iki grup in- diği bilgi ve beceriye sahip olma, ihlas ve samimiyet
sanın durumuna benzer. Bunlardan bir olarak ifade edilebilir.
kısmı geminin alt tarafında, bir kısmı Din görevlisinin mesleğini severek, isteyerek ve
da üst tarafında yolculuk etmeye hak gönüllü olarak yapması, yaptığı işten haz duyması çok
kazanmıştır. Alt kattakiler (su ihtiyaç- önemlidir. Mesleğini sevmeyen, görev ve sorumluluk-
larını karşılamak için) üsttekilerin ya- larının farkında olmayan bir vaizin başarılı olması müm-
nına giderler. (Bir süre sonra), ‘(Sudan) kün değildir. Görev bilinci, vaktini iyi planlamak ve de-
nasibimizi almak için (geminin altın- ğerlendirmek, sorumluluk alarak onu yerine getirmek
dan) bir delik açsak da yukarıdakileri
rahatsız etmesek.’ derler. Eğer yuka- demektir.
rıda bulunanlar aşağıdakilerin istekle- Görevi, insanlara dini anlatmak olan irşat görevli-
rini yapmalarına izin verirlerse gemi- sinin, belli bir bilgi birikimine sahip olması, çokça oku-
dekiler hep birlikte helâk olur. Fakat ması, kendini sürekli güncellemesi gerekir. Tefsir, ha-
onlara engel olurlarsa hem onlar hem dis, fıkıh, kelam ve tasavvuf gibi temel İslamî ilimlerin
de kendileri kurtulur.” yanında, güncel bilgi de son derece önemlidir. Günü-
Buhârî, "Şirket", 6.
müzde bilgi kanallarının çoğalması, bilgiye ulaşmanın
Yukarıdaki hadis-i şerifte anlatıl- kolaylaşması ile halkın bilgi ve öğrenim düzeyi yük-
mak istenen nedir? Arkadaşlarınızla selmektedir. Cemaatin giderek artan bilgi ve kültür
tartışınız. düzeyi din görevlilerinin uzmanlık seviyesinin yüksek
olması beklentisini artırmaktadır. 10
7 Bakara suresi, 143. ayet.
8 Âl-i İmrân suresi, 110. ayet.
9 Buhârî, "Cihâd", 102; Müslim, "Fezâilü’s-sahâbe", 34.
10 Suat Cebeci, Öğrenme ve Öğretme Süreçlerinde Dinî İletişim, s. 171.
16