Page 7 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 7

DİN HİZMETLERİ VE İLETİŞİM



            Din hizmetinin etkili ve verimli olabilmesi, din görevlisinin samimiyetiyle doğru orantılıdır. Sami-
          miyetten uzak söz ve davranışlar, dış görünüş itibariyle ne kadar çekici olursa olsun, insanlar üze-
          rinde etkili olmaz. Din görevlisi, söz ve davranışlarında sırf Allah’ın rızasını umarak hareket etmeli,
          yaptığı görevin karşılığında şahsi ve maddi bir çıkar beklememelidir. Ayrıca din görevlisi, her türlü
          gösterişten, yapmacık hareketlerden kaçınarak sözü, işi, giyim kuşamı, yeme içmesi, oturup kalkma-
          sı itibarıyla ölçülü ve samimi olmalıdır.

            Din görevliliğinin gerektirdiği bazı toplumsal özellikler:

            Temsil Gücü:  Her  insan  yaptığı  işi  veya  mesleği  temsil
          eder. Din görevlisi de İslam dinini, bütün Müslümanları, bağlı
          olduğu Diyanet İşleri Başkanlığı teşkilatını ve meslektaşla-
          rını temsil eder. Din görevlisi toplumun rehberidir, önderidir,
          örnek  alınan  kişidir.  Bu  önemli  bir  sorumluluktur.  Her  din
          görevlisi bu sorumluluğun bilincinde olmalı ve buna uygun
          hareket etmelidir.

            Hedef Kitleyi Tanıma: Din hizmetlerini yürüten kişi mu-
          hatap  kitleyi  iyi  tanımalıdır.  Muhataplar  tanınınca,  onlara
          söylenecek  sözleri  ve  üslubu  tespit  etmek  kolaylaşır.  Bu,
          doktorun  hastasını  yakından  tanıması,  bilmesi  gibidir.  Ez-  Din görevlisi kadın, erkek, çocuk, yaşlı ve
          bere reçete yazılamayacağı gibi ezbere vaaz ve nasihat da   genç, Müslüman veya Müslüman olmayan
                                                                      herkesle iyi iletişim kurabilmelidir.
          edilemez. Peygamberimiz, sahabilere şu tavsiyede bulun-
          muştur: “Sizden kim halka namaz kıldırırsa namazı (kısa) tutsun. Zira cemaatte zayıf, engelli, hasta
          ve ihtiyaç sahibi olanlar vardır…”  irşat görevlisi muhataplarının dinî hayatlarında değişim olup ol-
                                        11
          madığını tespit etmelidir. Ayrıca başarısını halkın dinî duygularının gelişimine göre ölçmelidir.

            Toplumsal  Dayanışma:  Birlikte  yaşamanın  getirdiği  sevinçlerin  paylaşılması  ve  sıkıntıların  gi-
          derilmesindeki iş birliğine toplumsal dayanışma denir. Din görevlileri toplum içerisinde bunu teşvik
          etmeli, kendileri de bu dayanışmada yer almalıdır. Ayrıca din görevlilerinin hizmet alanını cami ile
          sınırlamayıp toplumun her alanına hizmet götürmesi gerekir. Örneğin, mahallesinde bulunan hastayı
          ilk önce din görevlisi ziyaret etmeli ve cemaati de buna teşvik etmelidir.

            İletişim Becerisi: Din görevlisi kadın, erkek, ço-
          cuk, yaşlı ve genç, Müslüman veya Müslüman ol-
          mayan herkesle iyi iletişim kurabilmelidir. İnsanlar
          arası iletişimi sağlayan selam, güler yüz, güzel söz
          söyleme, tevazu ve cömertlik gibi özelliklere sahip
          olmalıdır. İletişimi bozan bencillik, gurur, kibir, öfke,
          yalan  gibi  olumsuz  durumlardan  da  kaçınmalıdır.
          Beden  dilini  iyi  ve  yerinde  kullanmalıdır.  İnsanları
          oldukları gibi kabul etmeli, onlara değer vermeli ve
          kimseyi dışlamamalıdır.                            İnsanlar arası iletişimde selam, güler yüz, güzel söz
                                                                        söylemek önemlidir.
          11  Buhârî, "Ezân", 62; Müslim, "Salât", 186.

                                                       17
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12