Page 7 - Hadis 4. Ünite
P. 7

HADİS ÇEŞİTLERİ





               Lafzen Mütevatir:
               Bir hadisin aynı veya benzer sözcüklerle her nesilde yalan üzere birleşmesi mümkün ol-
            mayan topluluk tarafından nakledilmesidir.  Bu hadislerin sayısı azdır. Lafzen mütevatir ha-
                                                      10
            dise şu örnek verilir:

                                                                            ِ
                                                     ِ
                                            ِرانلا نم هدعقم ْأوبـتيلف ادمعتم ىلع بَذك نم
                                                                                     َ
                                                                                              َ
                                                         َ ْ
                                                                     ْ َ ً
                                              َّ
                                                                               َ
                                                                   َ
                                                   َ
                                                                            ّ َ ُ
                                                                                      َ َ
                                                                                                 ْ َ
                                                       ُ َ َ َّ َ َ
                                                                                   َّ
               “Benim adıma kasten yalan söyleyen kimse cehennemdeki yerine hazırlansın.”  Bu hadis,
                                                                                          11
            sahabe ve daha sonraki nesillerde birçok kişi tarafından nakledildiği için lafzen mütevatirdir.
               Mânen Mütevatir:
               Resul-i Ekrem’in farklı zamanlarda söylediği sözlerin veya yaptığı hareketlerin her biri
            mütevatir şartlarını taşımayabilir. Ancak bazen bu söz veya davranışların ortak noktası mü-
            tevatir seviyesine ulaşır.
               Hz. Ali’nin Bedir’de kahramanca savaştığı te-
            mel kaynaklarda yer alır. Uhud, Hendek, Hayber            TARTIŞALIM
            ve diğer savaşlarda da Hz. Ali’nin birçok kahra-
            manlık gösterdiği bilinmektedir. Bu olayların her
            biri  mütevatir  sayılmasa  da  söz  konusu  farklı    Resulullah ile ilgili mütevatir bir
            olaylardan  elde  edilen  ortak  nokta  Hz.  Ali’nin   bilgi  söyleyiniz  ve  bunun  neden
            kahraman  ve  cengâver  bir  kişiliği  olmasıdır.    mütevatir sayıldığını tartışınız.
                                                          12
            Buna mânen mütevatir denilmektedir.
               Mânen mütevatir hadisler lafzen mütevatir hadislere göre çok daha fazladır.
               2.2. Meşhur Hadis

                                                                                            13
               Hadisçilere göre, her nesilde en az üç ravisi olan rivayetlere meşhur hadis denir.
               Abdullah b. Amr’ın Peygamber Efendimizden naklettiği şu hadis meşhur hadis olarak bi-
            linir:

               “Allah Teâlâ ilmi insanların hafızalarından silip unutturmak suretiyle değil, fakat âlimleri
            öldürüp ortadan kaldırmak suretiyle alır. Neticede ortada hiçbir âlim bırakmaz. İnsanlar bir
            kısım cahilleri kendilerine lider edinirler. Onlara birtakım meseleler sorulur; onlar da bilme-
            dikleri halde fetva verirler. Neticede hem kendileri sapıklığa düşer hem de insanları saptırır-
            lar.”
                14
               Meşhur hadisler, birçok isnadı bulunduğu için genelde sahih rivayetlerdir. Ancak bu, söz
            konusu rivayetlerin tamamının sahih olmasını gerektirmez. Çünkü her nesilde üçten fazla ra-
            visi olmasına rağmen, bu raviler güvenilir sayılmadığı için çok sayıda hasen veya zayıf hadis
            de bulunmaktadır.
                              15
            10 Kettânî, Nazmü’l-Mütenâsir, s. 17; Abdullah Aydınlı, Hadis Istılahları Sözlüğü, s. 237-240.
            11 Buhârî, İlim, 38; Müslim, Mukaddime, 3.
            12 İsmail L. Çakan, Hadis Usulü, s. 94.
            13 İbn Hacer, Nüzhetü’n-Nazar, s. 49.
            14 Buhârî, İlim, 34; Mahmud Tahhân, Teysîru Mustalahi’l-Hadis, s. 12.
            15 İsmail L. Çakan, Hadis Usulü, s. 95.


                                                       97
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12