Page 20 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 20
HİTABET VE MESLEKİ UYGULAMA
BİLGİ KUTUSU
Kişilerle yüz yüze iletişimimizde beden dilinin çok önemli rolü vardır. Yüz yüze iletişimin yapılan-
dırılmasında ortalama olarak sözcükler %10, ses tonu %30 ve beden dili %60 oranında rol oynar.
Bu oranlar kişiler arası ilişkilerin ve iletişim ortamının özelliklerine göre artma ve eksilme gösterse
de beden dilinin iletişimdeki rolünü reddedilemez bir biçimde ortaya koymaktadır.
DoğanCüceloğlu, İnsan ve Davranışı, s. 274.
Cemaat arasında bulunan bazı kişiler hurafeler karışmış, sağlam bilgi temeline dayanmayan bir
din anlayışına sahip olabilir. Ayrıca mesajların sadece bir kısmını algılayan, konuşmanın içinden bir
veya birkaç cümleyi çekip alarak yanlış anlamaya müsait kişiler de olabilir.
Cemaat arasındaki bazı kişi
ya da kesimler din görevlisine
karşı önyargılı ve olumsuz tu-
tum içinde olabilir. Bu kişiler, dinî
iletişim yoluyla verilen her türlü
mesajı yanlış anlamaya, yanlış
yorumlamaya hazırdırlar.
Din görevlisinin, din hizmet-
leri alanında ortaya çıkabilecek
sorunları aşabilmesi için bazı
yeterlilikleri kazanmış olması
gerekir. Örneğin, cemaatin yapı-
sından haberdar olmak, iletişim
tekniklerini bilmek ve becerile- Camiler cemaatin din görevlisi ile buluştuğu mekanlardır.
rini artırmak üzere çalışmak bu
yeterliliklerden bazılarıdır.
BİLGİ KUTUSU
Din görevlisi cemaatten gelecek sorulara kar- Kişiler arasında sorun olacak davranış ve
şı hazırlıklı ve anlayışlı olmalıdır. Cemaatiyle iyi bir tutumlar:
iletişim kurması için bazı cümleleri yerinde ve za-
manında kullanması önemlidir. “Sizi ve gayretle-
h Aşırı genelleme
rinizi takdir ediyorum.”, “Acaba sizin düşünceniz
h Ötekileştirme
nedir?”, “Lütfen!”, “Teşekkür ederim.” gibi sözler,
h Kişiselleştirme (üzerine alma)
cami görevlisiyle cemaat arasında sevgi, saygı ve
h Mutlakçılık (“meli”-”malı” konuşma)
hoşgörüye dayalı bir iletişimin kurulmasına yar-
h Zorlayarak değiştirme gayreti
dımcı olur.
h Taassub
30