Page 11 - Hadis 4. Ünite
P. 11

HADİS ÇEŞİTLERİ





               Senedin zayıf olması ise ınkıtâ olarak ifade edilir. Senedde ardı ardına gelen kişilerin ger-
            çekte hoca talebe olmaması durumunda, birbirinden hadis rivayet edebilmesi mümkün de-
            ğildir. Senedinde inkıta bulunan hadis munkatı’ hadistir. Zayıf kabul edilir.

               Senedindeki kesinti/inkıta nedeniyle zayıf kabul edilen hadislere şu örneği verebiliriz:
               Âmir b. Mes'ûd’dan nakledildiğine göre Hz. Peygamber kış orucunun kolay elde edilmiş
            bir ganimet olduğunu söylemiştir. 21

               Bu hadisi aktaran Âmir b. Mes'ûd, sahabi değildir. Resulullah’ı görmemiştir. Tabiun kuşa-
            ğındandır. Bu nedenle bu hadis seneddeki inkıta/kesinti sebebiyle zayıftır. Bu şekilde sene-
            dinden sahabi ravinin düştüğü zayıf hadislere mürsel hadis denir.


                     TARTIŞALIM





                              Hz.             ...................................  Mürsel
                                              ...................................
                          Muhammed            ..................................  Hadis



                                                Sahabi, Tâbiîn

                      Yukarıdaki isnad zincirinde hadisin mürsel olması için kimin doğrudan Hz.
                   Peygamberden nakletmesi gerekir?
                      Mürsel hadis neden zayıf sayılır? Arkadaşlarınızla tartışınız.



               Ravisi sebebiyle zayıf kabul edilen hadislere de şu örneği verelim:

               “Abdullah b. Vehb → Zeyd b. Hubab → Ebu Muaz → Zührî → Urve b. Zübeyr isnadıyla
            nakledildiğine göre Hz. Aişe şöyle demiştir: ˝Resulullah’ın abdest aldıktan sonra kurulandığı
            bir havlusu vardı.˝ 22
               Bu  hadisin  senedinde  yer  alan  ravi  Ebu
                                                                              Sıhhat
            Muaz  hadis  âlimleri  tarafından  zayıf  bir  ravi             Derecesine
            olarak kabul  edildiği  için   bu  hadis  de  ravisi           Göre Hadisler
                                     23
            sebebiyle zayıf bir hadistir.                      Sahih
               Zayıf hadis, uydurma hadis demek değildir.      Hadis                       Zayıf
            Peygamberimize ait olma olasılığı düşük olan                    Hasen          Hadis
            hadistir. Bir başka deyişle zayıf hadisle aktarı-                Hadis
            lan bir bilgi, düşük ihtimalle de olsa peygambe-
            rimizin sözü ya da davranışı olabilir. Bu neden-
            le birçok ilim adamı zayıf hadisleri terk etmemiş, bazı konularda delil olarak kullanmışlardır.

            21 Tirmizî, Savm, 73.
            22 Tirmizi, Tahare, 40.
            23 İbn Hacer, Takribu’t-Tehzib, s. 249.


                                                      101
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16