Page 12 - Hadis 5. Ünite
P. 12

HADİS





            giremeyeceği anlatılmaktadır. Ancak günahının cezasını çektikten sonra mümin ise, eninde
            sonunda cennete girecektir. İnançlı kimseler günahlarından ötürü cehenneme girseler de
            cehennemde ebediyen kalmayacaklardır.

               Görüldüğü üzere, hadisler arasındaki anlam birliği ve uyumu, çaba ve araştırma ile an-
            laşılabilir. Bu sebeple dikkatli ve titiz bir araştırmacı aceleci davranmamak gerektiğini bilir.

               2.3. Selim Akla Uygunluk
               Dinimize göre başlıca bilgi kaynakları selim akıl,
            vahiy ve salim duyulardır. Bir bilginin doğru kabul
            edilebilmesi için bu üç kaynaktan birine dayalı ol-
            ması gereklidir. Bu kaynaklardan herhangi birine
            dayanmayan bilgi asılsız bilgidir.

               Öte yandan bu üç bilgi kaynağı (selim akıl, va-
            hiy ve salim  duyular) birbirini destekler ve birbi-
            rine ters düşmez. Bir başka deyişle Kur'an-ı Kerim     Kur'an-ı Kerim’de ve sahih hadislerde
            ve sahih hadislerde yer alan bilgiler selim akıl ve   selim akla aykırı ve mantık dışı hiçbir şey
            salim duyularla çelişmez. Kur'an-ı Kerim’de ve sa-                olamaz.
            hih hadislerde selim akla aykırı ve mantık dışı hiç-
            bir şey olamaz.

               Peygamber  Efendimizin  başlıca  bilgi  kaynağı         DEĞERLENDİRELİM
            vahiydir. Ayrıca Allah’ın Elçisi, diğer peygamber-
            ler gibi fetânet (üstün zekâ) sahibidir. Bu nedenle     Hadis  âlimleri,  “Kim  ikindiden
            hadis-i şeriflerde akıl ve mantık dışı bir ifadenin   sonra  uyur  da  aklını  kaybederse
            yer alması mümkün değildir. O halde bir rivayet,     kendisinden  başka  kimseyi  kına-
            akıl ve mantık dışı bir içeriğe sahipse o rivayetin   masın.”  rivayetinin  uydurma  oldu-
            uydurma olduğu rahatlıkla söylenebilir.              ğunu söylemişlerdir.
                                                                    (bkz. İbnü’l-Cevzî, Mevzûât, C 3 s.69;
               Örnek verecek olursak “Nuh’un gemisi Kâbe’yi                Suyûtî, el-Leâlî, C 2, s. 236.)
            yedi  defa  tavaf  ederek  Makam’ın  arkasında  na-     Hadis metninin akla uygunluğu
            maz  kıldı.”  rivayeti  akıl  ve  mantıkla  bağdaşma-  ölçüsünü dikkate alarak bu rivayeti
            maktadır. Bu sebeple de ilim adamları bu rivaye-     değerlendiriniz.
            tin uydurma bir haber olduğunu söylemişlerdir.
                                                          11
               Halk arasında yaygın bir inanış olan Safer ayının uğursuz olduğu, kaza bela getireceği
            yönündeki söylentiler de hiçbir sahih hadise dayanmamaktadır. Bunlar akıl ve mantık dışı
            uydurma haberler niteliğindedir.
               Ancak herhangi bir hadisin selim akla uygun olup olmaması meselesinde özellikle dikkat
            edilmesi gereken bir husus vardır. Peygamber Efendimiz zaman zaman bize ahiret hayatı,
            cennet ve cehennem gibi konularda bilgiler vermiştir. Ahiret alemi, gayb alemidir. Yani bizim
            için bilinmezler ile doludur. Bu nedenle gaybî konularda bilgi veren bazı hadisleri salt akıl ile
            anlayabilmek her zaman mümkün olamaz. Gayb alanında pekala akıl üstü bilgilerle karşıla-

            11 M. Yaşar Kandemir, Mevzu Hadisler, s. 188.



                                                      126
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17