Page 11 - Hadis 4. Ünite
P. 11
HADİS ÇEŞİTLERİ
Senedin zayıf olması ise ınkıtâ olarak ifade edilir. Senedde ardı ardına gelen kişilerin ger-
çekte hoca talebe olmaması durumunda, birbirinden hadis rivayet edebilmesi mümkün de-
ğildir. Senedinde inkıta bulunan hadis munkatı’ hadistir. Zayıf kabul edilir.
Senedindeki kesinti/inkıta nedeniyle zayıf kabul edilen hadislere şu örneği verebiliriz:
Âmir b. Mes'ûd’dan nakledildiğine göre Hz. Peygamber kış orucunun kolay elde edilmiş
bir ganimet olduğunu söylemiştir. 21
Bu hadisi aktaran Âmir b. Mes'ûd, sahabi değildir. Resulullah’ı görmemiştir. Tabiun kuşa-
ğındandır. Bu nedenle bu hadis seneddeki inkıta/kesinti sebebiyle zayıftır. Bu şekilde sene-
dinden sahabi ravinin düştüğü zayıf hadislere mürsel hadis denir.
TARTIŞALIM
Hz. ................................... Mürsel
...................................
Muhammed .................................. Hadis
Sahabi, Tâbiîn
Yukarıdaki isnad zincirinde hadisin mürsel olması için kimin doğrudan Hz.
Peygamberden nakletmesi gerekir?
Mürsel hadis neden zayıf sayılır? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Ravisi sebebiyle zayıf kabul edilen hadislere de şu örneği verelim:
“Abdullah b. Vehb → Zeyd b. Hubab → Ebu Muaz → Zührî → Urve b. Zübeyr isnadıyla
nakledildiğine göre Hz. Aişe şöyle demiştir: ˝Resulullah’ın abdest aldıktan sonra kurulandığı
bir havlusu vardı.˝ 22
Bu hadisin senedinde yer alan ravi Ebu
Sıhhat
Muaz hadis âlimleri tarafından zayıf bir ravi Derecesine
olarak kabul edildiği için bu hadis de ravisi Göre Hadisler
23
sebebiyle zayıf bir hadistir. Sahih
Zayıf hadis, uydurma hadis demek değildir. Hadis Zayıf
Peygamberimize ait olma olasılığı düşük olan Hasen Hadis
hadistir. Bir başka deyişle zayıf hadisle aktarı- Hadis
lan bir bilgi, düşük ihtimalle de olsa peygambe-
rimizin sözü ya da davranışı olabilir. Bu neden-
le birçok ilim adamı zayıf hadisleri terk etmemiş, bazı konularda delil olarak kullanmışlardır.
21 Tirmizî, Savm, 73.
22 Tirmizi, Tahare, 40.
23 İbn Hacer, Takribu’t-Tehzib, s. 249.
101