Page 9 - Hadis 5. Ünite
P. 9

HADİSLERİN TENKİDİ





               Peygamber Efendimizin başlıca bilgi kaynağı vahiydir. Bir başka deyişle, onun söyledikleri
            aslında Allah’ın kendisine öğrettikleridir. Bu nedenle onun hadisleri anlamlı ve hikmetli söz-
            lerdir. Kendi içinde tutarlıdır. Bir peygamberin akıl dışı, tutarsız, anlamsız sözler söylemesi
            mümkün değildir.

               Resul-i Ekrem Efendimizin her sözü hem anlam bakımından kıymetlidir hem de dil ve üs-
            lup bakımından dikkat çekici bir güzelliktedir. İşte bu özellikleri sebebiyle Peygamberimizin
            hadislerini, uydurma rivayetlerden ayırmak mümkündür.
               Peygamber Efendimizin hadislerinin başlıca özellikleri sahabe döneminden itibaren bi-
            linmekteydi. Bu özellikler her zaman dikkate alınmış, hadis metinleri bu özellikleri taşıyıp
            taşımaması bakımından ölçülü bir tenkid süzgecinden geçirilmiştir.
               Bir hadis metninde olması gereken özellikleri şöyle sıralayabiliriz:

               2.1. Kur’an-ı Kerim’e Uygunluk

               Peygamber  Efendimiz  (s.a.v.)  Kur'an-ı
            Kerim’i  insanlığa  hem  tebliğ  etmiş  (ulaş-      DEĞERLENDİRELİM
            tırmış) hem de Kur'an-ı Kerim’de yer alan
            esaslar  doğrultusunda  yaşamıştır.  Onun        “Hadiste gün ışığı gibi bir pırıltı vardır
            sünneti,  Kur'an-ı  Kerim  ayetlerinin  haya-  ki  onun  hadis  olduğunu  derhal  tanırsın
            ta  yansımış  halidir.  Bu  nedenle  Peygam-  veya  bir  rivayette  gece  karanlığı  gibi  bir
            berimizin  herhangi  bir  hadisinin  Kur'an-ı   zulmetle  karşılaşabilirsin,  o  zaman  bu
            Kerim’e  aykırı  olması  mümkün  değildir.    sözün hadis olmadığını anlar derhal terk
            Bilakis hadisler, Kur’an’ı destekler, açıklar   edersin.”
            ve yorumlar.                                     Bir hadis tenkitçisinin bu sözünden ne
                                                          anlamalıyız? Söz konusu edilen “pırıltı” ve
               Kur'an-ı Kerim ayetlerinden biri ile çe-   “karanlık” ne olabilir? Tartışalım.
            lişen bir rivayet hadis olamaz. Allah Teâlâ
            Peygamber Efendimizin, etrafındaki insan-        (Hakim  en-Nisaburi,  Ma'rifetu  ulumil'l-
                                                                                      hadis, s. 244.)
            lara şöyle seslenmesini emretmiştir:


                                                                     ِ
                                                                                     ِ
                                                                                               ِ
                                                             "...ۜىَلا ىٖحوي ام  َّ لا عــِبـتَأ نا..."
                                                                                          َّ ْ
                                                                   َّ     ٰ ُ َ        ُ
               “Ben sadece bana vahyedilene uyarım.”   1
               Peygamber Efendimizin hayatına yön veren başlıca kaynak Kur'an-ı Kerim’dir. Bu nedenle
            de hadis-i şerifler Kur'an-ı Kerim ile uyum içinde olmalıdır.

               Kur'an-ı Kerim ile çelişen bir rivayet, hadis adı altında aktarılmış olsa bile, İslam âlimleri
            bu rivayetlerin uydurma olduğunu söylemişlerdir.
               Mesela “İçki içen lânete uğramıştır. Komşusu da lânetlidir. Onun yanında oturan da lânet-
            lidir.” sözünü değerlendirelim:
               İçki içmenin haram olduğu Kur'an-ı Kerim ile belirtilmiştir.  Ancak içki içenin komşusu
                                                                         2

            1 En’âm suresi, 50. Ayet.
            2 bk. Bakara suresi, 219. ayet; Nisa suresi, 43. ayet; Maide suresi, 90-91. ayetler.


                                                      123
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14