Page 18 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 18

HİTABET VE MESLEKİ UYGULAMA


               Allah Teala Hz. Musa (a.s.) ve Hz. Harun’u (a.s.) Firavun’a gönderirken yumuşak bir üslup kullanma-
            larını tavsiye etmiş ve şöyle buyurmuştur:

                                                                  ىشخي وَا ركَذتي هلعَل انِيَل ًلاوق هَل َلاوقف
                                                                                              َ
                                                                                   َّ
                                                                                                     ُ َ
                                                                     ٰ ْ
                                                                                        ً
                                                                                             ْ ُ
                                                                        َ ْ
                                                                                 َ
                                                                             َّ َ ُ َ
                                                                                        ّ
                                                                            ُ
               “Ona (Firavun'a) yumuşak söz söyleyin. Belki o, nasihat dinler veya Allah’tan korkar.”
                                                                                               26
               Hz. İbrahim’in (a.s.) babasına hitap tarzını nakleden       NOT EDELİM
            ayetlere baktığımızda onun da yumuşak bir üslup kul-
            landığını görmekteyiz. Meryem suresinin 42-45. ayet-      Konuşmayı daha etkili ve güçlü kı-
            lerinde Hz. İbrahim (a.s.) “Babacığım, babacığım..!”şek-  lan önemli unsurlar şunlardır:
            linde hitap ederek nezaket, saygı ve tevazu üslubunu
                                                                   •   İşitilebilirlik
            benimsemiştir.
                                                                   •   Akıcılık
               Hz.  Peygamber  (s.a.v.)  insanları  Allah  yoluna  davet   •   Telaffuz
            ederken, son derece nazik ve sevecen bir tavırla hare-  •   Ses tonu ve vurgular
            ket etmiştir. Bir kimsede hoşlanmadığı bir şey gördü-  •   Kelime hazinesi
            ğünde yüzüne vurmamış, onu insanlar arasında utan-     •   Üslup
            dırmamıştır.  Onun  tebliğ  metodunu  şu  hadis  özlü  bir   •   Konuya vakıf olmak
            şekilde  anlatmaktadır:  “Allah  bütün  işlerde  yumuşak   •   Zamanlama
            davrananları sever.”                                   •   Güncellik
                               27


               4.3. Dinî İletişimde Beden Dili

               İnsanlar arasındaki iletişimde beden dilinin önemli bir yeri vardır. El, kol, baş ve vücudun diğer
            kısımları ile yapılan, sözlü mesajı destekleyici bedensel mesajlara “beden dili” adı verilir. Beden dili
            jest ve mimiklerle gerçekleşir. Baş, el-kol, ayak-bacak hareketleri ya da bedenin tümünün kullanımı
            jestleri oluşturur. Yüz kaslarının herhangi bir anlamı ifade etmek için kullanımı ise mimikleri meydana
            getirir.

               Beden dili sözlü mesajı güçlendirir, anlamı kuvvetlendirir. Gündelik yaşantımızda çoğu kez farkın-
            da olmadan beden dilini kullanır, olaylara ve durumlara bedensel tepkiler veririz. Asık surat, çatık kaş,
            düşük omuz sıkıntılı olduğumuzu belli ederken; gözlerin ışıl ışıl olması, hafif tebessüm ve hareketlilik,
            mutlu olduğumuzu gösterir.
               Dinî iletişimde kullanabileceğimiz bazı jestler şunlardır: Yüce Allah’tan veya gökyüzünden bahse-
            derken sağ elin işaret parmağı uzatılıp kol dikey olarak kaldırılabilir. Dinleyicilere söz yöneltilecekse,
            sağ elin işaret parmağı uzatılırken, kol da dinleyicilere doğru tutulabilir ve vücut hafifçe öne doğru
            eğilebilir. Bir şeyin tartılmasını veya karşılaştırmayı anlatmak için terazinin iki kefesinin inip çıkma-
            sından hareketle örnekler verilebilir. Bir şey doğrulanırken veya yemin edilirken sağ el açık olarak
            göğsün  üzerine  konulabilir.  Büyük  bir  şey  anlatılırken  her  iki  kol  yukarıya  kaldırılarak  birbirinden



            26  Tâhâ suresi, 44. ayet.
            27  Buhârî, "İsti’zân", 22; Ebû Dâvûd, "Edeb", 11.


                                                           28
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23