Page 17 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 17

DİN HİZMETLERİ VE İLETİŞİM



            Günümüzde din hizmeti sunan kişiler dinin mesaj-             BELİRTELİM
          larını hedef kitleye ileten birer kaynak konumundadır.
          Bu sebeple din görevlisi, daha önce peygamberler ta-     Sınıf  ortamında  iletişimin  temel
          rafından yerine getirilen çok değerli bir hizmet yaptığı-  unsurlarının  karşılıkları  nelerdir?
          nın bilincinde olmalıdır. Ayrıca yaşı, cinsiyeti ve ırkı ne   Belirtiniz.
          olursa  olsun  herkese  sevgi,  saygı  ve  şefkat  gösterip
          samimi davranışlar sergilemelidir.

            Din hizmetlerinde mesaj (ileti); dinleyenlere ulaştırılmak istenen dinî bilgi, inanç, duygu ve tutum-
          dur. Alıcı konumunda olanlar ise camide cemaat, cami dışında ise ortama uygun muhatap kitledir.
          Mesaj, alıcının enerjisini harekete geçirecek duygular
          meydana  getirmeli,  sorumluluk  bilinci  oluşturmalı  ve   DRAMA YAPALIM
          bunu  tutum  ve  davranışa  dönüştürebilmelidir.  Ko-
                                                     25
                                                                   İmam ile cemaat arasındaki ileti-
          nuşmacının,  konunun  içeriğine  göre  somut  örnekler   şim nasıl olmalıdır? Drama yaparak
          vermesi, karşılaştırma yapması, yapılan araştırmalara,   gösteriniz.
          uzman görüşlerine yer vermesi mesajın kolay anlaşıl-
          masını sağlayacaktır.




                     Kaynak               İleti            Kanal              Alıcı



                                          İletişimin Temel Unsurları


            4.2. Dinî İletişimde Üslup

            Dinî  iletişimde  en  etkili  yol,  sözlü  iletişim;  yani  konuşma  yoludur.  Kur’an  bu  yolla  indirilmiş  ve
          yayılmıştır. Sözlü anlatımda cümlelerin düzgün kurulması ve anlaşılır olması iletişimi kolaylaştırır.
          Sözcükleri doğru seslendirme konuşmanın etkisini, güzelliğini artırır. Din hizmeti sunan kimselerin
          konuşmaları, dinleyenlerin rahatsız olmayacağı bir üslupta olmalıdır. Hz. Peygamber (s.a.v.), inkârcı-
          ları muhatap alırken onlarla medeni ilişkiler kurmuş; kendileriyle ölçülü, nezaketli, saygılı bir üslupla
          konuşmuştur. İnsanları sevmek, muhataba değer vermek, saygı duymak üslup ve tavrımızı doğal bir
          güzelliğe kavuşturur.

            Hitabette içeriği güzel bir şekilde takdim etmenin yollarından biri de sesi etkili bir şekilde kul-
          lanmaktır. Ses insanın kişiliğini yansıtır ve dalgınlık, korkaklık çekingenlik, kibirlilik gibi birçok kişilik
          özelliğini ortaya koyar. Dinlediğimiz kişinin sesi bize onun karakteri konusunda ipuçları sunar. Dinî
          hitabette üslup zenginliği için zengin bir kelime dağarcığına sahip olmalıyız. Ayrıca belli kelimeleri
          tekrarlamaktan kaçınmalıyız. Günlük dilde karşılığı bulunmayan, hedef kitle tarafından açıkça anla-
          şılamayan üst düzey bir dil kullanmamalıyız.



          25  Mevlüt Kaya, Din Eğitiminde İletişim ve Dini Tutum, s. 85.





                                                       27
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22