Page 7 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 7
DİN HİZMETLERİ VE İLETİŞİM
Din hizmetinin etkili ve verimli olabilmesi, din görevlisinin samimiyetiyle doğru orantılıdır. Sami-
miyetten uzak söz ve davranışlar, dış görünüş itibariyle ne kadar çekici olursa olsun, insanlar üze-
rinde etkili olmaz. Din görevlisi, söz ve davranışlarında sırf Allah’ın rızasını umarak hareket etmeli,
yaptığı görevin karşılığında şahsi ve maddi bir çıkar beklememelidir. Ayrıca din görevlisi, her türlü
gösterişten, yapmacık hareketlerden kaçınarak sözü, işi, giyim kuşamı, yeme içmesi, oturup kalkma-
sı itibarıyla ölçülü ve samimi olmalıdır.
Din görevliliğinin gerektirdiği bazı toplumsal özellikler:
Temsil Gücü: Her insan yaptığı işi veya mesleği temsil
eder. Din görevlisi de İslam dinini, bütün Müslümanları, bağlı
olduğu Diyanet İşleri Başkanlığı teşkilatını ve meslektaşla-
rını temsil eder. Din görevlisi toplumun rehberidir, önderidir,
örnek alınan kişidir. Bu önemli bir sorumluluktur. Her din
görevlisi bu sorumluluğun bilincinde olmalı ve buna uygun
hareket etmelidir.
Hedef Kitleyi Tanıma: Din hizmetlerini yürüten kişi mu-
hatap kitleyi iyi tanımalıdır. Muhataplar tanınınca, onlara
söylenecek sözleri ve üslubu tespit etmek kolaylaşır. Bu,
doktorun hastasını yakından tanıması, bilmesi gibidir. Ez- Din görevlisi kadın, erkek, çocuk, yaşlı ve
bere reçete yazılamayacağı gibi ezbere vaaz ve nasihat da genç, Müslüman veya Müslüman olmayan
herkesle iyi iletişim kurabilmelidir.
edilemez. Peygamberimiz, sahabilere şu tavsiyede bulun-
muştur: “Sizden kim halka namaz kıldırırsa namazı (kısa) tutsun. Zira cemaatte zayıf, engelli, hasta
ve ihtiyaç sahibi olanlar vardır…” irşat görevlisi muhataplarının dinî hayatlarında değişim olup ol-
11
madığını tespit etmelidir. Ayrıca başarısını halkın dinî duygularının gelişimine göre ölçmelidir.
Toplumsal Dayanışma: Birlikte yaşamanın getirdiği sevinçlerin paylaşılması ve sıkıntıların gi-
derilmesindeki iş birliğine toplumsal dayanışma denir. Din görevlileri toplum içerisinde bunu teşvik
etmeli, kendileri de bu dayanışmada yer almalıdır. Ayrıca din görevlilerinin hizmet alanını cami ile
sınırlamayıp toplumun her alanına hizmet götürmesi gerekir. Örneğin, mahallesinde bulunan hastayı
ilk önce din görevlisi ziyaret etmeli ve cemaati de buna teşvik etmelidir.
İletişim Becerisi: Din görevlisi kadın, erkek, ço-
cuk, yaşlı ve genç, Müslüman veya Müslüman ol-
mayan herkesle iyi iletişim kurabilmelidir. İnsanlar
arası iletişimi sağlayan selam, güler yüz, güzel söz
söyleme, tevazu ve cömertlik gibi özelliklere sahip
olmalıdır. İletişimi bozan bencillik, gurur, kibir, öfke,
yalan gibi olumsuz durumlardan da kaçınmalıdır.
Beden dilini iyi ve yerinde kullanmalıdır. İnsanları
oldukları gibi kabul etmeli, onlara değer vermeli ve
kimseyi dışlamamalıdır. İnsanlar arası iletişimde selam, güler yüz, güzel söz
söylemek önemlidir.
11 Buhârî, "Ezân", 62; Müslim, "Salât", 186.
17