Page 16 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 16

HİTABET VE MESLEKİ UYGULAMA


               Ayrıca, yaşlılar daha çok kıssa ve menkıbe anlatılmasını beklerken, gençler günlük hayatta uygu-
            lanabilecek bilgiler beklemektedir. Din görevlisi, cemaatini tanımalı, onların ihtiyaç ve beklentilerine
            doğru karşılık vermeye çalışmalıdır. Din görevlisi herkesle sevgi ve saygıya dayalı, seviyeli bir iletişim
            kurmalıdır. Karşısındaki insanları dikkatli bir şekilde dinlemeli ve anlamaya çalışmalıdır.

             4. Din Hizmetlerinde İletişim

               İletişim; duygu, düşünce veya bilgilerin çeşitli yollarla başkalarına aktarılmasıdır. İletişim ve ko-
            nuşma becerileri din hizmetlerinde önemli yer tutmaktadır. İçeriğini dinî mesajların oluşturduğu ileti-
            şime “dinî iletişim” denir. Başta peygamberlerin yaptıkları tebliğ faaliyetleri olmak üzere, dini yayma,
            yaşatma amacıyla yapılan her türlü eğitim-öğretim, irşat faaliyeti dinî iletişim örnekleridir.

               Dinî iletişim, özellikle din görevlileri ve din eğitimcileri aracılığıyla yoğun olarak sürdürülen bir
            süreçtir. Camilerde okunan hutbeleri, yapılan vaazları, kitle iletişim araçları kanalıyla yapılan sözlü
            ve yazılı dinî yayınları, seminer ve konferansları, okullarda ve Kur’an kurslarında verilen dersleri dinî
            iletişim kapsamında değerlendirebiliriz. 23

                         YAZALIM

                  “...Allah’a ve âhiret gününe iman eden kimse ya faydalı söz söylesin veya sussun!” (Buhârî,
               Nikâh 80, Edeb 31, 85, Rikak 23; Müslim, Îmân 74, 75.) hadisinden hareketle "Din Hizmetlerin-
               de İletişim" konusunu içeren kısa bir metin yazınız.

                  ......................................................................................................................................................................................................................
                  ......................................................................................................................................................................................................................
                  ......................................................................................................................................................................................................................

                  ......................................................................................................................................................................................................................
                  ......................................................................................................................................................................................................................
                  ......................................................................................................................................................................................................................
                  ......................................................................................................................................................................................................................
                  .......................................................................................................................................................................................................................
                  .......................................................................................................................................................................................................................
                  .......................................................................................................................................................................................................................


               4.1. İletişimin Temel İlke ve Unsurları

               İletişimi meydana getiren unsurlar sırasıyla; kaynak, ileti, kanal ve alıcıdır. İletilmek istenen mesajı
            uygun kanallar vasıtasıyla alıcıya göndererek iletişim sürecini başlatan kişi kaynak konumundadır.
            Kaynak; inanılırlık, güvenilirlik, uzmanlık, saygınlık, sevilme gibi özelliklere sahip olmalıdır. Böylece
            alıcılar üzerinde istenen yönde tutum ve davranış değişikliği meydana getirebilir.  Bilgi, duygu, dü-
                                                                                      24
            şüncelerin alıcıya gönderilmek üzere kaynak tarafından kodlanmış hâline “mesaj” denir. Mesajı kay-
            naktan alıcıya ulaştıran araç ise “kanal”dır. Mesajın kaynaktan alıcıya ulaşmasını sağlayan kanallara
            “iletişim araçları” denir. Alıcı, mesajı alan kişi ya da kişilerdir. Alıcılar dinleyiciler olabileceği gibi oku-
            yucular da olabilirler.

            23  Mevlüt Kaya, Din Eğitiminde İletişim ve Dini Tutum, s.75.
            24  Mevlüt Kaya, Din Eğitiminde İletişim ve Dinî Tutum, s.78-83.



                                                           26
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21