Page 20 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 20

HİTABET VE MESLEKİ UYGULAMA



                      BİLGİ KUTUSU

                 Kişilerle yüz yüze iletişimimizde beden dilinin çok önemli rolü vardır. Yüz yüze iletişimin yapılan-
               dırılmasında ortalama olarak sözcükler %10, ses tonu %30 ve beden dili %60 oranında rol oynar.
               Bu oranlar kişiler arası ilişkilerin ve iletişim ortamının özelliklerine göre artma ve eksilme gösterse
               de beden dilinin iletişimdeki rolünü reddedilemez bir biçimde ortaya koymaktadır.

                                                                  DoğanCüceloğlu, İnsan ve Davranışı, s. 274.



               Cemaat arasında bulunan bazı kişiler hurafeler karışmış, sağlam bilgi temeline dayanmayan bir
            din anlayışına sahip olabilir. Ayrıca mesajların sadece bir kısmını algılayan, konuşmanın içinden bir
            veya birkaç cümleyi çekip alarak yanlış anlamaya müsait kişiler de olabilir.

               Cemaat  arasındaki  bazı  kişi
            ya  da  kesimler  din  görevlisine
            karşı  önyargılı  ve  olumsuz  tu-
            tum içinde olabilir. Bu kişiler, dinî
            iletişim yoluyla verilen her türlü
            mesajı  yanlış  anlamaya,  yanlış
            yorumlamaya hazırdırlar.

               Din  görevlisinin,  din  hizmet-
            leri  alanında  ortaya  çıkabilecek
            sorunları  aşabilmesi  için  bazı
            yeterlilikleri  kazanmış  olması
            gerekir. Örneğin, cemaatin yapı-
            sından haberdar olmak, iletişim
            tekniklerini bilmek ve becerile-         Camiler cemaatin din görevlisi ile buluştuğu mekanlardır.
            rini artırmak üzere çalışmak bu
            yeterliliklerden bazılarıdır.
                                                                      BİLGİ KUTUSU
               Din görevlisi cemaatten gelecek sorulara kar-    Kişiler arasında sorun olacak davranış ve
            şı hazırlıklı ve anlayışlı olmalıdır. Cemaatiyle iyi bir   tutumlar:
            iletişim kurması için bazı cümleleri yerinde ve za-
            manında  kullanması  önemlidir.  “Sizi  ve  gayretle-
                                                                     h  Aşırı genelleme
            rinizi  takdir  ediyorum.”,  “Acaba  sizin  düşünceniz
                                                                     h  Ötekileştirme
            nedir?”, “Lütfen!”, “Teşekkür ederim.” gibi sözler,
                                                                     h  Kişiselleştirme (üzerine alma)
            cami görevlisiyle cemaat arasında sevgi, saygı ve
                                                                     h  Mutlakçılık (“meli”-”malı” konuşma)
            hoşgörüye  dayalı  bir  iletişimin  kurulmasına  yar-
                                                                     h  Zorlayarak değiştirme gayreti
            dımcı olur.
                                                                     h  Taassub







                                                           30
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25