Page 17 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 17
DİN HİZMETLERİ VE İLETİŞİM
Günümüzde din hizmeti sunan kişiler dinin mesaj- BELİRTELİM
larını hedef kitleye ileten birer kaynak konumundadır.
Bu sebeple din görevlisi, daha önce peygamberler ta- Sınıf ortamında iletişimin temel
rafından yerine getirilen çok değerli bir hizmet yaptığı- unsurlarının karşılıkları nelerdir?
nın bilincinde olmalıdır. Ayrıca yaşı, cinsiyeti ve ırkı ne Belirtiniz.
olursa olsun herkese sevgi, saygı ve şefkat gösterip
samimi davranışlar sergilemelidir.
Din hizmetlerinde mesaj (ileti); dinleyenlere ulaştırılmak istenen dinî bilgi, inanç, duygu ve tutum-
dur. Alıcı konumunda olanlar ise camide cemaat, cami dışında ise ortama uygun muhatap kitledir.
Mesaj, alıcının enerjisini harekete geçirecek duygular
meydana getirmeli, sorumluluk bilinci oluşturmalı ve DRAMA YAPALIM
bunu tutum ve davranışa dönüştürebilmelidir. Ko-
25
İmam ile cemaat arasındaki ileti-
nuşmacının, konunun içeriğine göre somut örnekler şim nasıl olmalıdır? Drama yaparak
vermesi, karşılaştırma yapması, yapılan araştırmalara, gösteriniz.
uzman görüşlerine yer vermesi mesajın kolay anlaşıl-
masını sağlayacaktır.
Kaynak İleti Kanal Alıcı
İletişimin Temel Unsurları
4.2. Dinî İletişimde Üslup
Dinî iletişimde en etkili yol, sözlü iletişim; yani konuşma yoludur. Kur’an bu yolla indirilmiş ve
yayılmıştır. Sözlü anlatımda cümlelerin düzgün kurulması ve anlaşılır olması iletişimi kolaylaştırır.
Sözcükleri doğru seslendirme konuşmanın etkisini, güzelliğini artırır. Din hizmeti sunan kimselerin
konuşmaları, dinleyenlerin rahatsız olmayacağı bir üslupta olmalıdır. Hz. Peygamber (s.a.v.), inkârcı-
ları muhatap alırken onlarla medeni ilişkiler kurmuş; kendileriyle ölçülü, nezaketli, saygılı bir üslupla
konuşmuştur. İnsanları sevmek, muhataba değer vermek, saygı duymak üslup ve tavrımızı doğal bir
güzelliğe kavuşturur.
Hitabette içeriği güzel bir şekilde takdim etmenin yollarından biri de sesi etkili bir şekilde kul-
lanmaktır. Ses insanın kişiliğini yansıtır ve dalgınlık, korkaklık çekingenlik, kibirlilik gibi birçok kişilik
özelliğini ortaya koyar. Dinlediğimiz kişinin sesi bize onun karakteri konusunda ipuçları sunar. Dinî
hitabette üslup zenginliği için zengin bir kelime dağarcığına sahip olmalıyız. Ayrıca belli kelimeleri
tekrarlamaktan kaçınmalıyız. Günlük dilde karşılığı bulunmayan, hedef kitle tarafından açıkça anla-
şılamayan üst düzey bir dil kullanmamalıyız.
25 Mevlüt Kaya, Din Eğitiminde İletişim ve Dini Tutum, s. 85.
27