Page 4 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 4
HİTABET VE MESLEKİ UYGULAMA
ِ
ِ
ِ ِ
ِ
ِ
ِ
ِ
...نسحَا ىه ىتَّلاِب مهْلداجو ةنسحْلا ةَظعومْلاو ةمكحْلاِب كِبر ِ ليِبس ىٰلا عدُا
َ
ُ َ ْ َ ٰ ْ ُ َ َ َ َ ْ َ َ َ ْ ّ َ َ ُ ْ
َ
“(Resûlüm!) Sen, Rabbinin yoluna hikmet ve güzel
PAYLAŞALIM öğütle çağır ve onlarla en güzel şekilde mücadele et! ...”
Hz. Peygamber (s.a.v.) davet faaliyetlerini ümitsizlik ve
Tebliğ ve davetle ilgili üç ayet karamsarlığa kapılmadan daima sabır, azim ve inançla
veya hadis bulup bunları arkadaşla- sürdürmüştür. Onun davet çalışmalarında önem verdiği
rınızla paylaşınız.
bir diğer husus da sosyal ilişkilerini kesintisiz olarak sür-
dürmesidir. Ayrıca o, Müslüman olan ve olmayan akraba
ve çevresiyle ilgisini kesmemiş, davetini sunmak üzere
toplantılar düzenlemiş; çarşı, pazar, panayır ve ev gibi insanların toplu olarak bulunduğu her yerde
tebliğ faaliyetini sürdürmüştür. Davet faaliyetinde hiçbir zaman kişisel menfaatini öne çıkarmamıştır.
Davette bulunurken muhatapların eğitim seviyesi ve psikolojisi dikkate alınmalı, somut delillerle ve
ikna edici metotlarla konuşulmalı, insanlara vicdanlarını harekete geçirecek örneklerle hitap edilmeli-
dir.
Tebliğ ve davet faaliyetleri cami dışındaki
çeşitli ortamlarda da değişik vesilelerle ye-
rine getirilmektedir. Vaaz ve hutbelerin yanı
sıra düzenlenen sempozyum, konferans ve
benzeri programlarla tebliğ ve davet yapıl-
maktadır. Ayrıca bireysel olarak İslam dini ile
ilgili bilgi edinmek isteyenler, din hizmetini su-
nan görevliler tarafından İslam dini hakkında
bilgilendirilmektedir.
Din hizmetlerinde önemli olan kavramlar
arasında “cihad” ve “emr-i bi’l-maruf ve
nehy-i ani’l-münker” de yer almaktadır.
Cihad, ilahi mesajı insanlığa duyurma amacını
Emr-i bi’l-maruf ve nehy-i ani’l-münker” faziletli bir toplum
oluşması için önemlidir. güden bir faaliyettir. En geniş anlamıyla cihad
Allah'ın gönderdiği dini esasların yaşanması
hususundaki tüm engelleri kaldırmak için mücadele
ARAŞTIRALIM
etmektir. Bu sebeple her dönemde canlı tutulması
gerekir. İslam’a davet ve cihad görevini yürütecek olan
Furkan suresi 52. ayetindeki ci-
had kelimesinin anlamını tefsir ki- kişi davasının dayandığı kesin delillere ve bilgilere sahip
taplarından araştırınız. olmalıdır. "Emr-i bi’l-maruf ve nehy-i ani’l-münker”;
iyiliğin hakim kılınması ve yaygınlaştırılması, kötülüğün
önlenmesi, bu şekilde faziletli bir toplumun oluşturulması
ve yaşatılması için gösterilen faaliyettir. Bu bakımdan cihadın bir türü olarak önem kazanmıştır. Şu
ayet emr-i bi’l-maruf ve nehy-i ani’l-münkerin toplumsal bir görev olduğunu göstermektedir:
14