Page 11 - Hadis 5. Ünite
P. 11

HADİSLERİN TENKİDİ





               Güvenilir hadis kaynaklarında sahih bir senedle aktarılan bir hadisin anlamı ve Kur'an-ı
            Kerim’e uygunluğu konusunda acele karar verilmemeli, konu enine boyuna dikkatle araştı-
            rılmalıdır.

               2.2. Sahih Hadislere Uygunluk

               Peygamber Efendimiz vahyin aydınlığında yaşamış, hikmetli sözleri ve mükemmel davra-
            nışlarıyla bütün insanlara örnek olmuştur. Onun sözleri ve davranışları birbiriyle uyumludur.
            Kendi içinde çelişen sözler söylemesi ya da söz ve davranışlarının birbirine uymaması düşü-
            nülemez.

               Uydurma hadisleri tanıma yollarından biri de bu sözlerin, sahih hadislere ve Peygamber
            Efendimizin sünnetine aykırı olmasıdır.
               Mesela “Allah güzel yüzlü, siyah gözlü kimselere azap etmeyecektir.” rivayeti uydurma
            bir haberdir. Allah’ın Elçisi’nin böyle bir söz söylemesi mümkün değildir. Tam aksine Resul-i
            Ekrem Efendimiz “Allah sizin bedenlerinize ve yüzlerinize değil, kalplerinize ve amellerinize
            bakar.”  buyurmuştur. Bir diğer deyişle ahirette nimetlerle ya da azapla karşılaşmak bizim fi-
                   7
            ziksel özelliklerimize değil, imanımıza ve güzel davranışlarımıza bağlıdır. Güzel yüzlü ve siyah
            gözlü olmak, hiç kimseyi ahiret azabından kurtaramaz. Bu rivayetin Peygamber Efendimiz
            tarafından söylenmiş olması düşünülemez.  8

               Bir hadisin diğer sahih hadislere uygunluğu konusu dikkat, titizlik ve çok yönlü araştırma
            gerektirir. Bu konuda karar verirken acele hareket edilmesi çoğu kez yanıltıcı sonuçlara gö-
            türür.
                Bir örnekle anlamaya çalışalım:

               Peygamber  Efendimiz  bir  hadis-i  şeri-      “Kalbinde zerre kadar kibir bulu-
            finde  “Kalbinde  zerre kadar  kibir  bulunan          nan cennete giremez.”
            cennete  giremez.”  buyurmuştur.   Bir  baş-                        Müslim, İman, 147.
                                            9
            ka  hadiste  ise  “Kim  Allah’tan  başka  ilâh
            olmadığına  gönülden  inanırsa  Allah  ona
            cehennemi haram kılar.”  buyurmuştur. İlk
                                    10
            bakışta bu iki rivayet arasındaki uygunluğu
            görmek pek kolay değildir. Öyle ya, bir in-
            san kelime-i tevhidi inanarak söylediği hal-
            de kibir gibi çirkin bir huyu varsa ne olacak?
            Bu iki hadis birbiri ile çelişiyor mu?
               Aslında bu iki hadis birbiriyle çelişmemektedir. Sadece onları doğru yorumlamak gerekir.
            Doğru bir yorum ile bu rivayetler arasındaki uygunluk ortaya çıkar.

               Kalbinde kibir bulunan kimsenin cennete girememesi, hiçbir zaman giremeyeceği an-
            lamında değildir. Tam tersine bu hadiste, o kişinin günahının cezasını çekmeden cennete

            7 Müslim, Birr ve’s-Sıla, 34.
            8 M. Yaşar Kandemir, Mevzu Hadisler, s. 187.
            9 Müslim, Îmân, 147.
            10 Buhârî, Salât, 46.


                                                      125
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16