Page 19 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 1. Ünite
P. 19
DİN HİZMETLERİ VE İLETİŞİM
uzaklaştırılabilir. Avuç içleri birbirine yak-
laştırılarak darlık, uzaklaştırılarak genişlik
anlatılabilir. 28
Yersiz el, kol hareketleri ve gereksiz
yüz ifadeleri, ciddiyetten uzak yapmacık
tavırlar, konuya olan dikkatin dağılması-
na, hatta hatibin komik duruma düşme-
sine neden olabilir. Sunum sırasında sesi
gereğinden fazla yükseltmek vücudu, el-
leri ve kolları normalin ötesinde hareket
ettirmek doğru değildir.
Dinî iletişimde kıyafetin rolü de çok
önemlidir. Bir din görevlisi söze başlama- İletişimde beden dili çok önemlidir.
dan önce, dış görünüşü, tavır ve davra-
nışlarıyla dinleyenler üzerinde etki bırakır. Hz. Peygamber (s.a.v.), giyim ve kuşamı etkili bir şekilde
kullanmış; güzel giyinmesiyle içinde yaşadığı toplumda iyi bir izlenim bırakmıştır. Hatip, toplumun
orta düzeyini aşmayacak şekilde güzel giyinmeli, saçı, sakalı düzgün taranmış olmalı, vücut temizli-
ğine dikkat etmelidir.
Kendimizi kolayca İfade edebiliriz.
Beden Dilini Etkili
Kendimize olan güvenimiz artar.
Kullandığımızda
Konuşmamız bütünlük kazanır ve etkili sonuçlar verir.
4.4. Din Hizmetlerinde İletişim Sorunları
İletişim, tek yanlı bir faaliyet değildir. Din hizmetleri yerine getirilirken bazı sorunların çıkması do-
ğaldır. Din görevlileri din hizmetini yaparken iletişim kurmak zorunda oldukları her yaş ve kültür sevi-
yesinden insanla karşılaşabilirler. Cemaatin yapısı, eğitim düzeyi, sosyal statüsü, ekonomik durumu,
yaşı gibi faktörler iletişimi büyük ölçüde etkiler. Örneğin cemaatin bir kısmı çocukların gürültülerini
bahane ederek onların camiye gelmemelerini, bir kısmı ise mutlaka gelmelerini ister. Bir kısmı na-
mazların uzatıldığından, bir kısmı ise kısa tutulduğundan şikâyet edebilir. Din görevlisinin anlattıkla-
rından bir kısmı memnunken bir kısmı şikâyetçi olabilir.
28 Nüzhet Şenbay, Söz ve Diksiyon Sanatı, s. 13. s. 57-58.
29