Page 13 - Hadis 5. Ünite
P. 13

HADİSLERİN TENKİDİ





            şabiliriz. Bu durumda, okuduğumuz hadisi, akla
            aykırı bulup çabucak reddetmek gibi bir hataya             TARTIŞALIM
            düşmemeliyiz.
                                                                     İdrak-i meâli bu küçük akla
               Mesela, “Cennette öyle bir ağaç vardır ki id-                 gerekmez
            manlı bir ata binmiş olan kimse onun bir ucundan
            diğerine yüz senede varamaz.”   hadisini düşü-         Zira bu terazi bu kadar sıkleti
                                           12
            nelim. Bu hadiste tasvir edilen ağacı akıl ile veya               çekmez
            dünyada sahip olduğumuz bilgi ile anlamak pek          Ziya Paşa’nın bu meşhur dizele-
            mümkün değildir. Ancak bu hadiste anlatılan ağa-     rinden hareketle vahyin (Kur’an ve
            cın dünyada değil cennette var olacağını gözden      sünnetin) akla uygunluğu konusu-
                                                                 nun sınırlarını tartışalım.
            uzak tutmamalıyız. Bu kadar büyük bir ağacın ol-
            masını akla aykırı bulup hadisi reddetmek hatalı
            ve aceleci bir yaklaşım olacaktır.
               İşte bu nedenle hadis metinleri, akla uygunluk bakımından tenkide tabi tutulduğunda,
            ölçü alınması gereken akıl, sağlıklı işleyen, selim bir akıl olmalıdır. Dar ve sığ ölçülerle düşü-
            nen bir akıl değil.

                2.4. Tarihi Verilere Uygunluk
               Sahih bir hadisin metni, doğruluğu bi-
            linen  tarihi  bilgilerle  uyumludur.  Çünkü        DEĞERLENDİRELİM
            Peygamber  Efendimizin  sözlerinde  ger-
            çeklerle  bağdaşmayan  bir  ifadenin  yer        Önde gelen hadis hâfızı ve tenkitçile-
            alması  mümkün  değildir.  Bu  nedenle  bir   rinden Süfyân-ı Sevrî şöyle demiştir:
            rivayet eğer tarihi bilgilere uygun değilse      “Raviler yalan söyledikçe biz de onlara
            ya rivayet uydurmadır ya da ravilerinden      tarih silahıyla karşı koyduk.”
            biri onu aktarırken hata etmiştir.                         (Hatib Bağdâdî, Kifâye, s. 119.)
               Örneğin “Soğuktan sakının. Kardeşiniz         Bu sözü, metin tenkidi prensipleri ba-
            Ebü’d-Derdâ’yı  soğuk  öldürdü.”  rivayeti,   kımından değerlendirelim.
            tarihi bilgilerle çeliştiği için reddedilmiştir.
            Çünkü Ebü’d-Derdâ isimli sahabi, Allah’ın
            Elçisi hayatta iken vefat etmemiş, Hz. Osman’ın halifelik yıllarına kadar yaşamıştır. Bu ne-
            denle Peygamberimizin, Ebü’d-Derdâ’nın soğuktan öldüğünü söylemesi mümkün değildir.    13
                Bir başka örnek verecek olursak “Dünyanın ömrü yedi bin senedir. Biz yedinci binin için-
            de bulunmaktayız.” rivayeti de tarihi bilgilerle çeliştiği için uydurma kabul edilir. Resul-i Ek-
            rem’in vefatından bu yana bin dört yüz küsur sene geçmiş olmasına rağmen dünyanın hâlâ
            ayakta durması bu sözün hadis olmadığını ortaya çıkarır.
                                                                  14
                Hadislerin tarihi verilere uygunluğu konusunda, kesinlikle bilinmesi gereken oldukça
            önemli bir konuya da değinmemiz gerekir:



            12 Buhârî, Bed’u’l-halk, 8, Rikak, 51.
            13 Ali el-Kârî, el-Masnû’, s. 46; Muhammed b. Dervîş el-Hût, Esne’l-Metâlib, s. 27.
            14 M. Yaşar Kandemir, Mevzu Hadisler, s. 186.


                                                      127
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18