Page 19 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 19

DİN HİZMETLERİ VE İLETİŞİM



          uzaklaştırılabilir. Avuç içleri birbirine yak-
          laştırılarak darlık, uzaklaştırılarak genişlik
          anlatılabilir. 28

            Yersiz  el,  kol  hareketleri  ve  gereksiz
          yüz ifadeleri, ciddiyetten uzak yapmacık
          tavırlar, konuya olan dikkatin dağılması-
          na, hatta hatibin komik duruma düşme-
          sine neden olabilir. Sunum sırasında sesi
          gereğinden fazla yükseltmek vücudu, el-
          leri ve kolları normalin ötesinde hareket
          ettirmek doğru değildir.

            Dinî  iletişimde  kıyafetin  rolü  de  çok
          önemlidir. Bir din görevlisi söze başlama-           İletişimde beden dili çok önemlidir.
          dan  önce,  dış  görünüşü,  tavır  ve  davra-
          nışlarıyla dinleyenler üzerinde etki bırakır. Hz. Peygamber (s.a.v.), giyim ve kuşamı etkili bir şekilde
          kullanmış; güzel giyinmesiyle içinde yaşadığı toplumda iyi bir izlenim bırakmıştır. Hatip, toplumun
          orta düzeyini aşmayacak şekilde güzel giyinmeli, saçı, sakalı düzgün taranmış olmalı, vücut temizli-
          ğine dikkat etmelidir.



                                                      Kendimizi kolayca İfade edebiliriz.




                Beden Dilini Etkili
                                                      Kendimize olan güvenimiz artar.
                Kullandığımızda





                                               Konuşmamız bütünlük kazanır ve etkili sonuçlar verir.



            4.4. Din Hizmetlerinde İletişim Sorunları

            İletişim, tek yanlı bir faaliyet değildir. Din hizmetleri yerine getirilirken bazı sorunların çıkması do-
          ğaldır. Din görevlileri din hizmetini yaparken iletişim kurmak zorunda oldukları her yaş ve kültür sevi-
          yesinden insanla karşılaşabilirler. Cemaatin yapısı, eğitim düzeyi, sosyal statüsü, ekonomik durumu,
          yaşı gibi faktörler iletişimi büyük ölçüde etkiler. Örneğin cemaatin bir kısmı çocukların gürültülerini
          bahane ederek onların camiye gelmemelerini, bir kısmı ise mutlaka gelmelerini ister. Bir kısmı na-
          mazların uzatıldığından, bir kısmı ise kısa tutulduğundan şikâyet edebilir. Din görevlisinin anlattıkla-
          rından bir kısmı memnunken bir kısmı şikâyetçi olabilir.


          28  Nüzhet Şenbay, Söz ve Diksiyon Sanatı, s. 13. s. 57-58.




                                                       29
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24