Page 5 - Hadis 5. Ünite
P. 5

HADİSLERİN TENKİDİ





               b)  Yalancılıkla  itham:  Bir  ravi  günlük
            hayatında  yalancılığı  bilinen  biriyse  yine      DEĞERLENDİRELİM
            kusurlu  kabul  edilir.  Gündelik  hayatında
            yalan  söyleyen  birisinin  Peygamberimi-        İbn Lehîa (v. 174/790), kitapları yandığı
            zin hadisleri konusunda da gevşek ve ih-      için tenkid edilmiş bir ravidir. Bu nedenle
            malkâr  davranması  mümkündür.  Bu  ne-       senedinde İbn Lehîa’nın olduğu hadisler
            denle bu kişilerden de asla hadis alınmaz.    sahih kabul edilmemiştir.
                                                             Bu örnek, hadis tenkidinin hangi baş-
               c)  Fasık  olmak:  Büyük  günah  işleyen,   lığı kapsamındadır? Hadisçilerin bu yakla-
            iyi taraflarından ziyade kötülükleri ile bi-  şımını değerlendiriniz.
            linen kişiler fasık kabul edilir. Fasık olmak
            adalet vasfını zedeler.

               d) Meçhul olmak: Hadis nakleden kişi
            tanınmayan birisi ise ya da güvenilir olup       Büluğa ermiş
                                                                olmak
            olmadığına dair bilgi mevcut değilse meç-                              Fasık olmamak
            hul  olarak  tarif  edilir.  Meçhul  olmak  da
            adaleti zedeleyen bir kusurdur.                Mürüvvet sahibi
                                                                olmak
               e)  Bid’atçi  olmak:  Resulullah  zama-                               Müslüman
            nında  dinde  olmayan  bir  uygulamayı                                     olmak
            dine sokan kişiler ehl-i bid’at kabul edilir.    Akıllı olmak
            Bid’atçiler,  uydurdukları  ve  propaganda-
            sını yaptıkları görüşleri yaymak için hadis          Ravinin güvenilir olma şartları
            uydurabilmişlerdir. Bu nedenle görüşünün
            propagandasını yapan bid’atçiler adalet vasfı bakımından kusurlu kabul edilir.

                1.2. Ravinin Zabtı
               Bir ravinin rivayetinin kabul edilebilme-
            si için sadece kimlik ve kişilik bakımından         BİLGİ KUTUSU
            güvenilir  olması  yeterli  değildir.  Ravinin
            adalet sıfatına sahip olması, aranan şart-       Ravileri adalet ve zabt bakımından de-
            ların sadece bir kısmını oluşturur. Çünkü     ğerlendiren ilim dalına Cerh ve Ta’dil ilmi
                                                          denir. Cerh ve ta’dil alanında yazılmış çok
            ravi, dürüst olmasına rağmen, hafızası za-    sayıda eser vardır. Bu eserlerde hadis ri-
            yıf olabilir ya da hadis rivayeti konusunda   vayetiyle az da olsa ilgilenmiş binlerce ra-
            dikkatli ve titiz davranmıyor olabilir. Böyle   vinin adalet ve zabt düzeyleri ile ilgili bilgi
            bir durumda adaletli de olsa o raviden ha-    verilmiştir.
            dis alınmaz.

               Bir ravinin hadis rivayetinin geçerli olabilmesi için hafızasının gücü, hadis rivayetindeki
            dikkat ve titizliği ile ilgili de birtakım özelliklere sahip olması gerekir. Bu özellikleri şöyle sı-
            ralayabiliriz:

               a. Hafızası güçlü olmalıdır: Hadisleri iyi ezberlemesi, ezberlerini koruyabilmesi oldukça
            önemlidir. Çeşitli zamanlarda naklettiği hadisler arasında farklılıklar meydana gelmişse ya
            da rivayet ettiği hadisler kendi akranlarının rivayet ettikleri ile çelişiyorsa, bu durumda ha-



                                                      119
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10