Page 2 - Hadis 5. Ünite
P. 2

HADİS






                                          1. Sened Tenkidinde Ölçütler



                                                               Hadisler,  Kur'an-ı  Kerim’den  sonra  di-
                                                            nimizi  öğreneceğimiz  ikinci  kaynaktır.
                                                            Kur'an-ı Kerim ayetleri indirildiği ilk gün-
                                                            den  itibaren  hafızlar  tarafından  ezber-
                                                            lenmiş ve yazıya geçirilmiştir. Öte yandan
                                                            Allah  Teâlâ,  Kur'an-ı  Kerim’i  muhafaza
                                                            edeceğini bildirmiştir. Kur'an-ı Kerim Pey-
                                                            gamber  Efendimizden  sonra  hiçbir  deği-
                                                            şikliğe uğramadan günümüze kadar ulaş-
                 Kûfi hat sanatı ile Allah ve Muhammed yazıları.
                                                            mıştır.
               Hadis-i şerifler de Peygamber Efendimiz hayatta iken sahabe tarafından ezberlenmek-
            teydi. Kısmen yazıya da geçirilmeye başlanmıştır. Ancak Kur'an-ı Kerim’de olduğu gibi tüm
            hadislerin herkes tarafından bilinip ezberlenmesi ve Peygamberimiz henüz hayatta iken ta-
            mamının yazıya geçirilmesi mümkün değildi. Hadisleri toplama, ezberleme ve yazma çalış-
            maları Peygamberimizin vefatından sonra da devam etti. Ancak hadislerin sayısı pek fazlay-
            dı. Üstelik bu çalışmalar esnasında hadisleri ezberleyip aktaran kişilerin sayısı da çoktu. Bu
            kişiler arasında dürüst, hafızası güçlü, dikkatli ve titiz kişiler olduğu gibi dikkatsiz, hafızası
            zayıf, pek güven vermeyen kişiler de vardı. Bu durumda hadisin kimden öğrenileceğine dik-
            kat etmek gerekecekti.

               Öte yandan Peygamber Efendimizin vefatından sonra Müslümanlar arasında ortaya çı-
            kan görüş ayrılıkları ve çatışmalar yüzünden birtakım uydurma hadisler de türemişti. Resul-i
            Ekrem’in sözü veya davranışı olmadığı halde bazı söz ve davranışlar, dürüst olmayan kişiler
            tarafından, Peygamber Efendimize aitmiş gibi gösteriliyordu. Bu durumda dinimizin ana kay-
            naklarından biri olan hadisleri korumak, gerçeği yalandan, bir diğer deyişle sahih olan ha-
            disi mevzu olandan yani hadis diye uydurulan sözden ayırmak zorunluluğu ortaya çıkmıştır.
                                                                   Daha  açık  bir  söyleyişle  Peygam-
               Senet Tenkidi                                       ber  Efendimizin  hadislerini  koru-
                                                                   mak ümmetin görevi olmuştur.
                                               Hadis Tenkid           Hadis  ilmiyle  ilgilenen  ilim
                                                   Sistemi
                                                                   adamları;  hadisleri  bozulma  ve
               Metin Tenkidi                                       değişmelerden  korumak,  hadis
                                                                   diye  uydurulan  sözleri  ayıklamak
                                                                   amacıyla bir tenkit/eleştiri sistemi
            geliştirmişlerdir. Bu tenkit sisteminde yapılan, asla Peygamber Efendimizi eleştirmek değil-
            dir. Resulullah’ın bir hadisi karşısında Müslümana düşen görev, o hadisi samimiyetle kabul
            etmek ve baş tacı etmektir. Ancak hadisleri aktaran ravilerin hafıza problemlerinden ya da
            dikkatsizliklerinden kaynaklanan birtakım problemler ortaya çıkmışsa, böylece hadislerde
            bozulma ya da değişimler meydana gelmişse, bu kusurları ortaya çıkarmak gerekmektedir.




                                                      116
   1   2   3   4   5   6   7